شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

جک S۵ اتوماتیک در برابر ‌هایما S۷ توربو؛ بلندقامتانِ توربو چینی

در شرایطی که قیمت خودروهای شاسی‌بلند کُره‌ای و ژاپنی به دلیل ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های واردات، نرخ ارز ومسائل دیگر سر به فلک کشیده‌اند، شاسی‌بلندهای چینی بیش از پیش مورد استقبال خریداران قشر متوسط قرار گرفته‌اند  

این نوشتار به سراغ دو مورد از کراس‌اوورهای کامپکت نسبتا داغ و محبوب چینی رفته‌ایم تا ببینیم هر یک از این دو خودرو در دنیای اعداد چه چیز برای عرض‌اندام دارند.

174 – 170   اسب بخار
هر دو این خودروها از پیشرانه‌های 4 سیلندر توربو استفاده می‌کنند با این تفاوت که محصول‌ هایما 0.2 لیتر حجم کمتر از جک S5 دارد، اما اختلاف قدرت آنها طبق اعلام کارخانه تنها 4 اسب بخار است.

265 – 230   نیوتن‌متر
بر خلاف باور عموم، این برتری گشتاور است که موجب داشتن شتاب و کشش بهتر در بین خودرو می‌شود؛ بدین ترتیب جک اس5 هرچند که از نظر قدرت اختلاف چندانی نسبت به‌ هایما ندارد، گشتاور آن تفاوت فاحشی با رقیب هموطن دارد پس می‌توان انتظار شتاب‌گیری بهتری از آن داشت.

8.87 – 9.08  کیلوگرم در ازای هر اسب بخار
این دو خودرو با وزن کاملا مشابه 1545 کیلوگرم در بحث نسبت وزن به قدرت عددی بسیار نزدیک دارند؛ در واقع‌ هایمای 170 اسب بخاری در ازای هر 9.08 کیلوگرم یک اسب بخار دارد و S5 174 اسبی در ازای هر 8.87 کیلوگرم.
505 – 400 لیتر
در حالی که در نگاه اول‌ هایما S7 خودرویی بزرگ‌تر با فضای کابین بیشتر به نظر می‌رسد، اما عددها حاکی از آن است که S7 حداقل در بحث فضای بار، اختلاف فاحشی با S5 دارد. ضمن اینکه در جک S5 فضای بار با خواباندن صندلی‌ها به 1100 لیتر می‌رسد.

210 – 165   میلی‌متر
یکی از مهم‌ترین مشخصه‌هایی که میزان کاربردی‌بودن یک خودرو کراس‌اوور را مشخص می‌کند، ارتفاع خودرو از سطح زمین است که در بین این دو خودرو، جک S5 ارتفاع بالاتری داشته و به همین خاطر در مسیرهای ناهموار، شرایط بهتری را رقم خواهد زد.

680 – 673   کیلومتر
طبق اعلام منابع موجود، جک S5 به صورت ترکیبی در هر 100 کیلومتر 8.8 لیتر بنزین می‌سوزاند و این در حالی است که رقیب، با حجم موتور کمتر، مصرف سوخت 9.6 لیتر در 100 کیلومتر دارد. پس با توجه به باک سوخت 55 لیتری جک و 61 لیتری‌ هایما، با هر بار سوختگیری می‌توانید به میزان اعداد مذکور با این خودروها رانندگی کنید. البته لازم به ذکر است که به عقیده بسیاری از خریداران، مصرف سوخت جک S5 بیش از این اعداد است!

180 – 165   کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعتی که کرمان خودرو و ایران خودرو برای این دو خودرو اعلام کرده‌اند، اعدادی است که می‌بینید؛ البته برخی از مالکان ادعا دارند که هر دو خودرو می‌توانند تا سرعتی نزدیک به 200 کیلومتر در ساعت برسند اما با توجه به آیرودینامیک این دو خودرو، کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.

17.000– 19.000   تومان
اگر ساکن تهران هستید و قصد سفر به چالوس با یکی از این دو خودرو را داشته باشید، با توجه به مسافت 199 کیلومتری تهران تا چالوس و با در نظر گرفتن مصرف سوخت ترکیبی (در صورتی که نخواهید بدون تنش و با سرعتی ثابت رانندگی کنید)، روی کاغذ هزینه سوختگیری شما برای هر کدام از خودروها به ترتیب فوق خواهد شد.

جک S5 اتوماتیک

 

عصر خودرو

 

 

عصر خودرو

 

 

هایما S7 توربو

 

عصر خودرو

 

 

عصر خودرو

 

 

منبع خبر: