جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

ملاقات نخست با هیوندای ولوستر N مدل 2019

حرف N برگرفته از نام منطقه نامیانگ( محل موسسه تحقیقات و توسعه هیوندای) است که البته هیچ‌گونه پیست مخصوص مسابقه و یا چیزی که یادآور پرفورمنس خودروها باشد، درون آن یافت نمی‌شود. بنابراین ما متوجه این نکته که چرا هیوندای حرف اول نام این منطقه را برای زیر برند پرفورمنس خود انتخاب کرده است، نشده‌ایم. البته امیدواریم چند وقت دیگر کسی در هیوندای ادعای آن را نداشته باشد که حرف N از ابتدای کلمه نوربرگ‌رینگ به عاریت گرفته شده است!  


هیوندای ولستر N با پیشرانه 275 اسب‌بخاری، دومین محصول برند N در شرکت هیوندای است و به عنوان اولین محصول این زیربرند، وارد ایالات متحده خواهد شد. به منظور تست این خودرو ما به کشور آلمان رفته و دو دور 12.9 مایلی را با این خودرو گذراندیم. همچنین یک ساعت دیگر نیز همراه با ولوستر N در جاده‌های اطراف پیست مشغول رانندگی شدیم.

هیوندای ولوستر N مدل 2019
در طی این مدت شاخصه‌هایی نظیر پیشرانه سرزنده، سیستم فرمان دقیق، کنترل بدنه دلگرم‌کننده، ترمزهای قدرتمند، کم فرمانی بسیار اندک و نوعی حس که قبلا در هیچ یک از محصولات هیوندای تجربه نکرده بودیم، ما را به تعجب و هیجان وا داشت.

هیوندای ولوستر N مدل 2019
شاید بتوان بخش N هیوندای را با قسمت M در ب ام و مقایسه نمود؛ چرا که با وجود به خدمت گرفتن برخی افراد نظیر آلبرت بیرمن توسط هیوندای، که ۸ سال مدیر تحقیق توسعه برند ام در آن شرکت آلمانی بوده، این حرف چندان هم بی ربط به نظر نمی‌رسد.

هیوندای ولوستر N مدل 2019
اگرچه زیربرند N از هیچ تیم اختصاصی در بخش طراحی پیشرانه برخوردار نیست، اما با ایجاد تغییراتی نظیر: استفاده از پیستونهای بزرگتر به منظور پایین آوردن ضریب تراکم، یک توربوشارژر تویین اسکرول بزرگتر و ایجاد تغییراتی در سامانه اگزوز، قوای محرکه پیشرانه سدان هیوندای سوناتا به حجم 2.0 لیتر را تا 250 اسب بخار و گشتاورحاصل را نیز تا 352 نیوتن متر در نسخه پایه هیوندای ولستر، افزایش داده است. همچنین با سفارش یک پکیج پرفورمنس و نصب آن بر روی هیوندای ولوستر، قوای این خودرو تا 275 اسب بخار افزایش خواهد یافت.

هیوندای ولوستر N مدل 2019
پکیج مذکور علاوه بر افزایش توان خروجی پیشرانه، یک دیفرانسیل الکترونیکی لغزش محدود، ترمزهای بزرگتر، سامانه اگزوز فعال، تایرهای Pzero پیرلی 19 اینچی ویژه را نیز به ولوستر N اضافه می‌نماید. تنظیمات تعلیق سیستم فرمان نیز به منظور تطابق با سخت افزار جدید مورد بازنگری قرار می‌گیرد. نسخه پایه ولوستر به تایرهای 18 اینچی میشلین و یک دیفرانسیل باز برای انتقال نیرو به چرخ های جلو مجهز شده است. توانایی عبور این خودرو از پیچ‌ها بسیار مناسب بوده و کم فرمانی آن حتی کمتر از گلف GTI است.

هیوندای ولوستر N مدل 2019
نزدیکترین رقیب هیوندای ولوستر را می‌توان هوندا سیویک تایپ R با ۳۰۶ اسب بخار قدرت دانست که از نظر قوای محرکه، نوع سواری و کیفیت رانندگی بسیار به ولوستر N نزدیک است. بر خلاف سایر پیشرانه‌های توربوشارژ هیوندای که در دورهای بالا به اصطلاح نفس کم می آورند، ولوستر در بالاترین دور (6750rpm) هم کاملا قوی و استوار به نظر می‌رسد.

هیوندای ولوستر N مدل 2019
به واسطه گشتاور مناسب خودرو که از دور 1450rpm در دسترس قرار می‌گیرد، وقفه توربو بسیار کم اهمیت جلوه می کند. متاسفانه تنها نکته منفی صدای نه چندان هیجان انگیز اگزوز است که نمی‌تواند طنینی درخور ولوستر N ایجاد نماید.

هیوندای ولوستر N مدل 2019
یک گیربکس شش سرعته دستی به همراه قابلیت rev-matching برای این خودرو در نظر گرفته شده و یک گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه اتوماتیک نیز در حدود دو سال آینده قابل سفارش خواهد شد. وزن این خودرو احتمالا در حدود 1360 تا 1400 کیلوگرم بوده و شتاب صفر تا ۹۶ آن نیز بایستی زیر ۵.۵ ثانیه باشد. حداکثر سرعت این خودرو به صورت رسمی معادل 250 کیلومتربرساعت اعلام شده که ما در یک اتوبان سرعت آزاد همراه با شیب موافق، موفق به ثبت سرعت 267 کیلومتربرساعت با این خودرو شدیم. نکته دیگر اینکه ولوستر در سرعتهای بالا بسیار ساکت، پایدار و بدون هیچگونه لرزش درب کاپوت و برف پاکن ظاهر می‌شود.

هیوندای ولوستر N مدل 2019
ترمزهای این خودرو به صورت دیسکی خنک شونده بوده که از کیا اپتیما وام گرفته شده‌اند. دلیل استفاده نکردن از محصولات گران قیمت‌تر نظیر محصولات برمبو، کاهش هزینه‌ها عنوان شده است. البته این ترمزها کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و عملکرد آنها کاملا مناسب است.

هیوندای ولوستر N مدل 2019
بدنه و ساختار این خودرو نیز نسبت به ولوسترهای معمولی بسیار محکم‌تر بوده و از جوشکاری و اسکلت‌بندی استوارتری بهره می‌برد. سامانه فرمان نیز به منظور ایجاد حسی بهتر در راننده و عملکرد دقیق‌تر، مورد بازنگری قرار گرفته است.

هیوندای ولوستر N مدل 2019

هیوندای ولوستر N مدل 2019


صندلی‌های اسپرت ولوستر اگرچه چندان خاص نیستند، اما تعادل خوبی میان راحتی در رانندگی روزانه و شاخصه دربرگیرندگی در طی یک رانندگی هیجان انگیز را به وجود آورده‌اند.


حالات رانندگی اکو، نرمال، اسپرت و N از روی فرمان قابل انتخاب هستند. در حالت N شما می‌توانید به طور مستقل تنظیمات مواردی همچون: دقت پاسخگویی پدال گاز، صدای پیشرانه و اگزوز، رفتار لغزش محدود، سفتی کمک‌ها، کالیبراسیون فرمان، کنترل پایداری و نقشه rev-matching را تغییر دهید.


در پایان تنها نکته‌ای که ما را از قضاوت جامع در مورد ولستر 2019 باز می‌دارد، بهای آن است که احتمالا با توجه به قیمت ۳۵ هزار دلاری هوندا سیویک تایپ R، بهای نسخه پایه ولوستر N در حدود ۲۹ هزار دلار باشد. با این رقم ولوستر N ارزش خرید بسیار بالایی داشته و حتی با سفارش پکیج پرفورمنس 2500 دلاری، هنوز هم حدود چهار هزار دلار از تایپ R ارزان‌تر خواهد بود که با توجه به عملکرد فنی عالی، این خودرو می تواند یکی از اولویت‌های مشتریان در کلاس خود باشد

منبع خبر: