سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

دو تصمیم مهم برای قطب سوم خودروسازی کشور

 

بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از 9 کارخانه صنایع خودروسازی کرمان در بم

وزیر صنعت، معدن و تجارت باهیئت همراه، در معیت استاندار کرمان، نماینده استان ،فرماندار ،جمعی از مقامات محلی ومدیران عامل شرکت های کرمان خودرو و ایران خودرو روز پنجشنبه از کارخانجات خودرو و قطعه سازی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید شامل کرمان موتور، خودروسازان بم، مدیران خودرو، کارمانیا، ریگان خودرو، آرمان موتور، قوای محرکه، آرمان الکتریک و شرکت مخابراتی ارگ جدید بازدید ومشکلات تولیدی و کارگری آنان را بررسی نمودند.  

در این مراسم که معاونین وزیر، امام جمعه، سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری ،مدیران عامل شرکتها وجمعی از مقامات محلی، وزیر را همراهی میکردند، مدیران واحدهای تولیدی ضمن تشریح دستاوردهای صنعتی منطقه و تجهیز خطوط تولید به تکنولوژی روز و عزم جدی برای خودکفایی در تولیدات به مشکلات کارگری و تبعات بیکاری کارکنان در صورت تعطیلی واحدهای صنعتی پرداختند.

لازم به ذکر است در جلسه هم اندیشی که با عنوان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور وزیر ، استاندار و هیئت همراه در سالن پرستوی ارگ جدید بم برگزار شد هر یک از مقامات محلی نقطه نظرات خویش را به شرح زیربیان فرمودند.

آقای نیکزادی نماینده محترم شرق استان کرمان  با تشکر از حضور وزیر محترم و هیئت همراه ابراز داشت، امید بسیاری از مردم بم و شرق استان برای اشتغال به فعالیت صنایع خودرو سازی کرمان معطوف شده و به علت تحریم ها و بی توجهی برخی سازمان های مسئول به اهمیت تولید بویژه در این منطقه اشتغال پایدار که سالها بزرگمردان و کارآفرینان آن را ایجاد کردند در حال نابودی است. ایشان افزودند آثار تخریب بیکاری در چنین منطقه حساس و استراتژیکی کمتر از بمب نیست. باید با جدیت و نگاه توسعه گرایانه تلاش کنیم در روزهای آینده مشکلات تولید را برطرف کنیم و افراد بیکارشده را به کارخانه برگردانیم. 

آقای شهسوارپور فرماندار بم با بر شمردن اهمیت صنایع مستقر در ارگ جدید و بازده عظیم اقتصادی برای توسعه منطقه افزود در حال حاضر 12000 کارگر در منطقه فعال هستند و در صورت حمایت و فراهم شدن شرایط امکان جذب تا 50000 نفر نیروی کار وجود دارد . ایشان افزود بیش از 40 درصد مالیلت ارزش افزوده استان را این منطقه پرداخت میکند که عمدتا صرف هزینه های عمرانی و نوسعه منطقه میشود.شهسوار پور با برشمردن مشکلات فراهم شده که منجر به کاهش تولید و تعدیل نیروی کار در صنایع گردید افزود کرمان موتور و مدیران خودرو دو شرکت بزرگ خودرو سازی شرق کشور برای بقای تولید هر یک نیازمند 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی هستند  وی تصریح نمود از شش واحد خودروسازی فعال درارگ جدید بم تا کنون چهار واحد تعطیل و در مورد بقیه شرکت ها نیز این نگرانی وجود دارد. فرماندار بم گفت پس از برجام و رشد خودروسازی فقط در ارگ جدید  114 هزار خودرو تولید شد ولی در سال 97 این رقم به 80 هزار دستگاه کاهش یافت و امسال نیز اوضاع بحرانی است. شهسوارپور تأکید کرد میزان اشتغال فقط در خودروسازی 10500 نفربوده که با توجه به تعطیلی بسیاری از واحدها این رقم به 6072 نفر رسیده است.

وی به کاهش درآمد دولت از ناحیه حقوق گمرکی نیز اشاره کرد و گفت در سال جاری 477 میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شده که نشان از افت 266 درصدی در مقایسه با سال گذشته دارد. فرماندار بم تصریح کرد با افتخار اعلام میکنم  قطعه سازان بم در بسیاری زمینه های تولیدی همسو با سیاست اقتصاد مقاومتی شامل سرسیلندر، شاتون، پیستون،  مودم و قطعات الکترونیکی به خودکفایی رسیده اند و توانایی عقد قرارداد با شرکت های بزرگ خودروسازی برای تامین نیاز آنان را دارند .

امام جمعه بم نیز ارگ جدید را منشا برکت در حوزه اقتصاد و امنیت دانست و ضمن بیان حساسیت های سیاسی اجتماعی منطقه اهتمام مسئولین به اشتغال  بیش از دوازده هزار بومی ساکن را  اولویت برنامه های نظام دانست . ایشان  مسئولین دولت را بویژه در منطقه محروم بم بنا به رهنمودهای رهبری توصییه به حل معضلات موجود نمود و اظهار امیدواری کرد با تصمیمات این جلسه به زودی مقدمات بازگشت کارگران به کارخانه ها فراهم گردد. 

آقای مهندس شه بخش مدیر عامل صنایع خودروسازی کرمان با تشریح دستاوردهای صنعت خودرو در شرق کشور و ظرفیت های بالقوه گروه در توسعه و آبادانی منطقه و سهم به سزایی که در رفع محرومیت و رفاه اجتماعی ساکنین بر عهده داشته است ابراز نمود،حجم درآمدهای دولت طی سالهای متوالی از تولید شرکتهای گروه فراتر از بودجه سرانه شرق استان بوده است به همین جهت انتظار میرفت در بحران پیش آمده مسئولین کشور برای استمرار تولید و درآمدهای دولت از این بخش و رفع محرومیت از منطقه حمایت بیشتری از صنایع خودروسازی ارگ جدید نمایند که متاسفانه اینگونه نشد. ایشان با اذعان به اینکه صنایع خودروسازی کرمان همواره از شرکت های پیشرو در تولید خودروهای کیفی و معرفی برندهای مورد استقبال جامعه بوده است، علت بروز مشکلات کارگری در این صنعت را معضل نقدینگی و تحمیل قیمت های مصوب توسط دولت برشمرد.

وی افزود علیرغم وعده های داده شده به تخصیص ارز 4200 تومانی برای صنایع خودرو سازی در اقدامی ناباورانه خودروسازان ناچار به پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز نیمایی و فروش خودرو به قیمت مصوب دولت شدند که حاصل آن میلیاردها تومان زیان و وقوع شرایط بحرانی موجود بود. ایشان تاکید کردچنانچه وزیر و همراهان محترم که شاهد ظرفیت عظیم تولیدی و اقتصادی منطقه ارگ جدید بوده اند اراده ای برای حل فوری مشکلات داشته باشند و تمهیدات پیشگیرانه در خصوص رفع موانع تولید بدون بوروکراسی و به فوریت عملیاتی شده و فضای امن برای  تولیدکنندگان فراهم آید، می توان امیدوار بود تا یکماه آینده تعدیل مجددنیروهای کارخانجات متوقف گردد.

محمدجواد فدایی استاندار کرمان نیز درادامه جلسه بیان کرد: دولت و نظام اجازه نخواهند داد صنایع خودروسازی کرمان تعطیل بماند. ایشان وعده داد عقب افتادگی ها را با راهکارهای جدید جبران خواهیم کرد. وی به دو تصمیم مهم دولت در کمک به بخش خصوصی اشاره و تأکید کرد. مقرر شد ایران خودرو و سایپا برای تأمین قطعات خود با شرکت های قطعه سازی بم قرارداد منعقد کنند که این موضوع موجب رونق فعالیت صنعت قطعه سازی در این منطقه خواهد شد. تصمیم بعدی نیز برداشتن سقف برای دریافت تسهیلات از محل تبصره 18 واحدهای خودرو سازی است که با این شیوه مشکلات صنایع تولیدی و  نقدینگی مورد نیاز آنان  از این ناحیه برطرف می شود.

در ادامه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار نمود ظرفیت های عظیم خودروسازی و قطعه سازی را در ارگ مشاهده کردم وی با تاکید بر توانایی خودروسازان و قطعه سازان ارگ جدید بم بیان داشت: از اولویت های کاری برنامه وزارت صنعت داخلی سازی و خودکفایی در بخش خودرو و قطعه است اکنون که شاهد خودکفایی و تولید مودم ، قطعات الکترونیکی و بسیاری از  قطعات مورد نیاز خودروسازان بزرگ که از انباشت خودرو در پارکینگ های خود رنج میبرند  در این قطب صنعتی هستیم  از آقای مقیمی و سایر متقاضیان میخواهم کلیه نیازهای خود را از محل انعقاد قرارداد با شرکتهای موجود تهیه نمایند ، امروز توافق کردیم خودروسازان بزرگ کشور  قطعات مورد نیاز خود را با تنظیم توافقنامه همکاری مشترک با شرکت های ارگ جدید بم تأمین کنند تا هم کارگران به سرکار خود برگردند و هم این صنایع به حداکثر ظرفیت تولید برسند.

رحمانی افزود: در طرح نهضت ساخت داخل یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار از ده میلیارد دلاراعتبار خودکفایی مربوط به خودرو است که ضروری است همه خودروسازان از جمله ارگ جدید خود را آماده تولید داخلی کنند. وی با بیان اینکه در موضوع اعتبارات تبصره 18 اختیارات خویش را بدون هیچ محدودیتی به استاندار محترم واگذار نموده ، تأکید کرد: امیدوارم با تصمیم ایشان مشکل  نقدینگی کلیه صنایع استان و بم برطرف گردد. وی نگاه ویژه به صنعت فرآوری خرما که از مزیت های بم و اطراف آن است و می تواند اشتغالزایی فراوانی به همراه داشته باشد را به مسئولین استان برای هدف گذاری تولید مورد تأکید قرار داد. در پایان وزیر محترم و هیئت همراه با کارگران شرکت کرمان موتور عکس یادگاری گرفتند.

 

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان