جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون

 

همه چیز درباره لاستیک های ران فلت، مزایا و معایب

معمولاً تایرهای خودرو در زمان نابه‌هنگام و یا در موقعیت‌های نامناسب پنچر می‌شوند. بسیاری از مردم جهت رفع پنچری و تعویض لاستیک و یا دریافت تایر جدید با امدادهای جاده‌ای تماس می‌گیرند که معمولاً زمان زیادی را باید منتظر بمانند. در خوش بینانه‌ترین حالت ممکن شما در تعویض لاستیک مهارت کافی دارید و خودتان می‌توانید زاپاس را با لاستیک پنچر تعویض می کنید. اما اگر خودروی شما تایر زاپاس نداشته باشد، چاره‌ای جز تماس با خودرو بر و یا منتظر بودن برای تایر جدید نخواهید. امروزه برخی از خودروساز‌های مطرح دنیا از تایرهایی تحت‌عنوان تایر ران فلت به‌صورت استاندارد برای برخی محصولات خود استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی لاستیک‌های ران فلت، نحوه تشخیص آن‌ها و همچنین بررسی مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.  

لاستیک ران فلت چیست؟

لاستیک‌های ران فلت انواعی از لاستیک‌ها هستند که می‌توانند در حال پنجر شدن نیز حرکت کنند. این لاستیک‌ها به طرق مختلف در ساختار خود مقاوم‌سازی می‌شوند تا بتوانند با باد اندک و حتی بدون باد، وزن خودرو را تحمل کرده و همچنان به چرخش خود ادامه دهد. برخی از لاستیک‌های ران فلت نیز قابلیت خود ترمیمی دارند، به‌طوری‌که به‌محض پنجر شدن، واکنش نشان داده و سوراخ ایجادشده را توسط ترکیبی خاص، پر می‌کنند.

با توجه به قابلیت لاستیک ران فلت، دیگر نیازی به لاستیک زاپاس و البته کیت پنچرگیری نیست، چراکه در صورت بروز پنچری راننده می‌تواند تا مسافت حدود ۱۶۰ کیلومتر را بدون باد طی نماید تا خود را به تعمیرگاه برساند. در حال حاضر در بازار، دو نوع تایر ران فلت به‌نام ران فلت با تکیه‌گاه داخلی (self supporting) و با تکیه‌گاه کمکی (auxiliary supported) در بازار موجود است.

 

تایر ران فلت

همان‌طورکه می‌دانید، در ساختار لاستیک از سیم‌های فولادی کوچک متعدد برای استحکام و دوام بیشتر استفاده می‌شود. اما در لاستیک‌های ران فلت با تیکه‌گاه داخلی علاوه‌بر سیم‌های فولادی، چندین کابل مقاوم در برابر حرارت استفاده شده تا لاستیک بتواند در هنگام پنچر شدن بدون کمک فشار باد، ساختار اصلی خود را حفظ و وزن خودرو را تحمل کند.

نحوه تشخیص لاستیک ران فلت

معمولاً بر روی لاستیک‌های ران فلت عبارت RUN FLAT و نماد RFT مشاهده می‌شود. با این عبارت می‌توان یک لاستیک پنچر رو (ران فلت) را تشخیص داد. در ادامه مزایا و معایب لاستیک‌های ران فلت را مرور خواهیم کرد.

مزایای لاستیک ران فلت

1. امکان ادامه رانندگی هنگام پنچری

لاستیک‌های ران فلت به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت پنچری بتوانند همچنان ادامه مسیر دهند. در واقع درصورتی‌که این تایرها دچار پنچری یا ترکیدگی شوند، می‌توانند تا ۱۶۰ کیلومتر همچنان در ادامه مسیر مور استفاده قرار بگیرند.

2. پایداری بهتر لاستیک‌های ران فلت

لاستیک‌های ران فلت می‌توانند در صورت عدم وجود فشار باد کافی نیز وزن خودرو را تحمل کند. بنابراین تغییرات ناگهانی در فشار باد تایر تاثیر چندانی بر انتقال وزن خودرو و عملکرد آج‌های لاستیک نخواهد داشت.

3. کاهش وزن خودرو

از لحاظ تئوریکی به دلیل حذف لاستیک زاپاس و ابزارآلات پنچرگیری، خودروهای مجهز به لاستیک‌های ران فلت از وزن کمتری برخوردار هستند. این قابلیت دارای محاسن بسیاری از جمله مصرف سوخت کمتر است. همچنین حجم صندوق با توجه به نبود لاستیک زاپاس افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند یک مزیت برای خانواده باشد.

4. امنیت بهتر

در صورتیکه تایر معمولی داشته باشید و در حین حرکت، لاستیک شما بترکد، کنترل خودرو به شدت از دست می‌رود و احتمال تصادف و یا واژگونی بسیار زیاد است. اما در لاستیک‌های ران فلت، در صورت ترکیدن لاستیک در حین حرکت، باز هم کنترل خودرو از دست نمی‌رود و به راحتی می‌توانید خودرو را کنترل کنید. این باعث می‌شود که امنیت رانندگی خودرو در سرعت‌های مختلف با لاستیک‌های ران فلت به مراتب بالاتر باشد.

5. هندلینک بهتر

درست است که لاستیک‌های ران فلت خشک‌تر از مدل‌های معمولی هستند، اما استفاده از آج‌های باریک‌تر و لاستیک‌های سفت‌تر، باعث می‌شود تا هندلینگ بهتری داشته باشید و در سرعت‌های بالاتر و هنگام پیچیدن بتوانید کنترل بهتری روی خودرو داشته باشید. یکی از دلایلی که خودروهای اسپرت معمولاً از لاستیک‌های ران فلت استفاده می‌کنند، همین موضوع هندلینگ بهتر است.

 

مزایا و معایب لاستیک ران فلت

معایب لاستیک‌های ران فلت

1. وجود احتمال ترکیدن لاستیک

لاستیک‌های ران فلت بیشتر برای پنچری‌های معمولی طراحی شده‌اند. اما اگر به هر دلیلی لاستیک خودرو بترکد و یا شیار بزرگی در دیواره لاستیک ایجاد شود، دیگر این لاستیک کارایی نخواهد داشت.

2. نبودن زاپاس

در خودروهایی که به لاستیک ران فلت مجهز می‌شوند، خبری از تایر زاپاس، جک و سایز ابزار جهت تعویض لاستیک نیست! یکی از دلایل رو آوردن خودروسازان به تایر ران‌ فلت، استفاده بهینه‌تر از فضای صندوق عقب و حتی اضافه کردن ردیف سوم و امکاناتی از این قبیل است که در سایه نبود لاستیک زاپاس حاصل می‌شود. اما اگر به هر دلیلی لاستیک ران فلت را با لاستیک‌های معمولی تعویض کردید، باید هزینه تهیه زاپاس و دیگر ادوات لازم برای تعویض لاستیک را نیز متحمل شوید.

3. سختی عاج کمتر و عمر کوتاه لاستیک

براساس آن‌چه در مقاله جدید J.D POWER منتشر شده، عمر تایر خودروهای آن دسته از رانندگانی که به تایر ران فلت مجهز بود، در حدود ۶۰۰۰ کیلومتر از خودروهای مجهز به تایر عادی کمتر بود. البته نظرات متفاوتی درباره علت این نتایج وجود دارد، اما برخی معتقدند که سازندگان تایر از یک ترکیب آج نرمی برای لاستیک‌های ران فلت تولیدی‌شان برای مقابله با رانندگی خشک و خشن این نوع لاستیک‌ها استفاده می‌کنند.

4. هزینه بیشتر

معمولا تایرهای ران فلت نسبت به تایرهای استاندارد گران‌قیمت‌تر هستند. همچنین بسیاری از این نوع لاستیک‌ها در صورت آسیب یا پنچری قابل تعمیر نخواهند بود و نیاز به تعویض دارند.

 

لاستیک های ران فلت معمولاً گران تر هستند

5. دسترس‌پذیری کمتر در بازار

از آن‌جایی که تایرهای ران فلت فروش گسترده‌ای ندارند، رانندگان نباید انتظار داشته باشند که در هر تعمیرگاه یا فروشگاهی بتوانند این نوع لاستیک‌ها را تهیه کنند. دسترس‌پذیری لاستیک‌های ران فلت در کلان‌شهرها امکان‌پذیرتر است. همچنین شما می‌توانید از طریق امدادتایرها نیز اقدام به تهیه لاستیک‌های ران فلت کنید.

6. سواری خشک‌تر در مقایسه با نمونه‌های معمولی

از آن‌جایی که دیواره لاستیک‌های ران فلت سخت‌تر و مستحکم‌تر از لاستیک های معمولی است، رانندگی با خودروهای مجهز به این نوع لاستیک‌ها خشک و کوبنده به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل خودروسازانی که از این نوع تایر در خودروهای‌شان به صورت استاندارد بهره می‌برند، معمولا سیستم تعلیق را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که تا حدی سواری خشک و خشن این لاستیک‌ها جبران شود.

7. دشواری تشخیص کم‌بادی لاستیک از روی ظاهر

از آن‌جایی که دیواره جانبی تایرهای ران فلت سخت و محکم است ، کاهش فشار باد تغییرات چندانی در ظاهر آن ها ایجاد نمی‌کند. بنابراین نیاز است که فشار باد توسط سیستم کنترل فشار باد خودرو به صورت دوره‌ای کنترل شود.

منبع خبر: