جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

آلبوم موسیقیایی نوروز 1400

 

سال نو سلام با صدای کاوه یوسف زاده منتشر شد.

آلبوم " سال نو سلام" عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های موسیقیایی است که طی روزهای گذشته به آهنگسازی صادق چراغی و آواز کاوه یوسف زاده در قالب یک اثر نوروزی منتشر شد.  

 

صادق چراغی آهنگساز مطرح ایرانی پیش از این ساخت مجموعه موسیقی های " مستند ایران" شامل از خشت تا خاک و  روی در آفتاب را  با صدای علیرضا قربانی در کارنامه خویش داشته است.

وی درباره آلبوم " سال نو سلام" گفته که با توجه به شرایط سخت روحی متاثر از همه گیری کرونا، بهترین خواسته هنرمندان باید این باشد که با مردم از امید و آغاز دوباره بگویند. چراغی معتقد است نواهایی که در این مجموعه گردآمده را در دهه هشتاد نوشته و همواره به میراث دیرین و آیین نوروز می اندیشیده و می خواسته به مدد این نواها و خنیاها با آن آیین ژرف بیشتر همراه شود. آیینی که هر بار امید و آغاز دوباره و چندباره را در جانهای ایرانیان اهل فرهنگ می دمد.

به گفته چراغی راه رسیدن بهار و نوروز برای بسیاری از بزرگان ادب و فرهنگ ایران زمین دستاویزی است تا ته مانده جان اندوهگین خود را به کار گیرندو با آدمیان از امید و آینده بهتر بگویند. در این اثر اشعار بهاری و نوروزی شاعرانی چون هوشنگ ابتهاج، سیاوش کسرایی، فریدون مشیری و فخرالدین عراقی با موسیقی درآمیخته شده و صدای گرم و گیرای کاوه یوسف زاده خواننده بنام  بمی و از شاگردان زنده یاد ایرج بسطامی، نمودی متفاوت به کار داده است.

از چند سال پیش به کوشش چند کشور حوزه نوروز در سازمان بین المللی یونسکو، نوروز به ثبت رسیده و علیرغم کوشش ها و برنامه های گوناگون سایر کشورها، مراکز فرهنگی ایرانی کمتر اثر هنری در این زمینه تولید کرده اند و از این سویه همواره انتقادهایی به سازمان های فرهنگی هنری ایرانی وارد بوده و هست. چراغی بر این باور است که پروژه نوروزی او حاوی سه آلبوم بود که نزدیک یک دهه است به دلیل نا به سامانی در چرخه تولید آثار موسیقیایی علیرغم نوشته شدن و ضبط، متوقف مانده است .

کاوه یوسف زاده خواننده آلبوم “سال نو سلام” می‌گوید: در بحث آواز شیوه‌ها متفاوت است ، استاد ایرج‌بسطامی صدایش رنگ خاصی داشت و شیوه طاهرزاده را به صورت متفاوتی تدریس می کرد.

وی افزود: موسیقی که در آن قرار دارم تلفیقی از تمام اساتیدی است که افتخار شاگردی آن ها را داشته ام همچنین بنده افتخار شاگردی استاد علی جهان دار، صدیق تعریف، نصراله ناصح پور و محمد ملاآقایی را نیز داشته ام.

یوسف زاده اظهارداشت: در من تعهدی وجود دارد که صدایم شبیه به خودم باشد و می‌توان گفت که آواز را با استاد ملاآقایی تکمیل کردم.

به گفته وی برخی از خواننده های نسل جدید در حال کپی خوانی و تقلید هستند و بنده به عنوان شاگرد استاد بسطامی سعی کرده ام با تمام مشکلات و سختی هایی که به لحاظ دوری از پایتخت و نبود امکانات کافی ضبط و استودیوهای مناسب ، همچنان به حرفه خودم ادامه دهم.

یوسف زاده بیان کرد: متن دست خطی از مرحوم استاد بسطامی برای من به یادگار مانده مبنی بر اینکه کاوه جان آرزو دارم در کار آواز سربلند و موفق باشی و زمانی من استاد را از دست دادم همین دست نوشته تعهد را در من برای پیشرفت کارم بیشتر کرده است.

به گفته وی متن دست خط استاد بسطامی به یادگار در داخل جلد سی دی این آلبوم چاپ شده است.

وی ادامه داد: این آلبوم توسط انتشارات ساز و آواز کویر با یاد درگذشتگان و نکوداشت زندگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت .پیش از این آلبوم « گریه ابر» را در کارنامه خود داشته ام همچنین آلبوم های بعدی من در دست تولید است که مجوز آن ها صادر شده است.

یوسف زاده درباره این اثر گفته که با توجه به شرایط دشوار روحی روانی که همه‌گیری کرونا برای همه رقم زده باید با مردم از امید و آغازی دوباره گفته شود و به همین دلیل اکنون بهترین مجال است تا بگوییم زندگی جریان ساز است.

آلبوم "سال نو سلام" نخستین آلبوم از این سری است و دومین اثر نیز اردیبهشت ماه1400 در دسترس علاقمندان قرار می گیرد. یادآوری می نماید گروه صنعتی کرمان خودرو که در گذشته نیز در انتشار آثار فاخر موسیقیایی مشارکت نموده است در انتشار این آلبوم نیز به قدر بضاعت همکاری نموده است.

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان