جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

بررسی شاسی‌بلند اشکودا کودیاک به بهانه حضور در ایران!

 

فیس‌لیفت اشکودا کودیاک با چهرهٔ جدید و تکنولوژی‌های مدرن

اشکودا تقریباً پنج سال پس از عرضهٔ کراس‌اوور کودیاک به بازار، حالا به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای آن‌را انجام داده است. کودیاک مدل ۲۰۲۱ ظاهر بروز شده‌ای را با جدیدترین تکنولوژی‌های اشکودا همراه کرده است.  

حتما در اخبار متوجه شده‌اید که اشکودا در تلاش برای حضور در بازار ایران است. کودیاک نام شاسی‌بلند اشکودا است که سرشار از جزئیات دوست داشتنی و کیفیت بسیار بالاست. کودیاک به‌عنوان دومین کراس اوور بعد از YETI به دنیا معرفی شد که ابعاد بزرگ آن توجهات را به‌خود جلب کرد. کودیاک با پنج پیشرانه، ۳ نوع گیربکس و سطح وسیعی از تجهیزات و همچنین زیبایی دوست داشتنی، یک محصول قدرتمند محسوب می‌شود. این خودرو در بازار اروپا رقبایی مانند مرسدس GLC، آئودی Q5 و بی‌ام و X3 دارد. همچنین کودیاک در خود خط و نشانی از محصولات لوکس را دارد که جدیدترین مدل آن در نمایشگاه ژنو امسال به نمایش گذاشته شده بود. کودیاک با عرضه در ایران، طبیعتا قیمت پایینی نخواهد داشت ولی سطح انتظارات را از خودروهای شاسی‌بلند با کیفیت تغییر خواهد داد و امیدواریم کارخانه تولید این محصولات در ایران آماده شود تا قیمت آن کمی مناسب‌تر باشد.کاملا مشخص است که اشکودا برای طراحی کودیاک، بسیار وقت صرف کرده تا به یک مدل دوست داشتنی، دست پیدا کند. جلوپنجرهٔ عمودی‌تر، چراغ‌های جلوی باریک‌تر با امکان سفارش تکنولوژی LED ماتریکس، طراحی جدید مه شکن‌های جلو، بازطراحی سپرهای جلو و عقب، دیفیوزر جدید، تغییراتی جزئی در چراغ‌های عقب و نوشتهٔ بزرگ SKODA در میانهٔ درب صندوق از تغییرات بیرونی این خودرو هستند درحالی‌که حالا امکان سفارش رینگ‌های بزرگ ۲۰ اینچی هم برای آن وجود خواهد داشت.

در داخل خودرو، پانل داشبورد تقریباً بدون تغییر باقی مانده اما نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که به‌صورت استاندارد ۸ اینچی است، بروز شده و یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی هم آن‌را همراهی می‌کند. همچنین برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی یک نمایشگر بزرگ‌تر ۹.۲ اینچی هم قابل سفارش خواهد بود. در همین حال، برای کودیاک مدل ۲۰۲۱ یک غربیلک فرمان دو پرهٔ جدید در نظر گرفته شده درحالی‌که مدل‌های SportLine و RS از غربیلک فرمان سه پره با طراحی جدیدی بهره‌مند شده‌اند.

بهبود نورپردازی داخلی، تریم‌های تزئینی جدید، دوخت متضاد و صندلی‌های جدید با گرم‌کن، تهویه و ماساژور هم از دیگر به‌روزرسانی‌های داخلی این کراس‌اوور میان سایز هستند. این خودرو برای مدل ۲۰۲۱ به رادیوی دیجیتالی، قابلیت ادغام گوشی‌های هوشمند و قابلیت‌های کنترل از راه دور هم مجهز شده است. کابین کودیاک یکی از جادارترین‌ها در این سگمنت محسوب می‌شود و می‌تواند تا هفت نفر را در خود جای دهد.

پیشرانهٔ پایهٔ کودیاک مدل ۲۰۲۱ یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی با ۱۵۰ اسب بخار قدرت است که در کنار یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی قرار می‌گیرد تا نیروی آن‌را به چرخ‌های جلو منتقل کند؛ اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند می‌توانند سراغ موتورهای ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی ۱۹۰ اسب بخاری یا ۲ لیتری دیزلی با دو سطح قدرت ۱۵۰ و ۲۰۰ اسب بخار بروند. این موتورهای ۲ لیتری همگی به‌صورت استاندارد به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل هستند و به‌جز نسخهٔ دیزلی ۱۵۰ اسب بخاری که سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است، دو نسخهٔ دیگر به‌صورت استاندارد از این سیستم بهره می‌برند.

پرچم‌دار خانوادهٔ کودیاک یعنی نسخهٔ اسپرت RS تغییر مهمی را تجربه کرده زیرا بجای پیشرانهٔ بای‌توربودیزل قبلی حالا به یک موتور ۲ لیتری بنزینی توربو مجهز شده که ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اشکودا طی ماه‌های آینده پذیرش سفارشات خرید برای کودیاک فیس‌لیفت را آغاز خواهد کرد. این خودرو در بریتانیا از ماه جولای به بازار عرضه خواهد شد.

 

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان