پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر

 

همکاری رنو و جیلی برای تولید خودروهای هیبریدی در چین

گروه رنو به پیش‌نویس توافقنامه‌ای با کمپانی چینی جیلی دست یافت. بر اساس این توافقنامه، جیلی اقدام به تولید و فروش خودروهای هیبریدی با برند رنو در این کشور خواهد کرد و رنو نیز به لینک اند کو کمک خواهد نمود تا جا پای خود در کشور کره جنوبی را گسترش دهد.  

 

جیلی که بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی در کشور چین است از منابع و تکنولوژی‌های خود برای تولید محصولات هیبریدی رنو در کارخانه‌های کنونی خود استفاده خواهد کرد. گروه فرانسوی به توسعه استراتژی برند و سرویس خود ادامه خواهد داد. این همکاری جدید نشان دهنده بازگشت رنو به چین پس از سال ۲۰۲۰ است یعنی زمانی که شاهد خاتمه جوینت ونچر این شرکت با دانگ فنگ بودیم. احتمالاً این خودروهای ساخت چین به سایر بازارها نیز صادر خواهند شد.

اتوموتیونیوز می‌گوید اگرچه این توافق روی خودروهای هیبریدی تمرکز دارد اما گفته می‌شود در ادامه شاید تولید خودروهای الکتریکی نیز در دستور کار قرار گیرد. در بخشی از بیانیه منتشر شده دو شرکت آمده است:

هر دو شریک به بررسی عمیق ظرفیت‌های بیشتر در سایه استفاده از مدل همکاری باز و خلاقانه ادامه خواهند داد.

جیلی با تولید محصولات هیبریدی رنو در تأسیسات خود تجارب ارزشمندی به دست خواهد آورد. دیگر مزیت برای این شرکت چینی توانایی استفاده از تجارب رنو سامسونگ موتور در کره جنوبی است.

این اولین باری نیست که یک خودروساز اروپایی با جیلی به توافق می‌رسد. جوینت ونچر دایملر و جیلی به این شرکت چینی اجازه داده تا محصولات الکتریکی با برند اسمارت را تولید کرده و در بازارهای جهانی عرضه کند.

در چین سال گذشته ۲۵ میلیون دستگاه خودرو خریداری شد و شرکت رنویی که سال گذشته از همکاری مشترک با شرکت دانگ فنگ خارج شده بود می‌گوید سفارش‌هایی را دریافت کرده است، بنابراین می‌خواهد دوباره به بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا این‌بار با شراکت جدید خودروساز چینی یعنی جیلی بازگردد.رنو با استفاده از سامانه هیبریدی جدیدی که جیلی طراحی کرده قرار است خودروهایی در چین تولید کند که با برند رنو فروخته خواهند شد. هنوز جزئیات دیگری درباره تولید این خودروی بنزینی-برقی منتشر نشده است.

این نخستین اقدام رنوی چین است که بعد از انتصاب ویمینگ سوه Weiming Soh به عنوان مدیرعاملی رنوی چین صورت می‌پذیرد. ویمینگ سوه پیش از این سمت، یکی از مدیران ارشد فولکس واگن در چین بود. در کره جنوبی، جایی که رنو با سامسونگ سرمایه‌گذاری مشترک دارد، این امکان به وجود آمده است که فناوری‌های جدید جیلی در محصولات رنو به کار گرفته شود ضمن آنکه امکان حضور در سایر بازارهای آسیایی هم بررسی و اجرا خواهد شد.

اکثر خودروسازان به ویژه خودروسازان آسیایی و از جمله تویوتا، هنوز اعتقاد دارند که در دوران گذار از خودروهای بنزینی به برقی، امکان بهره‌برداری از خودروهای هیبریدی بنزینی-برقی فراهم است و این فرآیند به زمان بیشتری نیاز دارد چون این نوع خودروها با بهینه‌سازی مصرف سوخت، هنوز امکان پاس کردن استانداردهای سخت‌گیرانه آلایندگی را دارند. اما این خودروهای هیبریدی امکان شارژ شدن به روش مستقیم و از راه پریز برق را ندارند و معمولاً هنگام مصرف بنزین و روشن ماندن بخش بنزینی این خودروها، باتری خودرو شارژ می‌شود و بعد در بخش برقی این خودروها مصرف می‌شود.از این رو این نوع سامانه هیبریدی با خودروهای برقی قابل شارژ با پریز برق متفاوتند. چین یکی از کشورهایی است که سخت‌گیرانه‌ترین مقررات و قوانین را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و انتشار گازهای آلاینده وضع کرده است و با این روش‌ها به جنگ آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت رفته است. خودروسازان ژاپنی از جمله تویوتا و هوندا سابقه طولانی‌تری در تولید خودروهای هیبریدی در بازار چین دارند ، اما خودروسازان چینی از جمله جیلی و گریت وال در سال گذشته فناوری‌های هیبریدی طراحی شده در کشورشان را عرضه کرده‌اند.

سال گذشته جیلی و دایملر کمپانی مادر مرسدس بنز اعلام کردند که چین می‌تواند به عنوان کانون صادرات و تولید قوای محرکه هیبریدی منطقه باشد این قوای محرکه با سرمایه‌گذاری مشترک با ولوو و بنز طراحی و تولید شده‌اند.

منبع خبر: