سه‌شنبه, 29 اسفند 1402
منو اصلی

 صنایع خودروسازی کرمان در سال 1369 و با هدف ایجاد مزیت سرمایه گذاری بخش غیر دولتی درصنعت خودروسازی کشور بنا بر اقدام استاندار وقت کرمان جناب آقای سید حسین مرعشی، به عنوان اولین شرکت خصوصی تولید خودرو درشرق استان کرمان تأسیس گردید. صنعت خودرو با تکیه بر بازار جهانی به عنوان موتور محرک صنعت، جایگاه ویژه ای در توسعه اقتصاد جهان دارد.

این صنعت در گسترش صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال مولد در هرکشور بسیار مهم تلقی می شود. نقش استان کرمان در اتکاء به ظرفیت های داخلی، شناخت منابع و امکانات فراوان موجود در منطقه از جمله نیروی جوان آماده به کار از عوامل تعیین کننده برای رشد سریع این فعالیت بوده است.

تحقق آرمان های متعالی و ضرورت کارآفرینی در منطقه محروم بم، این مجموعه به ویژه مدیریت عامل آن، زنده یاد مهندس ابوالفضل سجادی و همفکرانش را بر آن داشت تا در راستای تحقق اهداف تعیین شده اقدام به تأسیس " شرکت عمران ارگ جدید"  برای آماده سازی و ارائه امکانات لازم زیربنایی و صنعتی در محدوده ای به وسعت دوهزار و یکصد هکتار واقع در کیلومتر 15 شهرستان بم نمایند که متعاقباً بعنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب دولت رسید. از بزرگترین تحولات جنوب شرق کشور و دستاوردهای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، احداث قطب خودروسازی و قطعه سازی بخش غیردولتی در استان کرمان می باشد.

تأمین امکانات زیربنایی برای ترانزیت هوایی، ریلی، جاده ای و تسهیل تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه و وجود فرودگاه، هتل،گمرک اختصاصی، تأسیسات مسکونی، مخابراتی، بانکی و مجموعه های فرهنگی، تفریحی منحصر به فرد موجبات پذیرش سرمایه گذاران و کارآفرینان را در منطقه ویژه  اقتصادی ارگ جدید با اهدافی چون محرومیت زدایی، ارتقاء رفاه اجتماعی، ایجاد اشتغال، تأمین امنیت منطقه، پیشگامی در سرمایه گذاری تولید خودرو توسط بخش غیر دولتی و خارج نمودن انحصار همراه با انتقال تکنولوژی، تراکم زدایی صنعتی و استقرار بهینه جمعیت در سطح ملی را فراهم آورد. این قطب صنعتی که بنا به تصویب هیئت وزیران تنها منطقه ویژه تخصصی برای تولید خودرو در کشور می باشد در آغاز همکاری و سرمایه گذاری مشترک با شرکت Daewoo  کره جنوبی بنیان گذاری و متعاقب آن کارخانجات خودروسازی، قطعه سازی، رنگ و تزئینات داخلی خودرو، خدمات انبارداری و حمل و نقل و دهها فعالیت دیگر مشتمل بر ایجاد شرکت های کرمان موتور، خودروسازان بم، مدیران خودرو، کارمانیا، ریگان خودرو، توسعه و ساخت خودروی برقی نوین ماهان، آرمان موتور ارگ، خدمات و تجارت بم خودرو، قوای محرکه، کادک، نگین بم، آرمان الکتریک ارگ، مجموعه های خودرومهر، شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو، واسپاری کرمان موتور، کی ویس، قطعات تولیدی نخل ارگ کریمان، سرمایه گذاری آرمان گستر پاریز،کرمان باتری ارگ،      حمل و نقل کرمان خودرو، کارگزاری کارآمد، کارگزاری رسمی بیمه مستقیم نور آسایش آتیه و مدیریت اطلاعات نوین ارگ،  ایجاد گردید که در حال حاضر پتانسیل تولید پانصدهزار دستگاه خودرو از برندهای Hyundai Chery, Geely, Jac, Lifan, که معادل 25درصد سهم بازار خودرو فعلی می باشد را داشته و نیز امکان ارائه خدمات پس از فروش و جانبی محصولات مذکور را  "به عنوان سومین قطب خودروسازی کشور" دارد.

صنایع خودروسازی کرمان به عنوان معین اقتصادی منطقه 3 شرق استان کرمان مسئولیت توسعه زیر ساخت های بم، بروات، ریگان، نرماشیر را به عهده دارد و علاوه بر پرداخت سالیانه دهها میلیارد عوارض گمرکی و مالیاتی مسئولیت اجتماعی خویش را در زمینه ساخت مدرسه، خانه های سلامت و ترک اعتیاد، پرورشگاه، مجموعه های ورزشی و فرهنگی، آسفالت معابر و پروژه های تحقیقاتی توانمندسازی مناطق محروم و حمایت از کسب و کار خانگی با اعطای وام های طویل المدت از محل درآمدهای موجود را اجرایی نموده است. در حال حاضر قریب به پانزده هزار نیروی بومی در کارخانجات و کارگاههای منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بکار اشتغال دارند.



بازدید:18051