جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر .

 

نگاهی به رقبای هیوندای الانترا N در بازار ایالات‌متحده

حدود یک ماه پیش بود که هیوندای نسخهٔ اسپرت سدان الانترا N را رونمایی کرد و حالا این شرکت کره‌ای سدان اسپرت خود را در آمریکا هم معرفی و اطلاعاتی در مورد آن منتشر کرده است.  

این خودرو به همان پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ آشنای محصولات N هیوندای مجهز است که در اینجا به لطف توربوشارژر بزرگ‌تر، ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکس‌های هشت سرعتهٔ دوکلاچه و شش سرعتهٔ دستی در نظر گرفته شده است.

مدیران هیوندای پیش‌بینی می‌کنند که در بازار ایالات‌متحده حدود ۳۰ درصد از خریداران الانترا N گیربکس دستی را انتخاب کنند. به گفتهٔ سخنگوی این شرکت، نسبت خریداران گیربکس‌های اتوماتیک به دستی در بازار آمریکا حدود ۷۰ به ۳۰ است و بنابراین اکثر خریداران این سدان اسپرت سراغ گیربکس دوکلاچه خواهند رفت. بااین‌حال، الانترا N در کلاسی قرار دارد که هنوز هم بسیاری از خودروها گیربکس‌های دستی را ارائه می‌کنند و بنابراین منطقی است که هیوندای هم برای سدان اسپرت خود در کنار گیربکس دوکلاچه، یک نمونهٔ دستی هم ارائه کند.

هیوندای هوندا سیویک تایپ R را به‌عنوان رقیب مستقیم الانترا N در نظر گرفته است اما فولکس‌واگن جتا GLI و سوبارو WRX هم از دیگر رقبای این سدان اسپرت کره‌ای در بازار آمریکا محسوب می‌شوند. هرچند جتا GLI در برابر الانترا N حرف چندانی برای گفتن ندارد اما سوبارو WRX با برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیویک تایپ R با قدرت بیشتر، می‌توانند کاملاً سدان اسپرت هیوندای را اذیت کنند.

سیویک تایپ R با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور، از الانترا N قوی‌تر است و سوبارو WRX هم هرچند با ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور کمی از سدان اسپرت کره‌ای‌ها ضعیف‌تر است اما سامانهٔ چهارچرخ محرک آن برگ برندهٔ مهمی محسوب می‌شود. در این جمع اما جتا GLI با تنها ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور نمی‌تواند خیلی عرض‌اندام کند. سدان اسپرت هوندا به لطف قدرت بیشتر خود، در کمتر از ۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما هیوندای هم برای شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر الانترا N تایم حدود ۵ ثانیه را اعلام کرده که این یعنی باید شاهد رقابت نزدیکی بین این دو خودرو باشیم.

هیوندای پیش‌بینی می‌کند که الانترا N بتواند خریداران جدیدی را به این برند کره‌ای جذب کند. به گفتهٔ این شرکت، انتظار می‌رود خریداران این خودرو بیشتر مردان جوان و همین‌طور کسانی که قبلاً به هیوندای توجهی نداشته‌اند باشند. سازندهٔ کره‌ای هنوز قیمت الانترا N را اعلام نکرده اما گفته است که این خودرو ارزان‌تر از سیویک تایپ R خواهد بود.

متأسفانه فعلاً نمی‌دانیم که قیمت این خودرو چقدر از رقیب ژاپنی کمتر خواهد بود اما قیمت سیویک تایپ R از ۳۸,۹۱۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که سوبارو WRX با قیمت پایهٔ ۲۸,۴۲۰ دلار و جتا GLI با ۲۷,۳۴۰ دلار، به‌مراتب ارزان‌تر هستند. درهرحال، زمانی که هیوندای الانترا N در پایان امسال به نمایندگی‌های فروش در ایالات‌متحده برسد، قیمت دقیق آن‌را خواهیم فهمید.

 
منبع خبر: