شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

آریزو 5 جدید با کابینی به روز عرضه می شود

 

قلب برقی چری برای آریزو 5

خودرو آریزو 5 جدید که اخیرا در بازار کشور چین عرضه شده است، به زودی توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران عرضه می گردد. این مدل جدید با بهبودهای آپشنی و فنی قابل توجهی همراه گردیده است که علاوه بر مدرن تر نمودن خودرو، لذت رانندگی را نیز برای راننده افزایش می دهد.  

 بعد از آریزو7، این خودرو دومین محصولی بود که چری برای خانواده آریزو معرفی کرد. البته آریزو5 به هیچ‌وجه از زبان طراحی آریزو7 پیروی نمی‌کرد و به همین دلیل برخی رسانه‌های چینی، از طراحی‌اش به‌عنوان «سنت‌شکنی چری» یاد می‌کردند.

آریزو 5 جدید با اینکه ظاهر کلی‌اش را حفظ کرده، اما طراحان چری چندین تغییر مختصر در آن داده‌اند تا این کامپکت، چهره جذاب‌تری نسبت به گذشته داشته باشد. اولین تغییر در چهره آریزو5 رخ داده؛ با این‌که چراغ‌ها و جلوپنجره دست‌نخورده‌اند ولی ورودی هوای سپر کاملاً تغییر کرده و تقریباً مشابه سپرهای تیگو8 شده است.

قیمت اریزو 5

در نمای جانبی، به‌جز رینگ‌های پنج شاخه‌ای پولیش‌شده جدید، شاهد تغییر جدیدی نیستیم. چری حتی در نمای عقب هم چیزی را به‌روز نکرده و فقط یک روکش آلومینیومی را به قسمت مشکی سپر عقب اضافه کرده؛ این روکش در سرتاسر سپر عقب کشیده شده و اطراف مه‌شکن‌ها را هم احاطه کرده است. 

کابین آریزو6 برای آریزو5 !

تا به اینجای کار، حتما به خودتان گفته‌اید که خسته نباشید چری! و شاید فکر کنید که طراحان این شرکت هیچ زحمتی به خود نداده‌اند، اما صبور باشید چراکه قسمت هیجان‌انگیز آریزو5 نیوفیس در کابینش است. این شما و این هم کابینی کاملاً جدید، مدرن و زیباتر آریزو5.

مشخصات اریزو 5 برقی

در آریزو5 نیوفیس، تقریباً همه اجزای کابین دستخوش تغییر شده‌اند. اول از همه باید از فرمان شروع کنیم؛ فرمان همچنان از نوع سه شاخه با روکش تزیینی متالیک است با این تفاوت که شاخه مرکزی فرمان حالا عریض‌تر و ابعاد کلیدهای کنترلی روی فرمان نیز بزرگ‌تر از قبل شده‌اند.

حال به سراغ صفحه کیلومتر برویم که ظاهر کلاسیک‌تری به خود گرفته. اگر از هواداران این چینی باشید، حتماً بلافاصله به این نکته پی برده‌اید که دیگر خبری از قاب پلاستیکی اطراف صفحه کیلومتر نیست. همچنین نمایشگر صفحه کیلومتر بزرگ‌تر شده و از آنجایی که از نوع TFT رنگی است، حالا قابلیت نمایش شکل‌های گرافیکی را هم دارد.

فیس لیفت جدید چری آریزو

نکته دیگر در جابجایی دورشمار با سرعت‌‌سنج است. تا قبل از این فیس‌لیفت، دورشمار در سمت چپ و سرعت‌سنج در سمت راست قرار داشت، ولی حالا دورشمار در سمت راست و سرعت‌سنج نیز در سمت چپ، قرار دارند.

خوشبختانه آن‌هایی که داشبورد آریزو5 را به تقلید از داشبوردهای کره‌ای می‌دانستند، دیگر باید از انتقاد کردن دست‌بردارند چراکه چری همان فرمت کابین آریزو6 را حالا در آریزو5 نیوفیس هم تکرار کرده است.

روکش بالای داشبورد از جنس نرم است که کابین را لوکس‌تر جلوه می‌دهد. طراحی عجیب دریچه‌های تهویه هنوز هم جای سوال دارد ولی کاهش دکمه‌های فیزیکی کنسول مرکزی و جایگزین کردنشان با دکمه‌های لمسی، یک گام روبه جلوست. تغییر رودری‌ها، طراحی مجدد پنل کنترلی سقف و همچنین شکل جدید اهرم دنده از دیگر اتفاقات جدیدی است که در کابین رخ داده‌اند. 

آریزو 5 برقی آمد

با این‌که شایعات زیادی درباره تغییر جعبه‌دنده آریزو5 نیوفیس شنیده می‌شد، ولی تا به امروز، چری این خودرو را با همان CVT هفت سرعته (شبیه‌سازی شده) سابقش به بازار فرستاده است. پیشرانه 1.5 لیتری آن نیز همچنان ثابت است؛ یعنی در مدل تنفس طبیعی (SQRE4T15B) همان 116 اسب‌بخار و در مدل توربو (SQRE4G15B) همان 147 اسب‌بخار را در اختیارتان قرار می‌دهد.

اریزو 5 توربو جدید
آریزو 5 برقی، تفاوت ظاهری مهمی با نسخه بنزینی‌اش ندارد

اما قسمت هیجان انگیز ماجرا، اینجاست که مشتریان آریزو5 حالا می‌توانند نسخه الکتریکی این خودرو را هم سفارش دهند. البته اگر یادتان باشد، این نسخه برقی -که آریزو 5e نام دارد- اولین‌بار در سال 2017 رونمایی شده بود.

نکته جالب آریزو 5e را باید در موتور الکتریکی‌اش دانست چراکه قدرتمندتر از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی‌اش است! باتری‌های این خودرو از نوع لیتیوم‌یونی با انرژی مصرفی 53.6 کیلووات ساعت بوده که با شارژ سریع می‌توان 80% ظرفیت آنرا در 30 دقیقه شارژ کرد. با ولتاژ عادی نیز شارژ باتری‌هایش حدود 7 تا 9 ساعت زمان می‌برد.  

مشخصات آریزو 5 برقی
قدرت موتور الکتریکی 122 اسب بخار
گشتاور موتور الکتریکی 250 نیوتن متر
شتاب صفر تا 50 4.8 ثانیه
شتاب صفر تا 100 10.1 ثانیه
حداکثر سرعت 152 کیلومتر برساعت
قابلیت پیمایش 401 کیلومتر
 چری آریزو 5 نیوفیس

البته هنوز درباره قابلیت پیمایش آریزو 5e تردیدهایی وجود دارد چراکه چری دقیقا اعلام نکرده که این مسافت براساس استانداردهای NEDC اروپا محاسبه شده یا طبق استاندارد EPA آمریکا. 

در کابین آریزو 5e مهم‌ترین تغییر در دو چیز خلاصه شده است: یکی حذف اهرم دنده و جایگزین کردن آن با شیفتری که سه حالت R و N و D دارد، و دیگری تغییر صفحه کیلومتر. هردو ویژگی را در شکل روبرو مشاهده می‌کنید.

قیمت آریزو 5 جدید

در بازار چین هم‌اکنون مدل 2019 این آریزو، در ارزان‌ترین تیپش حدود 60 هزار یوآن یا معادل تقریبی 8600 دلار فروخته می‌شود. همچنین قیمت فول‌ترین نسخه آریزو5 نیوفیس نیز حدود 100 هزار یوآن یا معادل تقریبی 15 هزار دلار است.

حال به سراغ آریزو 5e برویم که ارزان‌ترین تیپش حتی از گران‌ترین تیپ آریزو5 بنزینی هم گران‌تر است! آریزو5 برقی حدود 110 تا 150 قیمتگذاری شده که معادل 16 تا 22 هزار دلار است. هرچند شرایط عرضه خودروهای الکتریکی هنوز در کشورمان فراهم نشده اما در صورت عرضه آریزو5 برقی در ایران، بعید نیست که قیمتی در حدود نیم میلیارد تومان را از آن بشنویم!

با توجه با عرضه زودهنگام چری آریزو6، احتمال زیادی وجود دارد که مدیران خودرو طی یک سال آینده، پای این فیس‌لیفت جدید را هم به بازار کشورمان باز کند.

منبع خبر: