جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

با همه شاسی‌بلندهای هیوندای آشنا شوید، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین.

چند سالی است که در بازار خودروی دنیا شاسی‌بلندها بسیار محبوب شده‌اند تا جایی که برخی از کلاس‌های خودرویی مثل مینی‌ون‌ها، استیشن‌ها و حتی سدان‌ها را به حاشیه رانده‌اند. به همین دلیل، خودروسازان هم برای اینکه از این بازار پرسود و محبوب نهایت استفاده را ببرند، به تعداد شاسی‌بلندها در سبد محصولات خود افزوده و تنوع این خودروهای بلندقامت را بسیار بالا برده‌اند تا بتوانند همه نیازها و سلایق را پوشش دهند.  

یکی از این شرکت‌ها هیوندای است که هم‌اکنون طیف گسترده‌ای از شاسی‌بلندها از نمونه‌های بسیار کوچک شهری و الکتریکی گرفته تا مدل‌های فول سایز هفت‌نفره و هیدروژنی را در سبد محصولات خود دارد

؛ بنابراین قصد داریم در ادامه شما را با همه شاسی‌بلندهای حال حاضر این شرکت کره‌ای آشنا کنیم.

کاسپر

کوچک‌ترین شاسی‌بلند هیوندای جدیدترین آن‌ها هم محسوب می‌شود زیرا کاسپر همین چند روز پیش معرفی شد. این خودرو که در کلاس A قرار می‌گیرد، تنها 3,595 میلی‌متر طول دارد اما از کابین جاداری برای چهار نفر برخوردار است. این کراس‌اوور کوچک فعلاً فقط در بازار داخلی کره جنوبی عرضه می‌شود اما به‌احتمال‌زیاد به‌زودی راهی بازار هند هم خواهد شد.

ونی

ونی کراس‌اوور ساب‌کامپکتی است که بر اساس پلت‌فرم سدان اکسنت ساخته شده و با 4,040 میلی‌متر طول، تا پیش از معرفی کاسپر کوچک‌ترین کراس‌اوور هیوندای محسوب می‌شد. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک 2019 رونمایی شد. ونی که فقط به‌صورت محرک جلو تولید می‌شود، در کشورهای هند، ایالات‌متحده و استرالیا به فروش می‌رسد.

کرتا

کرتا هم مثل ونی یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است اما نسل اول این خودرو در سال 2014 معرفی شده و هم‌اکنون در نسل دوم قرار دارد که اوایل سال 2020 در نمایشگاه اتو اکسپوی هند رونمایی شد. این خودرو برای عرضه در کشورهایی مثل هند، چین، روسیه و برزیل در نظر گرفته شده و در آمریکا یا اروپا عرضه نمی‌شود. کرتا در چین با نام ix25 عرضه می‌شود.

بایون

بایون جدیدترین کراس‌اوور ساب‌کامپکت هیوندای محسوب می‌شود. این خودرو که اوایل امسال رونمایی شد، فقط برای عرضه در بازار اروپا در نظر گرفته شده است زیرا در این قاره مدل ونی عرضه نمی‌شود. بایون بر اساس پلت‌فرم هاچ‌بک i20 ساخته شده و فقط به‌صورت محرک جلو ساخته می‌شود. این خودرو کوچک‌ترین کراس‌اوور هیوندای در اروپا محسوب می‌شود و با 4,180 میلی‌متر طول، پایین‌تر از کُنا قرار می‌گیرد.

کُنا

کُنا اولین کراس‌اوور ساب‌کامپکت جهانی یا بین‌المللی هیوندای محسوب می‌شود. این خودرو که در سال 2017 رونمایی شد، هم در ایالات‌متحده، هم اروپا و هم در بازارهای دیگری مثل استرالیا عرضه می‌شود. نسخه الکتریکی کُنا هم به‌عنوان اولین کراس‌اوور الکتریکی هیوندای در سال 2018 معرفی شد. کُنا به‌تازگی فیس‌لیفت شده و نسخه اسپرت N هم به خانواده آن افزوده شده است.

iX35

قبلاً هیوندای توسان در برخی بازارها با نام iX35 عرضه می‌شد اما این خودرو از نسل سوم در همه بازارها با همان نام توسان به فروش می‌رسد. بااین‌حال، هیوندای هنوز در چین از نام iX35 برای یک کراس‌اوور کامپکت استفاده می‌کند. این خودرو بر اساس پلت‌فرم نسل دوم توسان ساخته شده و فاصله محوری دقیقاً یکسانی با آن دارد اما در ظاهر از طراحی جدیدی بهره می‌برد. این کراس‌اوور فقط در چین عرضه می‌شود.

آلکازار

آلکازار یک کراس‌اوور کامپکت هفت‌نفره است که اوایل امسال برای عرضه در هند معرفی شد. این خودرو بر اساس کرتا ساخته شده و در اصل نسخه کشیده و سه ردیف صندلی از کرتا محسوب می‌شود. به همین دلیل، آلکازار در ظاهر خصوصاً در جلو شباهت زیادی با کرتا دارد. البته برخلاف کرتا، این کراس‌اوور فعلاً جز هند در کشور دیگری عرضه نمی‌شود.

توسان

توسان پرفروش‌ترین کراس‌اوور هیوندای محسوب می‌شود و از زمان معرفی اولین نسل در سال 2004 تاکنون بیش از 7 میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است. سه نسل اول این خودرو در کشورمان هم عرضه شدند. توسان اما به‌تازگی وارد نسل چهارم خود شده که اواخر سال 2020 با تحولی کامل در طراحی معرفی شد. این نسل با پیشرانه‌های متنوع و همین‌طور نسخه‌های هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی در بازارهای بزرگ جهان عرضه می‌شود.

آیونیک 5

آیونیک 5 اولین کراس‌اوور الکتریکی اختصاصی هیوندای (یعنی از ابتدا به‌عنوان مدلی الکتریکی طراحی شده و بر اساس مدل‌های درون‌سوز ساخته نشده است) و اولین محصول از زیربرند جدید آیونیک است که به محصولات الکتریکی هیوندای اختصاص دارد. به‌زودی کراس‌اوور بزرگ‌تر آیونیک 6 هم به این خانواده اضافه می‌شود. آیونیک 5 روی پلت‌فرم الکتریکی جدید هیوندای ساخته شده که با کیا EV6 و جنسیس GV60 مشترک است.

نکسو

نکسو یک کراس‌اوور کامپکت هیدروژنی است که در اوایل سال 2018 به‌عنوان جایگزینی برای نسخه هیدروژنی نسل دوم توسان معرفی شد. این خودرو ابتدا در کره جنوبی، سپس در ایالات‌متحده و بعدازآن در بریتانیا و استرالیا عرضه شد. قوای محرکه هیدروژنی نکسو 163 اسب بخار قدرت دارد و با سه مخزن هیدروژن با مجموع ظرفیت 156 لیتر می‌تواند بیش از 600 کیلومتر را طی کند.

سانتافه

سانتافه یکی از قدیمی‌ترین شاسی‌بلندهای هیوندای محسوب می‌شود و پیشینه آن به سال 2000 بازمی‌گردد. این خودرو هم مثل توسان در اکثر بازارهای جهانی عرضه می‌شود و یکی از محصولات شناخته‌شده هیوندای به‌حساب می‌آید. سانتافه هم‌اکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که در اوایل سال 2018 معرفی شد و سال گذشته فیس‌لیفت بزرگی را تجربه کرد.

پالیسید

و سرانجام به بزرگ‌ترین شاسی‌بلند حال حاضر هیوندای رسیدیم. این خودرو که پالیسید نام دارد و در نمایشگاه لس‌آنجلس 2018 معرفی شد، در درجه اول برای بازار ایالات‌متحده در نظر گرفته شده اما در کشورهای دیگری مثل کره جنوبی، استرالیا و روسیه هم عرضه می‌شود. پالیسید جایگزین نسخه کشیده و هفت‌نفره نسل قبلی سانتافه شد و به‌نوعی جانشینی برای مدل iX55 یا وراکروز محسوب می‌شود. این کراس‌اوور فول سایز با 4,980 میلی‌متر طول، ظرفیت حمل هفت نفر را در سه ردیف صندلی دارد.

منبع خبر: