جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خودرو.

 

پشت فرمان EV6 2021، برگ برنده جدید کیا.

کیا با معرفی نسل جدید برخی از محصولات سنتی خود همچون شاسی‌بلند سورنتو روی دور افتاده است. به‌طور مثال لیست سفارش سورنتو حتی به سال ۲۰۲۲ نیز کشیده شده است؛ اما این خودروساز کره‌ای حساب ویژه‌ای روی محصولات الکتریکی هم باز کرده است. محصولاتی همچون نیرو و سول الکتریکی جایگاه خوبی در سبد محصولات کیا داشته و حالا هم پرچم‌دار تمام الکتریکی این برند یعنی EV6 معرفی شده است. ما اوایل امسال نسخه پیش‌تولیدی EV6 را رانده و تحت تأثیر آن قرار گرفتیم اما حالا فرصت بررسی دقیق‌تر نسخه نهایی به ما دست داده است.  

EV6 یک کراس اوور با استایل اسپورت است که از پلتفرم خاص خودروهای الکتریکی کیا با نام E-GMP استفاده می‌کند. این خودرو در دیگر محصول گروه هیوندای کیا یعنی هیوندای آیونیک ۵ نیز بکار رفته است. EV6 در آغاز با دو پیکربندی در دسترس بوده که یکی از نوع چهار چرخ محرک ۳۲۱ اسبی و دیگر تک موتوره ۲۲۶ اسب بخاری بوده و ما نیز نسخه ضعیف‌تر را تست کرده‌ایم. صرف‌نظر از قدرت تولیدی، کیا EV6 به باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی مجهز بوده و کره‌ای‌ها فعلاً برنامه‌ای برای عرضه نسخه با باتری کوچک‌تر در بریتانیا ندارند.

البته که نسخه تک موتوره EV6 مدلی ملایم از این خودرو بوده هرچند بالاترین شعاع حرکتی این خانواده یعنی ۵۲۸ کیلومتر را ارائه می‌کند. مدل چهار چرخ محرک هم شعاع حرکتی ۵۰۵ کیلومتری دارد. تمامی مدل‌های کیا EV6 از ساختار الکتریکی ۸۰۰ ولتی سود برده و قابلیت شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی را دارند که با استفاده از این ویژگی می‌توان ۸۰ درصد باتری را در ۱۸ دقیقه شارژ نمود. در صورتی که از شارژر خانگی استفاده کنید این زمان به هفت و نیم ساعت افزایش خواهد یافت.

حداکثر سرعت هر دو نسخه EV6 برابر با ۱۸۳ کیلومتر در ساعت بوده اما داشتن پیشرانه اضافی در نسخه چهار چرخ محرک باعث ثبت شتاب بهتری می‌شود. با این وجود شتاب ۷.۳ ثانیه‌ای نسخه تک موتوره را هم نمی‌توان کند دانست.

از همان لحظه آغاز حرکت تمامی ۳۵۰ نیوتون متر پیشرانه در دسترس بوده و خب این میزان گشتاور برای به حرکت درآوردن جثه ۲ تنی EV6 کفایت می‌کند. در آغاز حرکت قدرت زیادی وجود داشته و حتی اگر حالت اکو را انتخاب کرده باشید پرفورمنس خودرو بیش از حد نیاز برای رانندگی‌های عادی خواهد بود.

با قرار دادن دکمه مخصوص در حالت اسپورت EV6 سرزنده‌تر شده و شاسی شما را غافلگیر می‌کند. پاسخ‌های گاز و فرمان بهبود یافته و خودرو سریعاً به سلاحی سریع تبدیل می‌شود. فکر نمی‌کنیم که افراد زیادی این حالت رانندگی را انتخاب کنند.

فقط جای شرمساری است که گاهی اوقات محدودیت‌های شاسی نمایان می‌شود زیرا در اکثر اوقات ترکیب سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند اتصالی در عقب کار خود را به خوبی انجام داده و EV6 را پایدار نگه می‌دارند. دست‌اندازهای تیز جاده هم اگرچه باعث فرستاده شدن لرزش‌هایی به کابین می‌شوند اما خب در دیگر رقبا نیز چنین چیزهایی دیده می‌شود. در کل باید گفت کنترل حرکات بدنه EV6 بهتر از آیونیک ۵ بوده و شاید در کل سواری این خودرو سفت تر باشد. همچنین خط سقف کم ارتفاع‌تر EV6 اندکی باعث پایین آمدن مرکز ثقل نیز شده است.

کیا همچنین کار خوبی در به حداقل رساندن صدای سیستم تعلیق و پیشرانه انجام داده و EV6 تقریباً خودرویی ساکت است. پیشرانه خودرو در انتهای فاصله بین محوری قرار گرفته و ناله‌ای ضعیف از آن به گوش می‌رسد. صدای لاستیک موجود در کابین نیز در حد و اندازه‌ی صدایی است که در زمان پیاده‌روی به گوش می‌رسد.

کیا هم مثل هیوندای شهرت خوبی در زمینه مدیریت باتری داشته و استفاده از پلتفرم E-GMP باعث شده پیشرفت بیشتری را تجربه کرده باشد. تست ما شامل مسیرهای بزرگراهی، شهری و جاده‌های کم‌عرض بوده و این خودرو راندمان مناسبی را نشان داد. در واقع شعاع حرکتی EV6 حدود ۵۲۳ کیلومتر بود که تنها چند کیلومتر با رقم اعلامی فاصله داشت.

داشبورد این خودرو کاملاً در تسلط یک جفت نمایشگر ۱۲.۳ اینچی است که یکی برای پشت آمپرها و دیگری برای نمایشگر مرکزی در نظر گرفته شده و قدرت پردازندگی بالایی هم دارند. خود داشبورد توازن خوبی داشته و از پانل حساس به لمس جالبی در بخش پایینی استفاده کرده است. از نظر متریال بکار رفته هم مشکلی وجود ندارد. اگرچه از متریال سخت استفاده شده اما میزان آن کم است. بخش اعظم کابین تحت تأثیر عناصر براق و کروم و پارچه می‌باشد.

اما بخش عقب کابین کمی بحث‌برانگیز است. البته که کف خودرو تخت بوده و سه فرد بزرگ‌سال می‌توانند به راحتی روی صندلی عقب بنشینند اما خط سقف پایین‌تر باعث شده فضای سر تحت تأثیر قرار گیرد و این موضوع در مقایسه با آیونیک ۵ خودش را بیشتر نشان می‌دهد. از این نظر هیوندای عملکرد بهتری دارد. فضای بار ۴۹۰ لیتری نیز خوب بوده و ارتفاع کف صندوق را می‌توان تنظیم کرد. قلاب‌های ثابت‌کننده وسایل در کف صندوق نیز وجود دارد اما خبری از قلاب‌های کامل برای نگه‌داشتن مواردی همچون کیف‌های خرید نیست.

مدل‌های تک موتوره دارای فضای ذخیره‌ای ۵۲ لیتری زیر کاپوت هستند که مکانی مناسب برای نگهداری کابل‌های شارژ می‌باشد. در نسخه‌های چهار چرخ محرک این فضا به ۲۰ لیتر کاهش یافته است.

این خودرو با سه تریم عرضه می‌شود که مدل پایه با نام ایر شناخته شده و از نظر تجهیزات در سطح مناسبی قرار دارد. از جمله تجهیزات این مدل می‌توان به دو نمایشگر، حسگرهای پارک عقب، دوربین دنده‌عقب، برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران، صندلی‌های جلوی گرم شونده و… اشاره کرد. البته ما مدل رده میانی GT-Line را توصیه می‌کنیم که دارای رینگ‌های ۱۹ اینچی، چراغ‌های جلوی LED، شیشه‌های عقب دودی، پوشش جیر، شارژر گوشی هوشمند و حسگرهای پارک جلوست.

اولین خودروی الکتریکی مخصوص کیا برگ برنده دیگری برای کره‌ای‌ها بوده و به راحتی قیمتش به بالای ۴۰ هزار پوند می‌رسد. این خودرو به اندازه پسرعمویش یعنی هیوندای آیونیک جادار نیست اما کنترل بدنه خوب و سواری اسپورت تری دارد. به این موارد باید تکنولوژی و مدیریت باتری فوق‌العاده را اضافه کرد که باعث می‌شود EV6 صرف‌نظر از قیمت‌ها، یکی از بهترین خودروهای الکتریکی بازار باشد.

مشخصات کیا EV6 GT-Line 77.4 KWh RWD

  • قیمت: ۴۳۴۹۵ پوند
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۲۲۶ اسب بخار/۳۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۸۳ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۵۲۸ کیلومتر
منبع خبر: