شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

نخستین محصول بال آسیایی ماموت خودرو.

 

مکث موتور با پیکاپ«کلوت» آمد.

بالاخره بعد از چندین ماه حرف و حدیث، شرکت ماموت خودرو به طور رسمی از ارایه یک وانت پیکاپ جدید به نام مکث موتور کلوت (KALUT) خبر داد. این وانت پیکاپ دو دیفرانسیل از لحاظ پلتفرم دارای ساختاری مشابه پیکاپ چینی دایون V۵ بوده اما گفته می‌شود که بخش فنی و تریم داخلی آن کاملا مختص عرضه به بازار ایران طراحی شده است.  

گروه «مکث موتور» از زیرمجموعه‌های جدید شرکت ماموت خودرو به حساب می‌آید و قصد دارد تا پیکاپ کلوت را به صورت مونتاژی در دسترس خریداران و علاقه‌مندان داخلی قرار دهد. در ادامه این مطلب به طور کامل مشخصات فنی پیکاپ مکث موتور را مورد بررسی قرار داده و اطلاعاتی ارزشمند پیرامون امکانات، قیمت و سایر ویژگی‌های وانت دو دیفرانسیل کلوت در اختیار شما خواهیم گذاشت.

معرفی پیکاپ مکث موتور کلوت

2

پیکاپ جدید مکث موتور اصالتا یکی از محصولات کمپانی چینی فودای (تحت عنوان لیون F22 ) به شمار می‌رود که پیش از این با شرکت سایپا در زمینه تولید وانت پادرا پلاس همکاری داشته و این شراکت در حوزه تولید شاسی بلند جدید سایپا تیوان (فودای لندفورت) نیز ادامه یافته است. البته باید خاطرنشان کنیم که هنوز معلوم نیست بالاخره تیوان به خط تولید زامیاد اضافه می‌شود یا خیر.

به هر حال شرکت فودای تولید وانت پیکاپ لیون F22 را از سال ۲۰۱۵ استارت زد و کمپانی دایون نیز همین خودرو را با نام وی۵ از سال ۲۰۲۰ به فهرست تولیدات خود ضمیمه کرد. ساختار دایون وی ۵ دارای تشابه نسبتا کامل با پلتفرم مکث موتور کلوت است اما با این تفاوت که ماموت خودرو قصد دارد آن را با پیشرانه و تریم داخلی اختصاصی به بازار ایران عرضه کند.

 

 ضمنا بهتر است بدانید که دایون v5 با نام‌های دیگری مثل کیتون 7 و دانگ فنگ یوفنگ p16 نیز در بازارهای چین و بعضی کشورهای دیگر عرضه می‌شود اما مکث موتور تصمیم دارد تا محصول خود را با یک نام ایرانی متناسب با نوع کاربری این وانت آفرودر دو دیفرانسیل روانه میدان کند. کلوت در واقع نوعی برجستگی بیابانی است که در کویرها تشکیل می‌شود و به آن یاردانگ نیز گفته می‌شود.

بررسی طراحی ظاهری دایون وی ۵ - پیکاپ مکث موتور

3

طراحی بیرونی پیکاپ مکث موتور کلوت به‌ویژه در نمای جانبی و استایل کلی بدنه، به نحوی زیبا و دل‌نشین از روی پرچم‌داران مطرح جهانی نظیر فورد رنجر ۲۰۱۵ الگوبرداری شده و به‌عنوان یک پیکاپ شهری، چهره‌ای تقریبا چشم‌نواز را در معرض دید قرار می‌دهد.

در نمای جلو سعی شده تا جلوپنجره و چراغ‌های کنار آن، چهره ای جذاب، تا حدی قاطع و در عین حال مهربان را از این خودرو به نمایش بگذارند. طراحی سپر تقریبا ساده است اما فرم‌دهی روی آن سعی دارد تا حالتی استخوانی- عضلانی برای کل چهره ایجاد کند.

در نمای جانبی شاهد استفاده از خطوط ملایم در طراحی اتاق و شیب ستون‌های جلو هستیم که در کنار طرح متعادل فریم شیشه‌ها ، قوس گلگیرها و سایز مناسب رینگ‌ها به همراه حجم پردازی‌های جزئی پروفیل کناری، فرمی نسبتا خوش‌تراش و زیبا را برای پیکاپ جدید ماموت خودرو به وجود آورده است. 

سبک و سیاق نمای عقب نیز به تقلید از اکثر وانت پیکاپ‌های این کلاس حالتی تقریبا ساده داشته اما در این بین طرح سپر و چراغ‌ها اندکی متفاوت طراحی شده است. دستگیره درب صندوق نیز در وسط تعبیه شده تا باز و بسته کردن آن به نحوی نسبتا راحت صورت پذیرد.

طراحی داخلی پیکاپ کلوت مکث موتور

4

پس از ورود به کابین دایون وی ۵ احتمالا احساس می‌کنید که دکوراسیون داخل این خودرو به‌ویژه در بخش داشبورد کمی شلوغ است و شاید نیاز باشد مدتی به آن بنگرید تا به فضا و این سبک و سیاق عادت کنید. البته در مجموع طراحی داشبورد خیلی پیچیده به نظر نمی‌رسد و حضور یک ساعت آنالوگ در ناحیه بین دریچه‌های تهویه هم تقلیدی خام از محصولات لوکس به شمار می‌رود و حضورش در اینجا چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. البته ظاهرا ماموت خودرو این ساعت را حذف کرده و نمایشگر مالتی مدیا را هم به حالت ایستاده درآورده تا سبک طراحی داشبورد کمی جذاب و مدرن‌تر به نظر برسد.

5

کلیدهای مختلف روی قسمت میانی داشبورد نیز کمی این بخش را شلوغ کرده و شاید کار کردن با آنها حین رانندگی تا حدی موجب سردرگمی راننده شود. غربیلک فرمان حالتی نسبتا خوش‌دست دارد و فرم سیلندری نشانگرهای صفحه کیلومتر به همراه نمایشگر دیجیتال بین آنها نیز صحنه‌ای تقریبا اسپرت و جذاب را مقابل دیدگان راننده هنگام رصد اطلاعات مورد نیاز به وجود خواهد آورد.

6

متریال داشبورد و رودری‌ها از جنس پلاستیک خشک است و کیفیت آن در حد خودروهای چینی نه‌چندان گران‌قیمت ارزیابی می‌شود که احتمالا بتواند رضایت نسبی مشتریان را به دست آورد. صندلی‌های جلو فرمی نسبتا راحت دارند و احتمالا بتوانند در مسافرت‌های طولانی و یا بیراهه نوردی تا حدی خستگی و کوفتگی را از بدن سرنشین دور سازند. صندلی‌های عقب نیز به حد امکان فضایی نسبتا جادار را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا میزان محدودیت آنها در این قسمت به حداقل برسد.

ابعاد پیکاپ کلوت

7

این خودرو در دو نسخه معمولی و لانگ بیس به بازارهای بین‌المللی راه یافته که نمونه معمولی آن توسط مکث موتور ارائه خواهد شد. در ادامه ابعاد و وزن پیکاپ دو دیفرانسیل کلوت را به آگاهی شما رسانده‌ایم.

طول: 5330 میلی متر

عرض: 1870 میلی متر

ارتفاع: 1864 میلی متر

فاصله بین محور چرخ‌ها: 3100 میلی متر

ابعاد اتاق بار: 1575 در 1610 در 530 میلی‌متر

وزن خالص: 1920 کیلوگرم

قابلیت حمل بار: یک تن

8

مشخصات فنی وانت پیکاپ مکث موتور کلوت

9

 

گرچه شرکت چینی برای این پیکاپ شهری چندین پیشرانه مختلف بنزینی یا دیزلی را در نظر گرفته‌ که در این میان می‌توان به نمونه‌های ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی به قدرت ۲۱۸ اسب بخار و یا نمونه 2 لیتری توربو دیزل با توان ۱۶۳ اسب بخار اشاره کرد، اما نکته اینجاست که پیکاپ ماموت خودرو از پیشرانه ۲.4 لیتری توربوشارژ بنزینی ساخت میتسوبیشی استفاده می‌کند و توانی برابر 215 اسب بخار قدرت به‌علاوه 320 نیوتن متر را تولید می‌کند. همچنین یک گیربکس ۶ دنده دستی به همراه سیستم دو دیفرانسیل سه حالته با قفل مکانیکی وظیفه انتقال نیرو به سمت چرخ‌ها را بر عهده دارند.

 به این ترتیب راننده می‌تواند وضعیت انتقال قدرت را بین سه حالت 2H یا تک دیفرانسیل عقب برای شرایط عادی، 4H یا تمام چرخ محرک برای شرایط لغزنده یا آفرود سبک و 4L یا دو دیفرانسیل سنگین جهت عبور از مسیرهای بیراهه و صعب العبور انتخاب کند. زوایای ورود و خروج این خودرو نیز به ترتیب برابر 29 و 24 درجه اعلام شده است که نشان از قابلیت مناسب این پیکاپ در عبور از پستی بلندی‌ها دارد.

همچنین با توجه به وزن و ابعاد این خودرو انتظار داریم که شتاب صفر تا صد آن حدود ۱1.5 - 12 ثانیه به طول بینجامد و نهایت سرعتش نیز به محدوده ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برسد. ظرفیت حمل بار توسط کلوت حدود یک تن اعلام شده و از این جهت می‌تواند وانتی کاربردی و مناسب جهت بکارگیری در امور خدماتی، نهادهای دولتی و مصارف عمومی باشد.

امکانات رفاهی - ایمنی

گروه خودروسازی مکث موتور اعلام کرده که تجهیزاتی به شرح زیر برای پیکاپ جدید خود فراهم کرده است:

 نمایشگر لمسی داشبورد 9 اینچی، صندلی‌ها با روکش چرمی، رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی، تهویه مطبوع اتومات، کلید انتخاب وضعیت سامانه انتقال قدرت، آینه‌های جانبی تا شونده به همراه گرمکن،ورود بدون کلید، دوربین دید عقب، رهیاب GPS، سیستم صوتی با 8 بلندگو، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت، رول بار با روکش PVC، مه شکن، فرمان با روکش چرمی و کلیدهای کنترل، کروز کنترل یا تثبیت‌کننده سرعت، دو عدد کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمزهای ضدقفل ABS ، توزیع نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BAS و... در لیست امکانات پیکاپ ماموت کلوت دیده می‌شود.

قیمت و رقبای پیکاپ مکث موتور

گفته شده که قرار است قیمت پیکاپ کلوت مکث موتور کمتر از 800 میلیون تومان باشد و ظاهرا طی روزهای آینده فروش آن آغاز شود.

از جمله مهم‌ترین حریفان پیکاپ مکث موتور کلوت در بازار داخل می‌توان به محصولاتی همچون آمیکو آسنا، پیکاپ جک T8 کرمان موتور و فوتون تونلند و وانت کاپرا 2 اشاره کرد.  احتمالا در آینده نیز شرکت زامیاد نسخه پلاس پیکاپ ریچ را به بازار عرضه کند که این مدل هم می‌تواند رقیب مناسبی برای نمونه‌های کارکرده پیکاپ مکث موتور باشد.

 در زمان نگارش این مقاله هنوز تاریخ رسمی ورود پیکاپ مکث موتور به بازار منتشر نشده و لازم است منتظر بمانیم و ببینیم که در نهایت این خودرو چطور می‌تواند با رقبای خود در بازار ایران به رقابت بپردازد تا جایگاهی مطلوب را از آن خود سازد. البته با توجه به قیمت رقابتی و پیشرانه پرقدرت، احتمالا استقبال مناسبی از این خودرو در کشور ما به عمل خواهد آمد.

منبع خبر: