جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون

 

کراس‌اوور جدید مزدا CX-50 معرفی شد

مزدا برنامه‌های زیادی برای نوسازی شاسی‌بلندهای خود دارد و به‌تازگی اعلام کرده است که در سال‌های 2022 و 2023 پنج کراس‌اوور جدید شامل CX-50، CX-60، CX-70، CX-80 و CX-90 را روانه بازار خواهد کرد. این مدل‌های جدید به‌تدریج جایگزین کراس‌اوورهای کنونی این شرکت می‌شوند. آغازگر این برنامه‌ها، شاسی‌بلند CX-50 است که حالا معرفی شده است. این مدل فعلاً در کنار مدل اندازه مشابه CX-5 به فروش خواهد رسید و قرار نیست جایگزین آن شود.  

مزدا همچنین همکاری جدیدی را با تویوتا آغاز کرده و CX-50 اولین محصول این شرکت است که در کارخانه مشترک تویوتا و مزدا در آلابامای ایالات‌متحده در کنار تویوتا کرولا کراس تولید می‌شود. البته بااین‌وجود، به گفته مزدا، این خودرو از لحاظ قطعات ارتباطی با کراس‌اوور تویوتا نداشته و پلت‌فرم و قطعات اصلی دو خودرو منحصر به خودشان است. تویوتا و مزدا هرکدام قطعات خود را تأمین می‌کنند اما به‌منظور استفاده حداکثری از جوینت ونچر، برخی مواد بین دو خودرو مشترک هستند.

CX-50 تلاش مزدا را برای ارائه یک شاسی‌بلند آفرودی سرسخت را نشان می‌دهد که عملکرد و راحتی روی جاده را خیلی قربانی نکند. طبق تحقیقات مزدا، اکثر سفرهای خارج از شهر شامل صدها کیلومتر رانندگی روی آسفالت و فقط 15 تا 30 کیلومتر رانندگی آفرودی می‌شود و بنابراین، قربانی کردن تمام قابلیت‌های رانندگی جاده‌ای فقط برای بهبود در آفرود منطقی نیست.

به همین دلیل، در CX-50 فقط یک حالت آفرود تعبیه شده و برخلاف سایر کراس‌اوورها، در اینجا از حالات رانندگی دیگر مثل برفی، شنی، گِلی و یا هر حالت دیگری خبری نیست زیرا هرچند شاید وجود این حالات هنگام دیدن خودرو در نمایشگاه جالب باشد اما در دنیای واقعی گیج‌کننده هستند. در حالت آفرود، سامانه چهارچرخ محرک CX-50 چرخ‌های جلو و عقب را با سرعت یکسانی می‌چرخاند تا هندلینگ خودرو قابل پیش‌بینی شود. حالت بکسل هم برنامه تعویض دنده را برای محاسبه وزن اضافی تریلر تغییر می‌دهد.

CX-50 برای توانایی‌های بیشتر در مسیرهای ناهموار، ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد و از ستون‌های B تقویت‌شده، ریل‌های سقفی مستحکم و سقف پانورامای جدیدی بهره می‌برد. داخل خودرو نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند تمام تجهیزاتی که برای تعطیلات آخر هفته در جنگل نیاز است را در خود جای دهد. همچنین برای حفظ تمرکز راننده در پشت فرمان، کابین CX-50 به شکلی متقارن حول محور راننده طراحی شده است. به گفته مزدا، این شیوه طراحی باعث ایجاد حس تعامل و ارتباط می‌شود.

CX-50 مثل CX-5 از پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر مزدا استفاده می‌کند که در دو نسخه تنفس طبیعی و توربو ارائه می‌شود. نسخه تنفس طبیعی 187 اسب بخار قدرت و 252 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که در نسخه توربو این اعداد به 250 اسب بخار قدرت و 434 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا می‌کنند. علاوه بر این، مزدا وعده داده است که مدت کوتاهی بعد از عرضه این خودرو به بازار، نسخه‌های هیبریدی را هم برای آن ارائه خواهد کرد.

مزدا هنوز حرفی از قیمت CX-50 نزده است اما گفته که تولید آن از اوایل سال 2022 آغاز می‌شود و اواخر سال آینده برای فروش به بازار عرضه خواهد شد.

 
منبع خبر: