چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

مقایسه FMC T5 فردا موتورز با KMC K7 کرمان موتور

کراس اوورهای جدید چینی در رده متوسط بازار داغ تری را نسبت به دیگر خودروها دارند. در این مقاله دو کراس اوور تازه وارد بازار را با نام های FMC T5 وKMC K7 مقایسه می کنیم.  

به تازگی، خودروسازی فردا مشخصات کراس اوور جدید با نام FMC T5 را منتشر کرده است و قرار است به زودی عرضه این خودرو آغاز شود. براساس مشخصات فنی و امکانات، این خودرو هم‌رده با خودروهایی مثل فیدلیتی، دیگنیتی، چری تیگو ۷ و KMC K7 محسوب می شود.

در این مقاله مقایسه ای همه جانبه برای FMC T5 فردا موتورز وKMC K7 کرمان موتور خواهیم داشت.

کراس اوور KMC K7 همان جک X7 است که در ایران با برندینگ مخصوص کرمان با نام K7 عرضه می شود. نشان جک در ایران با سری های J (برای سدان ها) و S (برای کراس اوورها) شناخته می شود، اما محصولات جدید این کمپانی در سری های A (برای سدان ها) و X (برای کراس اوورها) عرضه می شود. پس نتیجه می گیریم KMC K7 محصولی جدید از کمپانی جک است که برخلاف کراس اوورهای دیگر این نشان سبک جدیدی در طراحی دارد و ظاهری متمایز را ارائه می دهد. در مقابل، FMC T5 همان دانگ فنگ T5 است که با برندینگ خاص خودروسازی فردا به بازار می آید. دانگ فنگ نیز نامی آشنا برای بازار ایران است. دانگ فنگ با محصول پرتیراژی مثل H30 کراس به ایران آمد و حالا خودروهای بیش تری نظیر دیگنیتی و FMC T5 را از این نشان در ایران می بینیم. با این مقدمه دریافتیم که با دو کراس اوور مدرن از دو کمپانی چینی طرف هستیم که از برندهای شناخته شده ای هستند.

مقایسه طراحی FMC T5 با KMC K7

طراحی FMC T5 با الهام از طراحی های شاسی بلندهای فولکس واگن انجام شده و این الهام کاملاً قابل لمس است. در نمای جلو چراغ های نسبتاً بزرگ و کشیده را می بینید که بین آن ها جلوپنجره ای با رنگ زمینه مشکی و المان های کرومی دیده می شود. در مقابل، کمپانی جک با تولید محصولات سری X و A وارد فاز جدیدی در طراحی شد. در این مرحله آن ها نیاز داشتند سبک منحصر به خود را در طراحی داشته باشند. گرچه طراحی جلوی KMC K7 بی شباهت به هیوندای کنا نیست، اما جک همین سبک طراحی را در دیگر خودروهایش نظیر X4 هم به کار برده و این خطوط طراحی حالا تبدیل به سبک منحصر به جک شده است.

اگر بخواهیم طراحی جلوی دو خودرو را مقایسه کنیم باید بگوییم در FMC T5 ظاهر متعارف شاسی بلند را می بینیم، در حالی که، طراحی KMC K7 کاملاً متفاوت و مدرن است. سبک های به کاررفته در طراحی دو خودرو بسیار متفاوت هستند و اگر ظاهر متداول و معمول شاسی بلند مدنظرتان باشد باید T5 را انتخاب کنید، اما اگر به دنبال ظاهر بسیار متفاوت و نسبتاً مدرن هستید باید سراغ K7 بروید.

در کنار دو خودرو طراحی ها متفاوت هستند و در FMC T5 خطوط کناری عمیق تر هستند و کشیده تر از جلو تا عقب خودرو کشیده شده اند. در حالی که، در KMC K7 خطوط ساده تری داریم و عمق کم تری در خطوط طراحی به کار رفته است. در هر دو خودرو رینگ های ۱۸ اینچی با طراحی خاص دو کمپانی را می بینیم و شیب سقف در هر دو خودرو تقریباً یکسان است.

کراس اوور FMC T5 فردا موتورز ۴۴۶۰ میلی متر طول، ۱۸۲۰ میلی متر عرض و ۱۷۲۰ میلی متر ارتفاع دارد و در مقابل، KMC K7، ۴۷۷۶ میلی متر طول، ۱۹۰۰ میلی متر عرض و ۱۷۶۰ میلی متر ارتفاع دارد. با این اعداد می فهمیم که K5 از T5 بلندتر است و از نظر اندازه در رده ای بالاتر از این خودرو قرار می گیرد. البته فاصله محوری نزدیک در این دو خودرو باعث می شود فضای کابین در این دو تقریباً یکسان باشد، اما فضای بار در K7 جادارتر است.

در مجموع، نتیجه مقایسه طراحی سلیقه ای است، اما با دو سبک کاملاً متفاوت طرف هستیم. اگر به دنبال کراس اووری با خطوط برجسته و ظاهری خشن تر هستید باید به سراغ فردا FMC T5 فردا موتورز بروید، اما اگر طراحی متفاوت و خاص مدنظرتان باشد باید KMC K7 را انتخاب کنید.

مقایسه مشخصات فنی FMC T5 با KMC K7

KMC K7 کرمان موتور به پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربوشارژ مجهز می شود که این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۷۱ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۵۱ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت توسط جعبه دنده دوکلاچه ۶ سرعته اتوماتیک تَر (Wet) به چرخ های جلو انجام می شود. در مقابل، FMC T5 مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی ژاپن می شود که خروجی نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از پیشرانه در این خودرو به وسیله گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به چرخ های جلو انجام می شود.

همان طور که خواندید، KMC K7 از نظر ویژگی های فنی برتر از FMC T5 است و قدرت و گشتاور بیش تری دارد. البته بسیاری گیربکس AT را به دوکلاچه ترجیح می دهند. پس اگر به دنبال قدرت بیش تری هستید باید K7 را انتخاب کنید، اما اگر رانندگی شما با گیربکس دوکلاچه سازگار نیست باید T5 را انتخاب کنید. در حال حاضر، KMC K7 قوی ترین خودروی صفر رده خودش محسوب می شود، اما برای خرید آن باید مبلغ بیش تری نسبت به رقبا پرداخت و باید دید آیا این اختلاف قیمت با توجه به این اختلاف قدرت منطقی است یا خیر.

برای FMC T5 مصرف سوخت ۷٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را داریم و برای KMC K7 مصرف ۸٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. فناوری به کاررفته در سیستم تعلیق در این دو خودرو در جلو و عقب یکسان است و در هر دو خودرو رانندگی نرمی را نسبت به دیگر کراس اوورهای هم‌رده می بینیم.

مقایسه کابین و امکانات FMC T5 با KMC K7

در هر دو خودرو طراحی کابین مدرنی را می بینیم و از این نظر، هر دو خودرو کیفیت خوبی را درون کابین ارائه می دهند. در FMC T5 صفحه نمایش عمودی سیستم مالتی مدیا را در دسترس قرار می دهد و در KMC K7 صفحه نمایش کوچک تر و افقی نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی را انجام می دهد. هر دو خودرو جلوآمپر دیجیتال دارند و قطعاتی کرومی در طراحی داخلی آن ها به کار رفته است و همچنین روکش چرم را در صندلی هر دو کراس اوور می بینیم. در مجموع، طراحی به روزی در کابین دو خودرو دیده می شود، اما امکانات و آپشن های متفاوتی را در این دو کابین می بینیم.

در هر دو خودرو آپشن هایی نظیر درِ صندوق برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سقف پانورامیک، تهویه اتوماتیک دو کاناله، کنترل حرکت در سراشیبی، گرم‌کن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده و استارت دکمه ای دیده می شوند. FMC T5 امکاناتی نظیر رادار خطی، سیستم هشدار تصادف، شش کیسه هوا، سیستم تصفیه هوا PM2.5 و یونیزه سازی هوا، نورپردازی متغییر کابین، سنسور باران و… را دارد که این امکانات در KMC K7 دیده نمی شود. در مقابل، K7 کرمان موتور تنظیم برقی صندلی شاگرد، سردکن صندلی های جلو، سیستم صوتی حرفه ای اینفینیتی، دوربین ۳۶۰ درجه و ماساژور راننده را دارد که این امکانات در FMC T5 دیده نمی شود.

در نهایت، اگر بخواهیم طراحی و امکانات کابین این دو خودرو را مقایسه کنیم، باید بگوییم کلیت طراحی هر دو مدرن و به روز است و متریال به کاررفته در کابین هر دو خودرو سطح بالایی از کیفیت را نسبت به چینی بودنشان دارند، اما اگر معیارمان امکانات و آپشن ها باشد باید ببینید کدام آپشن ها برای شما مهم تر و کاربردی تر هستند. برای مثال، اگر ایمنی برای شما اولویت انتخاب است باید FMC T5 با ۶ کیسه هوا را انتخاب کنید، اما اگر آپشن های راحتی رانندگی نظیر سردکن و ماساژور برای‌تان مهم باشد K7 خودروی مورد نظر شماست. البته در این قسمت باز هم لازم است بگوییم KMC K7 در رده قیمتی بالاتری نسبت به T5 قرار می گیرد و اگر بخواهیم نسبت اقتصادی بودن آپشن ها را در نظر بگیریم، FMC T5 انتخاب منطقی تری به نظر می رسد.

مقایسه قیمت FMC T5 با KMC K7

فردا موتورز اعلام کرده است کراس اوور FMC T5 را با قیمتی در محدوده یک میلیارد میلیون تومان روانه بازار می کند و در مقابل، کرمان موتور KMC K7 را با قیمت ۹۸۰ میلیون به مشتریان تحویل داد و حالا در بازار آزاد قیمت این کراس اوور به ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می رسد. شنیده ها حاکی از آن است که کرمان موتور قصد دارد در فروش جدید، قیمت ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون را برای این کراس اوور چینی در نظر بگیرد و با این تفاصیل، احتمالاً قیمت این خودرو در بازار آزاد از قیمت نجومی فعلی هم بالاتر خواهد رفت.

کراس اوور FMC T5 چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

FMC T5 مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی ژاپن می شود که خروجی نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت از پیشرانه در این خودرو به وسیله گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته (آیسین ژاپن) به چرخ های جلو انجام می شود.

KMC K7 چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

KMC K7 کرمان موتور به پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربوشارژ مجهز می شود که این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۷۱ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۵۱ نیوتن متر را دارد. انتقال قدرت توسط جعبه دنده دوکلاچه ۶ سرعته اتوماتیک تر به چرخ های جلو انجام می شود.

چه تفاوت هایی را در امکانات FMC T5 در مقایسه با KMC K7 می بینیم؟

FMC T5 امکاناتی نظیر رادار خطی، سیستم هشدار تصادف، شش کیسه هوا، سیستم تصفیه هوا PM2.5 و یونیزه سازی هوا را دارد که این امکانات در KMC K7 دیده نمی شود. در مقابل، K7 کرمان موتور تنظیم برقی صندلی شاگرد، سردکن صندلی های جلو، سیستم صوتی حرفه ای اینفینیتی، دوربین ۳۶۰ درجه و ماساژور راننده را دارد که این امکانات در FMC T5 دیده نمی شود.

 

 

 

 

 

 

منبع خبر: