چهارشنبه, 6 بهمن 1400
منو اصلی

 

اخبار گوناگون

 

با همه شاسی‌بلندهای نیسان آشنا شوید، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین

چند وقت پیش طی دو مطلب مجزا همه شاسی‌بلندهای شرکت‌های کیا و هیوندای را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. حال نیز سراغ شرکت نیسان رفته‌ایم تا مثل دو مطلب قبلی تمام شاسی‌بلندهای حال حاضر سبد محصولات این شرکت ژاپنی را معرفی کنیم.  

مگنیت

کوچک‌ترین شاسی‌بلند حال حاضر نیسان مدل مگنیت است که اواسط امسال برای بازار هند معرفی شد. این خودرو که روی پلت‌فرم CMF-A+ رنو-نیسان ساخته شده و با رنو کایگر مشترک است، 3,994 میلی‌متر طول دارد تا از معافیت‌های مالیاتی خودروهای زیر 4 متر در هند بهره‌مند شود. مگنیت در ابتدا قرار بود از طریق برند داتسون عرضه شود اما بعد از تغییر برنامه‌های نیسان قرار شد با خود برند نیسان عرضه شود.

جوک

تا قبل از معرفی مگنیت، جوک کوچک‌ترین شاسی‌بلند نیسان محسوب می‌شد. این خودرو که برای اولین بار در سال 2010 به بازار آمد، طراحی عجیب و متفاوتی داشت که برخی آن‌را می‌پسندیدند و برخی از آن متنفر بودند. نسل دوم این کراس‌اوور ژاپنی اواسط سال 2019 در لندن معرفی شد. این نسل روی پلت‌فرم CMF-B رنو-نیسان ساخته شده که با رنو کپچر و کلیو مشترک است.

کیکس

در سال 2016 نیسان کراس‌اوور کوچک جدیدی بنام کیکس را در برزیل رونمایی کرد. این خودرو در ابتدا در بازارهای آمریکای لاتین و چین عرضه شد و بعداً راهی بازار ایالات‌متحده هم شد. کیکس در آمریکا جایگزین جوک شد و نسل دوم جوک در این کشور عرضه نشد. کیکس حدود یک سال پیش فیس‌لیفتی را تجربه کرد که آخر 2020 رونمایی شد.

قشقایی

این خودرو که نام خود را از ایل قشقایی در ایران گرفته است، یکی از آشناترین کراس‌اوورهای نیسان برای ما ایرانیان محسوب می‌شود. قشقایی برای اولین بار در نمایشگاه پاریس 2006 رونمایی شد و هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که اوایل امسال معرفی شد. این خودرو که پلت‌فرم مشترکی با کراس‌اوور بزرگ‌تر ایکس‌تریل دارد، از نسل دوم با نام روگ اسپرت در ایالات‌متحده عرضه می‌شود.

نیسان آریا

آریا اولین کراس‌اوور تمام الکتریکی نیسان محسوب می‌شود. نسخه کانسپت این خودرو در نمایشگاه توکیو 2019 رونمایی شد و نسخه تولیدی آن امسال به بازار آمده است. آریا روی پلت‌فرم CMF-EV رنو-نیسان ساخته که با رنو مگان E-Tech الکتریکی مشترک است. آریا با 4,595 میلی‌متر طول بین مدل‌های قشقایی و ایکس‌تریل قرار می‌گیرد.

ایکس‌تریل

ایکس‌تریل کراس‌اوور کامپکتی است که در سال 2000 به سبد محصولات نیسان اضافه شد. نسل اول این خودرو تا سال 2007 تولید شد و سپس نسل دوم به بازار آمد. از سوی دیگر، نیسان در نمایشگاه خودروی دیترویت 2007 کراس‌اوور کامپکت دیگری بنام روگ را برای بازار آمریکای شمالی معرفی کرد؛ اما نسل سوم ایکس‌تریل که در نمایشگاه فرانکفورت 2013 معرفی شد، به‌عنوان نسل دوم روگ در ایالات‌متحده هم عرضه شد و بدین ترتیب روگ و ایکس‌تریل به یک خودرو با نام‌های مختلف تبدیل شدند.

ترا

ترا یک شاسی‌بلند میان سایز شاسی نردبانی است که برای بازارهای خاصی مثل چین و تایلند در نظر گرفته شده است. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم پیکاپ ناوارا ساخته شده، در سال 2018 به بازار آمد. نسخه فیس‌لیفت ترا نیز چند ماه پیش با نام ایکس‌ترا برای عرضه در بازارهای خاورمیانه معرفی شد. ترا و ایکس‌ترا در اصل جایگزین مدلی شده که با نام رونیز در کشورمان عرضه می‌شد.

مورانو

مورانو کراس‌اوور میان سایز نیسان است که نسل اول آن در نمایشگاه نیویورک 2002 معرفی شد. این خودرو که در دو نسل اول خود در کشورمان هم عرضه شد، پلت‌فرم مشترکی با سدان ماکسیما دارد. مورانو هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در نمایشگاه خودروی نیویورک 2014 رونمایی شد.

پث‌فایندر

پث‌فایندر در ابتدا یک شاسی‌بلند شاسی مستقل بود که بر اساس پلت‌فرم پیکاپ‌های نیسان ساخته می‌شد و توانایی‌های آفرود بالایی داشت. از نسل چهارم اما که در نمایشگاه خودروی دیترویت 2012 رونمایی شد، پث‌فایندر به یک کراس‌اوور فول سایز با ساختار یکپارچه تبدیل شد که نوع انتقال قدرت آن به‌صورت محرک جلو بود. اوایل امسال هم نسل پنجم پث‌فایندر معرفی شد که پلت‌فرم مشترکی با اینفینیتی QX60 دارد.

 

پاترول

پاترول قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین شاسی‌بلند نیسان محسوب می‌شود. این خودرو برای اولین بار در سال 1951 معرفی شد و بسیار به جیپ شباهت داشت. پاترول طی چندین نسل تا به امروز در حال تولید است و هم‌اکنون در نسل ششم خود قرار دارد که در سال 2010 معرفی شد. از سال 2016 نیز پاترول با نام آرمادا در ایالات‌متحده عرضه می‌شود. اینفینیتی QX80 هم نسخه لوکس این خودرو محسوب می‌شود.

 
منبع خبر:

دیدگاه کاربران