جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تازه های خودرویی.

 

مشخصات فنی، امکانات و قیمت / فیدلیتی پرستیژ شاسی بلند بهمن

محمد ضرابیان، مدیرعامل جدید گروه بهمن موتور به‌تازگی اعلام کرده است یکی از محصولات جدید این شرکت فیدلیتی پرستیژ نام دارد. این کراس‌اوور چینی، مدل X70 از شرکت خودروسازی جتور است و حدود ۶ ماه با عرضه در ایران فاصله دارد.  

جتور (Jetour)، یک برند چینی زیر مجموعه‌ی چری است. محصولات جتور، مشابه سری خودروهای تیگو، کراس‌اوورهای اندازه متوسط هستند. چری با اختلافی اندک نسبت به جیلی و بی‌وای‌دی و هاوال، یکی از برترین خودروسازان چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوه‌بر امکانات رفاهی هماهنگ با استاندارد جهانی، ظاهر قابل قبولی دارند و مردم کشورهای کمتر توسعه‌یافته را جذب می‌کنند. بازار ایران هم در سال‌های گذشته، میزبان انواع محصولات چری بوده است. کراس‌اورهای X22 ،X33، تیگو ۵ و تیگو ۷ و سدان آریزو ۵، بخش بزرگی از خودروهای وارداتی در جاده‌های ایران را تشکیل می‌دهند. با این اوصاف، می‌توان چری را مهم‌ترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست که حالا علاوه‌بر مدیران خوردو با گروه بهمن موتور هم، وارد همکاری شده است.

ابتدای سال ۱۴۰۰، محصول جدید بهمن موتور با نام فیدلیتی وارد بازار ایران شد. نام اصلی این کراس‌اوور در بازار چین، جتور X70 است. محصول جدید بهمن موتور که با نام فیدلیتی پرستیژ معرفی شده، درواقع جتور X70 پلاس است. این خودروها از نظر پلت‌فرم و تجهیزات فنی، مشابه هستند اما نسخه‌ی پلاس دارای امکانات رفاهی بیشتر، تزئینات لوکس‌تر و کمی افزایش ابعاد بدنه است.

جتور X70 پلاس (فیدلیتی پرستیژ) سال ۲۰۲۰ در چین رونمایی شد. این کراس‌اور با ابعادی به طول ۴,۷۴۹  میلی‌متر، عرض ۱,۹۰۰  میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۷۲۰  میلی‌متر، فاصله محورهای ۲,۷۴۵  میلی‌متر دارد.  فیدلیتی پرستیژ نسبت به فیدلیتی پرایم (محصول قبلی بهمن موتور) سه سانتی‌متر طول بدنه‌ی بیشتر و ۲/۵ سانتی‌متر ارتفاع بیشتر است.

با وجود پلت‌فرم مشترک، نمای روبرو در کراس‌اوورهای جتور X70 و X70 پلاس، کاملا متفاوت است. مدل پلاس (فیدلیتی پرستیژ) چراغ‌های باریک‌تر و حس تهاجمی‌تر ارائه می‌کند. فقدان ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در سپر و نصب جلوپنجره‌ی بزرگ با تزئینات براق کروم، فیدلیتی پرستیژ را لوکس و ارزشمند جلوه می‌دهد. این خودرو حجم‌دهی بسیار خوبی در طرفین سپر و کاپوت جلو دارد. چراغ‌های روشنایی روز هم به صورت ردیف عمودی از LED، در حفره‌های طرفین سپر نصب شده‌اند.

طراحی بیرونی و نمای بدنه فیدلیتی پرستیژ

به دلیل پلت فرم مشترک فیدلیتی پرستیژ با فیدلیتی پرایم، نمای جانبی این خودروها تفاوت خاصی با هم ندارد. نسخه‌ی فول آپشن از مدل جدیدتر (فیدلیتی پرستیژ)، همراه چرخ‌های ۲۰ اینچ و تایرهایی با پهنای ۲۵۵ میلی‌متر عرضه می‌شود که برای فیدلیتی پرایم، قابل سفارش نیست.

فیدلیتی پرستیژ جتور ایکس 70 بهمن موتور

نمای پشت جتور X70 پلاس با حجم‌دهی بسیار خوب درپوش صندوق و سپرها، فراتر از کراس‌اورهای معمول در صنعت خودروساز چین، به نظر می‌رسد. اگزوزهای دوقولو در طرفین سپر، چراغ‌های اسپرت LED باساختار  پیوسته، جاسازی محل نصب پلاک روی کاپوت عقب و طراحی چشم‌نواز چراغ‌های هشدار دهنده در نوار باریک نزدیک سپر عقب، نکات مثبت و تحسین‌برانگیز در طراحی فیدلیتی پرستیژ هستند.

در مجموع، به زحمت می‌توان از نمای ظاهری فیدلیتی پرستیژ ایراد گرفت. این خودرو با الهام از زبان طراحی مرسوم در برندهای مشهور دنیا و پرهیز از کپی‌کاری، محصولی زیبا و راضی‌کننده به نظر می‌رسد.

فیدلیتی پرستیژ جتور ایکس 70 بهمن موتور نمای پشت

طراحی داخلی و نمای کابین فیدلیتی پرستیژ

کلاس شاسی‌بلندهای لوکس چینی، طی سال‌های اخیر شکل گرفته و حالا دارای علاقه‌مندان پرشمار در کشورهای مختلف است. این نوع خودروها در مقایسه با مدل‌های معمولی ساخت چین، امکانات رفاهی بیشتری دارند و کیفیت بالاتری برای داشبورد و صندلی‌ها فراهم می‌کنند.

فضای داخلی فیدلیتی پرستیژ، تقلیدی از سبک طراحی مدرن در خودروهای مرسدس بنز است. نمایشگر بزرگ و سرتاسری که پنل پشت فرمان و سیستم سرگرمی را شامل می‌شود، به‌ندرت در خودروهایی غیراز مدل‌های ساخت آلمان، دیده شده است. همچنین پوشش چرم صندلی، تودری و بخش میانی داشبورد، حس لوکس فیدلیتی پرستیژ را تقویت می‌کند.

فیدلیتی پرستیژ جتور ایکس 70 بهمن موتور نمای داخلی

دسته‌ دنده‌ی بزرگ و جوی استیک مجهز به کلید گردان، امروزه در بسیاری از کراس‌اورهای لوکس چینی وجود دارد اما، نمایشگر لمسی نزدیک دسته دنده برای کنترل تهویه مطبوع و سیستم صوتی خودرو، تجهیزی نسبتا جدید محسوب می‌شود که روی فیدلیتی پرستیژ نیز ارائه می‌شود. فرمان D شکل با کلیدهای گردان، خروجی صدای داخل درهای ورودی، پوشش نرم داخل تودری و دکمه‌های تنظیم برقی صندلی‌ راننده که نزدیک شیشه‌ی پنجره نصب شده‌اند، دیگر ادوات شبیه به مرسدس بنز در فیدلیتی پرستیژ هستند.

در تصاویر سایت‌های چینی از جتور X70 پلاس، صندلی‌های لوکس و ارگونومیک با پوشش چرم مصنوعی دیده می‌شوند. این خودرو برای پنج سرنشین بالغ، راحت به نظر می‌رسد. در صندوق عقب هم، حدود ۵۰۰ لیتر فضای حمل بار وجود دارد که پس از خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به ۱۶۸۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

پیشرانه و تجهیزات فنی فیدلیتی پرستیژ

جتور X70 پلاس، مثل بسیاری دیگر کراس‌اورهای چینی از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده می‌کند. این خودرو، ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. براساس اطلاعات موجود در منابع چینی، فیدلیتی پرستیژ دارای استاندارد آلایندگی    یورو ۶ است و میانگین مصرف سوخت ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر دارد. این خودرو با سیستم دیفرانسیل جلو و جعبه‌دنده خودکار ۶ ‌سرعته مجهز به دبل‌کلاچ تولید می‌شود؛ پس می‌توان سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت فیدلیتی پرستیژ را، حدود ۹ تا ۱۰ ثانیه پیش‌بینی کرد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

هنوز فهرست دقیقی از امکانات جتور X70 پلاس برای عرضه در ایران موجود نیست. مدل‌های مختلف در بازار روسیه به تهویه مطبوع دوگانه، قفل مرکزی، ایموبلایزر، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سقف پانورامیک، صندوق برقی، روشنایی روز، نورسنج چراغ، صندلی برقی، گرم‌کن داخل صندلی، سانروف، آینه‌بغل برقی و حسگر باران مجهز هستند.

فیدلیتی پرستیژ جتور ایکس 70 بهمن موتور نمای فرمان

در بحث ایمنی، ادعا شده که جتور X70  پلاس مجهز به ترمز اضطراری خودکار و دوربین ۳۶۰ درجه (دید پرنده) است. این خودرو با دوربین پارک و حسگر عقب، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضدقفل با سیستم کمکی (EBD)، کنترل کشش (TCS)، مدیریت تعادل (ESP) و سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA) مجهز است.

منبع خبر: