شنبه, 8 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون

 

نگاهی به سیتروئن C3-XR لباس فرانسوی بر تن کراس‌اوور چینی

رشد سریع صنعت چین طی دو دهه اخیر سبب شده است تا شرکت‌های مختلف آمریکایی و اروپایی به همکاری با صنایع چینی علاقمند شوند. یکی از زمینه‌های مهم همکاری غربی‌ها با چینی‌ها در حوزه صنایع، صنعت خودرو بوده است. در نتیجه این همکاری‌ها، خودروهایی به تولید رسیدند که به صورت انحصاری برای عرضه به بازار چین آماده شده بودند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیتروئن C3-XR اشاره کرد.  

همان‌طور که از نام سیتروئن C3-XR بر‌می‌آید، این خودرو نسخه‌ای از مدل محبوب سیتروئن C3 محسوب می‌شود. نخستین نسل سیتروئن C3-XR در سال 2014 به عنوان مدل انحصاری بازار چین معرفی شد. پلتفرم این خودرو با کراس‌اوورهای مطرح پژو سیتروئن یعنی پژو 2008 و سیتروئن C3 مشترک است اما در قسمت طراحی تفاوت‌های بسیاری میان این خودروها به چشم می‌خورد. نسخه‌های اولیه سیتروئن C3-XR تا سال 2020 روی خط تولید بودند اما از سال 2020 فیس‌لیفت نخست این خودرو به بازار چین عرضه شده است. نسخه فیس‌لیفت این خودرو اکنون با نام سیتروئن C3L‌ در چین به فروش می‌رسد.

سیتروئن C3-XR یکی از کاندیداهای ورود به بازار ایران در دوران پسابرجام بود و در کنار سیتروئن C4 همواره در غرفه سایپا حضور داشت. با این حال توقف پروژه‌های مشترک ایرانی – فرانسوی سبب شد تا سیتروئن C3-XR هیچ‌گاه به بازار ایران نرسد.

از نظر طراحی ظاهری، شباهت اندکی میان سیتروئن C3-XR و سیتروئن C3 اصلی مشاهده می‌شود که بخش عمده این شباهت در نمای جلو خودرو قرار گرفته است. برخلاف نسخه اصلی سیتروئن C3، در نسخه XR‌ دماغه خودرو کشیده است و می‌توان گفت که این نسخه بیشتر به پژو 2008 شباهت دارد تا سیتروئن C3‌ اصلی.

قسمت جانبی خودرو ظاهری ساده دارد و المان خاصی را در این قسمت نخواهید یافت. طراحی قسمت عقب نیز از الگوی نسل قبلی محصولات سیتروئن بهره می‌برد و چندان به جزئیات آن توجه نشده است. حتی سبک طراحی چراغ‌های عقب سیتروئن C3-XR ممکن است شما را به یاد سیتروئن C5‌ موجود در بازار ایران بیندازد که حدود یک دهه پیش به تولید می‌رسید.

 

سیتروئن C3-XR

 

سبک طراحی داخلی سیتروئن C3-XR نیز شباهت چندانی به ساخته‌های اصلی سیتروئن ندارد و گویا طراحان چینی شرکت فرانسوی در تصمیم‌گیری نهایی دچار مشکل بوده‌اند. کابین سیتروئن C3-XR بیشترین شباهت را به فضای داخلی پژو 301 دارد و تنها یک نمایشگر به آن اضافه شده است. البته این نمایشگر نیز ظاهر جالبی ندارد و گویا توسط شرکت‌های افترمارکت و متفرقه نصب شده است.

نسخه‌های اولیه سیتروئن C3-XR چند پیشرانه را در اختیار کاربران قرار می‌دادند اما از زمان عرضه نسخه فیس‌لیفت، سیتروئن C3-XR تنها با یک پیشرانه به بازار عرضه می‌شود. این پیشرانه موتور سه سیلندر 1.2 لیتری بنزینی توربوشارژر است که حداکثر 136 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. برای سیستم انتقال قدرت سیتروئن C3-XR نیز از گیربکس شش سرعته دوکلاچه استفاده شده است که قدرت را به دیفرانسیل جلو انتقال می‌دهد.

سیتروئن C3-XR در چین تحت همکاری مشترک پژو سیتروئن با دانگ فنگ تولید می‌شود و در حقیقت بسیاری از قطعات این خودرو توسط خودروساز دولتی چین یعنی دانگ فنگ و شرکای آن تامین شده‌اند. قیمت تقریبی این خودرو در بازار چین حدود 17 هزار دلار (425 میلیون تومان) است که نشان می‌دهد نباید انتظار زیادی از سیتروئن C3-XR داشته باشید.

       
برچسب ها:
 

 

 

 

 

منبع خبر: