شنبه, 8 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون

 

سدان برقی جدید BYD Seal برای رقابت با تسلا معرفی شد

بی‌وای‌دی اولین تصاویر رسمی از سدان الکتریکی جدید خود بنام سیل (Seal) را منتشر کرده است. این خودرو که بر اساس پلت‌فرم الکتریکی 3.0 بی‌وای‌دی ساخته شده است، پس از مدل دلفین، دومین مدل الکتریکی از محصولات سری اوشن این شرکت محسوب می‌شود.  

سیل 4,800 میلی‌متر طول، 1,875 میلی‌متر عرض و 1,460 میلی‌متر ارتفاع داشته و با توجه به اظهارات قبلی مقامات بی‌وای‌دی، مستقیماً رقابت با تسلا مدل 3 را هدف قرار داده است. این سدان جدید بر اساس کانسپت Ocean X ساخته شده و فاصله محوری آن 2,920 میلی‌متر است.

سیل ظاهر منحنی و آرامی دارد و چراغ‌های جلوی باریک و کشیده آن شبیه یک موجود دریایی است. کاپوت کم ارتفاع با دو برآمدگی در طرفین به همراه جلوپنجره مسدود نیز نمای اسپرتی ایجاد کرده است. سیل در پروفیل جانبی نمایی کوپه مانند دارد. دستگیرهای در مخفی و رینگ‌هایی با مقاومت کم در برابر هوا نیز به بهبود آئرودینامیک خودرو کمک می‌کنند. در عقب نیز یک دیفیوزر بزرگ و اسپویلر یکپارچه‌ای به شکل دم اردک، به حال و هوای اسپرت خودرو افزوده است.

پلت‌فرم الکتریکی 3.0 بی‌وای‌دی امکان ساخت خودروهای الکتریکی مختلفی با قوای محرکه دو موتوره چهارچرخ محرک، بردی بیش از 1000 کیلومتر، شتاب صفرتاصد 2.9 ثانیه و شارژ سریع با ارائه 150 کیلومتر برد پس از تنها 5 دقیقه شارژ را فراهم می‌کند. این پلت‌فرم همچنین از سیستم خنک‌کننده و گرم‌کننده مستقیم باطری‌ها هم برخوردار است که بازده حرارتی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد.

سیل در دو نسخه محرک عقب و چهارچرخ محرک تولید می‌شود که نسخه محرک عقب آن با تک موتورهای الکتریکی 200 یا 310 اسب بخاری قابل خریداری خواهد بود. نسخه چهارچرخ محرک اما یک موتور 215 اسب بخاری در جلو و یک موتور 310 اسب بخاری در عقب دارد. این نسخه می‌تواند ظرف تنها 3.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این سدان الکتریکی چینی که از باطری‌های اختصاصی بی‌وای‌دی بنام Blade استفاده می‌کند، از معماری ولتاژ بالای 800 ولتی برخوردار است و حداکثر برد آن به 700 کیلومتر می‌رسد.

انتظار می‌رود سیل رسماً طی ماه جاری در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شود. این خودرو در کارخانه بی‌وای‌دی در چانگژو تولید می‌شود و ظرفیت تولید سالانه 60 هزار دستگاهی برای آن در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود فروش ماهانه این سدان برقی در چین هم 5 هزار دستگاه باشد. این خودرو در چین قیمتی بین 220 هزار یوآن معادل 34 هزار دلار تا 280 هزار یوآن معادل 44 هزار دلار خواهد داشت.

بی‌وای‌دی همچنین اواسط سال گذشته وارد بازار اروپا شد و مدل تانگ را به‌عنوان اولین محصول خود در این قاره عرضه کرد. هنوز مشخص نیست که سیل هم در اروپا عرضه می‌شود یا نه اما بی‌وای‌دی به دنبال فروش آن در بازارهای خارج از چین هم هست و اعلام کرده این سدان برقی جدید خود را در بازار استرالیا با نام Atto 4 عرضه خواهد کرد.

منبع خبر: