پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون.

 

نسل جدید رنجروور اسپرت معرفی شد.

رنجروور اسپرت وارد سومین نسل خود شده است. لندروور در داخل و خارج این خودرو طراحی جدیدی را ارائه کرده است اما بسیاری از ویژگی‌های آن را برای اولین بار در نسل جدید رنجروور بزرگ دیدیم که سال گذشته رونمایی شد.  

طراحی آشنا، پلت‌فرم جدید

نسل جدید رنجروور اسپرت در طراحی بیرونی از برادر بزرگ‌تر خود یعنی رنجروور الهام گرفته و مثل آن، ظاهر شیک و ساده‌ای دارد اما شباهت‌ها در اینجا به پایان می‌رسند زیرا اسپرت در جلو با چراغ‌ها و جلوپنجره باریک‌تر، نمای منحصربه‌فردی دارد. در عقب خودرو نیز برخلاف رنجروور بزرگ، شاهد چراغ‌های افقی باریکی هستیم که توسط یک پانل مشکی‌رنگ به هم متصل شده‌اند. به لطف این طراحی جدید، ضریب درگ رنجروور اسپرت به 0.29 رسیده است. زیر این پوسته نیز پلت‌فرم جدید MLA-Flex قرار گرفته که با نسل جدید رنجروور مشترک است. این یعنی رنجروور اسپرت هم حالا از بسیاری از ویژگی‌های برادر بزرگ‌تر مثل سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و سیستم تعلیق بادی جدید بهره خواهد برد.

پیشرانه‌ها

پیشرانه پایه نسل جدید رنجروور اسپرت یک 3 لیتری شش سیلندر خطی بنزینی توربو است که در مدل‌های P360 و P400 به ترتیب با 360 و 400 اسب بخار قدرت ارائه می‌شود. هردوی این مدل‌ها به سیستم هیبریدی خفیف مجهز هستند اما علاوه بر این، دو مدل پلاگین‌هیبریدی بنام‌های P440e و P510e هم ارائه می‌شود که هردو از پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی و پکیج باطری ۳۸.۲ کیلووات ساعتی استفاده می‌کنند اما اولی ۴۴۰ و دومی ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد. هردوی این نسخه‌ها همچنین طبق معیارهای WLTP می‌توانند تا ۱۱۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کنند.

اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند می‌توانند سراغ مدل P530 بروند که از پیشرانه 4.4 لیتری V8 توئین توربوی ساخت ب‌ام‌و با 530 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. این مدل ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. علاوه بر این، در اروپا دو مدل دیزلی بنام‌های D300 و D350 هم ارائه می‌شود که هردو به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل به ترتیب با ۳۰۰ و ۳۵۰ اسب بخار قدرت مجهز هستند. انتقال نیروی تمام موتورهای رنجروور اسپرت جدید از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF صورت می‌گیرد و تمام مدل‌ها به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. همچنین نسخه تمام الکتریکی رنجروور اسپرت جدید هم در سال 2024 از راه خواهد رسید.

کابین پر از تکنولوژی

قدم گذاشتن داخل نسل جدید رنجروور اسپرت باید احساس آشنایی داشته باشد زیرا این خودرو از همان طراحی داخلی رنجروور استفاده می‌کند اما تفاوت‌های مشخصی هم بین این دو وجود دارد. در برادر کوچک‌تر شاهد ارائه یک صفحه‌نمایش اطلاعاتی-سرگرمی 13.1 اینچی شناور هستیم که با شیب بیشتری روی کنسول میانی نصب شده است و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Pivi Pro رنجروور را ارائه می‌کند. مقابل راننده هم یک صفحه آمپر دیجیتالی 13.7 اینچی قرار گرفته است. در اینجا اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم به همراه شارژر بی‌سیم 15 واتی همگی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند. سرنشینان همچنین در کابین رنجروور اسپرت از سیستم صوتی مریدین با 29 بلندگو لذت خواهند برد درحالی‌که امکان به‌روزرسانی از راه دور بسیاری از ویژگی‌های خودرو هم وجود خواهد داشت.

نسخه اولیه

لندروور برای نسل جدید رنجروور یک نسخه اولیه ویژه بنام First Edition را در نظر گرفته است که فقط در اولین سال تولید ارائه می‌شود. این نسخه به‌صورت استاندارد به پکیج هندلینگ مجهز است که سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، سیستم پاسخگویی پویای لندروور و دیفرانسیل الکترونیکی فعال را شامل می‌شود. نسل جدید رنجروور اسپرت در کارخانه لندروور در بریتانیا تولید می‌شود و هم‌اکنون قابل سفارش است. قیمت این خودرو در ایالات‌متحده از 83 هزار دلار در مدل پایه P360 SE آغاز شده و در مدل پرچم‌دار P530 First Edition به 121,500 دلار می‌رسد.

 

منبع خبر: