پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون .

 

خودرویی که هوا را تمیز می‌کند

دانشجویان دانشگاه تکنولوژی آیندهوون در هلند ماشین الکتریکی ساخته‌اند که نه‌تنها آلودگی برای محیط زیست ندارد، بلکه هنگام حرکت دی‌اکسید کربن را جذب کرده و هوا را تصفیه می‌کند.  

 این ماشین که نامش زم (Zem) است، نتیجه پروژه‌ای تحقیقاتی 35 دانشجوی دانشگاه آیندهوون است. هدف این پروژه ساخت ماشین با حداقل آلودگی محیط زیست است.

بخش‌های زیادی از ماشین برای صرفه‌جویی در مواد اولیه با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده است. همه قطعات پلاستیکی از مواد بازیافتی است و ماشین طوری ساخته شده که پس از پایان عمرش می‌توان با صرف انرژی کمی بخش‌های مختلف را بازیافت و دوباره از آن استفاده کرد.

در فن‌آوری تازه‌ای که در این پروژه معرفی شده، ماشین هنگام حرکت دی‌اکسید کربن هوا را تصفیه کرده و آن را ذخیره‌ می‌کند. با دی‌اکسید کربنی که از این طریق ذخیره می‌شود می‌توان سوخت‌های جدید، مصالح ساختمانی و کود شیمیایی تولید کرد.

ماشینی که در این پروژه ساخته شده می‌تواند دو کیلوگرم دی‌اکسید کربن را در سال ذخیره کند. اگرچه این رقم چندان چشم‌گیر نیست، اما دانشجویان می‌گویند با سرمایه‌گذاری در این سیستم می‌توان کارایی آن را بیشتر کرد و در صورتی که این فن‌آوری در حجمی انبوه توسط خودروسازان استفاده شود، میزان قابل توجهی دی‌اکسید کربن از هوا تصفیه خواهد شد.

منبع خبر: