پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

نمایشگاه تحول صنعت خودرو

 

رونمایی کرمان موتور از پلتفرم PS-1

هم‌زمان با هفته دولت، نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تاریخ سوم شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد. این نمایشگاه از تاریخ 3 الی 6 شهریورماه دایر بوده و بیش از ده شرکت خودروساز با محصولات متنوع در آن حضور پیدا کرده‌اند.  

کرمان موتور به عنوان یکی از شرکت‌کننده‌های مطرح در این نمایشگاه، از پلتفرم اختصاصی PS-1 رونمایی کرده است. در غرفه این شرکت، یک سدان جذاب نیز به چشم می‌خورد که بر اساس این پلتفرم ساخته شده، ولی هنوز نامی برای آن مشخص نشده است.

 

پلتفرم اختصاصی کرمان موتور

 

کرمان موتور با خرید امتیاز پلتفرم جک J4 و بومی‌سازی آن، پلتفرم اختصاصی PS-1 را تولید کرده و بعید نیست در آینده نزدیک، محصولات بنزینی و برقی متنوعی را بر اساس این پلتفرم و در قالب مدل‌های سدان و کراس اوور روانه بازار کند.

کانسپت PS-1 بدون شک یک دستاورد بزرگ در تاریخ صنعت کشور به حساب می‌آید، چراکه نخستین پلتفرم بومی‌شده توسط یک گروه صنعتی خصوصی است. گفته می‌شود بیش از 120 قطعه ساز در تولید اولین خودروی مبتنی بر این پلتفرم با کرمان موتور همکاری می‌کنند.

 

پلتفرم بومی PS-1

 

سدان مفهومی کرمان موتور در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به سبب ابتکار در طراحی، ظاهر متمایزی نسبت به سدان های موجود در بازار پیدا کرده و جلوه خاصی در کنار خودروی زردرنگ KMC J7 به خود گرفته است.

قوای محرکه این خودرو، یک پیشرانه بنزینی 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که می‌تواند قدرتی معادل 103 اسب بخار و حداکثر گشتاور 146 نیوتن متر تولید کند. موتور به گیربکس CVT متصل بوده که چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد.

گفته می‌شود کرمان موتور قصد دارد نسخه دنده‌ای، توربوشارژ، و حتی در آینده نه‌چندان دور نسخه تمام برقی این ماشین را با همکاری گروه صنعتی مپنا به بازار عرضه کند. بازه فعلی قیمت مدل‌های دستی و اتوماتیک بین 400 الی 500 میلیون تومان اعلام شده است.

 

سدان جدید کرمان موتور با پلتفرم PS-1 در سمت راست

PS1 در اصل نسخه فیس‌لیفت جک J4 بوده و صرفا تغییراتی در جلو و عقب خودرو انجام شده است. یکی از ویژگی‌های جک J4، طراحی خوب قسمت بغل خودرو و استفاده مناسب از خطوط در این بخش است. همین عامل باعث شده تا در تغییر فیس، طراحی کلی خودرو ناهماهنگ نشود.

سدان آینده کرمان موتور می‌تواند تا مجهز به امکاناتی چون سیستم کروز کنترل، تنظیم برقی زاوایای آینه‌های بغل به همراه گرمکن، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو، چراغ‌ها مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، روکش چرمی صندلی‌ها، بالابرهای برقی شیشه ها، سیستم الکترونیکی ضد سرقت، فرمان با قابلیت جذب ضربه، مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب، رینگ های آلومینیومی، دو ایربگ ایمنی راننده و سرنشین جلو، کنترل سیستم صوتی برروی فرمان، آینه تاشو برقی و… شود.

از نکات دیگری که در رندرهای منتشر شده مشهود بود، استفاده از عدسی و لنز در چراغ‌های جلو می‌باشد. همچنین، دی‌لایت‌ها در  PS1 داخل چراغ‌های اصلی تعبیه شده است. حسین وفایی به عنوان طراح شرکت کرمان موتور، در فیس‌لیفت جک J4 نگاهی اصطاحا اسپرتی به خودرو داشته  است. از نشانه‌های آن، استفاده از اسپویلر و همچنین نوع طراحی دیفیوزر است.

منبع خبر: