شنبه, 8 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

هیوندای کرتا خودروی جدید وارداتی ایران

هیوندای یکی از مشهورترین برندهای خودرویی در ایران است. این نام کره‌ای از دهه 1380 تاکنون با قدرت تمام در بازار ما حضور دارد و حتی برخی محصولات آن نیز در کشورمان مونتاژ شده‌اند.  

خودروهای هیوندای سهمی از دور جدید واردات خودرو را نیز به خود اختصاص داده‌اند. یکی از مدل‌های وارداتی و جدید این برند برای بازار ایران، هیوندای کرتا است. هیوندای کرتا یک کراس‌اوور جمع‌وجور محسوب می‌شود که در سایه نبود خودروهایی همچون هیوندای سانتافه، می‌تواند همچنان مشتریان علاقمند به برند هیوندای را راضی نگه دارد. این خودرو با تکیه بر اصول طراحی جدید برند کره‌ای و همچنین سطح قابل قبولی از امکانات رفاهی و ایمنی، علاقمندان به خودروهای خارجی را راضی نگه خواهد داشت. هرچند نباید توقعات عجیب از این خودرو داشته باشید!

بررسی هیوندای کرتا

بخش کراس‌اوورهای جمع‌وجور، یکی از قسمت‌های رو به رشد و سودآور بازار خودرو جهان است. بخش قابل توجهی از مشتریان این خودروها در کشورهای در حال توسعه از جمله هند زندگی می‌کنند. در نتیجه خودروسازان مختلف در تلاش هستند تا سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند. گروه هیوندای نیز دو محصول را برای بازارهای در حال توسعه آماده کرده است که هر دو خودرو در سبد واردات به ایران قرار دارند. این دو برادر هیوندای کرتا و کیا سونت هستند. هر دو خودرو در واقع نسخه‌های بلندقامت از هاچ‌بک‌هایی هستند که با امکانات مناسب و ظاهر جذاب، جلوه یک شاسی‌بلند را در ذهن بیننده القا می‌کنند.

هیوندای کرتا

هیوندای کرتا در واقع نسل جدید هیوندای ix25 است. طرفداران برند هیوندای به خوبی با روش نام‌گذاری خودروهای قدیمی این برند آشنایی دارند. برای مثال در گذشته نه چندان دور هیوندای توسان با کد ix35 شناخته می‌شد، در حالی که هیوندای وراکروز کد ix55‌ را روی خود می‌دید. پس از حذف کدهای عددی و استفاده از نام در مدل‌های خودروساز کره‌ای، شاسی‌بلند ریزنقش هیوندای ix25‌ نیز به هیوندای کرتا تغییر نام داد. تولید هیوندای کرتا به عنوان نسل دوم هیوندای ix25 در سال 2019 میلادی آغاز شد. این خودرو از اصول طراحی نسل جدید محصولات هیوندای بهره می‌برد و به ویژه در نمای جلو شباهت بسیاری به مدل فعلی هیوندای توسان دارد. عرضه هیوندای کرتا ویژه بازارهای آسیایی است، تا حدی که نخستین رونمایی آن در نمایشگاه خودرو شانگهای 2019 صورت گرفت. این خودرو تاکنون در چین، هند، روسیه، برزیل، اندونزی، ویتنام و بنگلادش به تولید رسیده است.

داخل هیوندای کرتا

همانند ظاهر خارجی،‌ طراحی داخلی هیوندای کرتا نیز به محصولات جدید برند کره‌ای همچون هیوندای توسان یا هیوندای i20‌ شباهت دارد. بخش میانی داشبورد خودرو به سمت بیرون برآمدگی دارد که روی آن پنل لمسی مربوط به سیستم چندرسانه‌ای و همچنین کنترلرهای سیستم تهویه قرار گرفته‌اند. دریچه‌های خروجی سیستم تهویه در کناره‌ها نیز به صورت مستطیل شکل طراحی شده‌اند که این الگو را در برخی قسمت‌های نمای بیرونی خودرو نیز می‌توان مشاهده کرد. فرمان کرتا از نوع ساده است اما طراحی آن بیننده را به یاد کابین هیوندای الانترا می‌اندازد. صندلی‌های جلو نیز به خوبی سرنشینان را دربر می‌گیرند و یک کنسول کوچک نیز برای استراحت دست آن‌ها در نظر گرفته شده است. اهرم تعویض دنده نیز طراحی عادی دارد و همانند برخی خودروهای چینی، الگوهای عجیب و غریب را در بخش میانی کنسول خودرو نمی‌بینیم.

هیوندای کرتا

فاصله بین دو محور هیوندای کرتا 2610 میلیمتر است. بنابراین می‌توان از این خودرو برای سفرهای خانوادگی بهره برد. با این حال اقتصادی بودن کرتا در نمای داخلی آن نمایان است. کابین این خودرو تریم مشکی‌رنگ دارد و اکثر قطعات داشبورد و فضای داخلی از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند. بنابراین مالک بایستی در حفظ و نگهداری داشبورد این خودرو کوشا باشد. فضای بار این خودرو نیز 433 لیتر است که برای حمل وسایل یک خانواده چهار نفره در سفرهای میان‌مدت کافی به نظر می‌رسد.

طراحی هیوندای کرتا

ظاهر خارجی هیوندای کرتا نسخه کوچک شده‌ای از هیوندای توسان را به نمایش می‌گذارد که با بودجه کمتر در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در نمای جلو شاهد جلوپنجره جدید محصولات هیوندای هستیم که بخشی از چراغ‌ها در آن ادغام شده‌اند. هیوندای این جلوپنجره را Parametric Grille می‌نامد. همانند بسیاری از خودروهای جدید بازار، چراغ‌های روشنایی اصلی درون سپر خودرو پنهان شده‌اند و چراغ‌های آشکار خودرو در نقش دی‌لایت ایفای نقش می‌کنند. طراحان هیوندای برای القای جذابیت به ظاهر این خودرو، از قطعات کرومی در سپر آن استفاده کرده‌اند تا این خودرو را اسپرت جلوه دهند. چراغ‌های کرتا در نسخه‌های پایه و نیمه فول از نوع هالوژن هستند اما با خرید تیپ فول آپشن، چراغ‌های تمام LED‌ را دریافت خواهید کرد.

هیوندای کرتا

در نمای جانبی هیوندای کرتا، تفاوت اصلی این خودرو با برادر بزرگترش یعنی هیوندای توسان که اندازه کوچکتر خودرو است، آشکار می‌شود. طراحان هیوندای برای این بخش دو فرورفتگی در نظر گرفته‌اند. فرورفتگی اول روی قسمت پایین درب‌ها قرار دارد و فرو رفتگی دوم نیز روی دستگیره درب عقب و ستون C خودرو قرار گرفته است. رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی نیز تناسب قابل قبولی با نمای جانبی خودرو دارند. برخی نسخه‌های کرتا با سقف مشکی‌ عرضه می‌شوند که ترکیب آن با رنگ‌های روشن و تند، بر زیبایی ظاهری خودرو تاثیر به سزایی خواهد داشت. در نمای عقب هیوندای کرتا نیز بازآفرینی توسان و اسپورتیج را در ابعاد کوچک می‌بینیم. طراحی کاسه چراغ و سپر در این بخش از خطوط منظم پیروی می‌کند تا این بخش به صورت ساده و کاربردی طراحی شده باشد. ایراد اصلی طراحی عقب هیوندای کرتا را می‌توان در محل قرارگیری چراغ‌های دنده عقب دانست. این چراغ‌ها روی قسمت پایین سپر قرار گرفته‌اند که دید مناسبی را برای سایر خودروها ایجاد نمی‌کند.

منبع خبر: