شنبه, 8 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

پیشگام در عصر جدید شاسی بلندهای شهری.

 

جیکو زیرمجموعه جدید چری به خاورمیانه می‌آید.

برند جهانی جدید غول خودروسازی چینی چری به نام جیکو، همزمان با رونمایی رسمی در نمایشگاه خودرو شانگهای در آوریل 2023، در تست‌درایوی با حضور رسانه‌ها و مشتریان در بسیاری از کشورها به نمایش درآمد.  

 

جیکو به عنوان برند جدید SUV توسط بزرگترین خودروساز چین، چری، معرفی شده و با طراحی خاص خود، در تلاش است تا برای شهرنشینانی که به دنبال نزدیکی به طبیعت هستند، جذابیت داشته باشد.

مدل اول جیکو به نام جیکو 7 (Jaecoo 7)، دارای فلسفه طراحی الهام گرفته از سنگ‌های شکل‌گرفته توسط آب‌های جاری در طبیعت است. مدل دوم جیکو 9(Jaecoo 9) همان چری تیگو 9 است و در برخی از بازارها با برند جیکو عرضه می‌شود.

به گفته طراحان و مدیران چری، برند جدید جیکو نمایانگر زندگی‌ای خالص‌تر و متمرکزتر، با سطح کیفیتی و سبکی بالاتر است و سفر تازه‌ای را آغاز می‌کند. این برند قصد دارد مردم را تشویق کند تا به جوهره زندگی بازگردند، بیرون بروند و شیوه زندگی تازه‌ای را انتخاب کنند.

توضیحات عکس

فلسفه طراحی سنگ در رودخانه جیکو

طبق اظهارات مسئولان این برند، "جیکو" با الهام از "یگر" به معنای "شکارچی" در زبان آلمانی که نماد سرعت، چابکی، خشونت و شور است. در عین حال نشان فردی است که با روحیه‌ای آرام و متمرکز، هرگز از هدف‌هایش دست برنمی‌دارد و به ملاقات جاده‌ها می‌رود و تجربه رانندگی ارتقا یافته‌ای را تجربه می‌کند.

زبان طراحی جیکو 7 به نام "سنگ در رودخانه" (Rock In River) نماد ساختار محکم اما گرد شده برند جدید است. سنگ‌های سخت که به آرامی توسط آب‌های نرم و صاف شکل گرفته‌اند، به تدریج لبه‌های تیز خود را از دست می‌دهند، بدون اینکه ساختار محکم خود را از دست بدهند. بر اساس این درک، سنگ‌ها که حتی محکم‌تر و از لحاظ زیبایی‌شناسی زیباتر شده‌اند، الهام‌بخش جیکو 7 هستند.

به گفته طراحان مدل‌های جدیدی که جیکو در سال‌های آینده رونمایی خواهد کرد نیز با پایبندی به جوهره معنوی فلسفه طراحی "سنگ در رودخانه" شکل خواهند گرفت. جیکو که به‌طور مداوم یکپارچگی جدیدی میان انسان و طبیعت ارائه خواهد کرد، هماهنگی را در نقطه آغاز در خود خواهد داشت.

جیکو 7 با خطوط مستقیم در اطراف بدنه صاف و باریک خود که فاقد جزئیات غیرضروری است، شخصیتی باحال داشته اما حس قدرتمندی را نیز منتقل می‌کند. چهره پرقدرت جلو با عناصر طراحی عمودی و افقی ترکیب شده است. شبکه جلو با میله‌های عمودی در میانه چراغ‌های جلو که به صورت افقی طراحی شده‌اند، قرار گرفته است.

هرچند طراحی کلی بر فناوری تأکید دارد، نمادی از حیات و طراوت طبیعت نیز هست. بدنه جیکو 7 براساس "خط شانه بالای لئوناردو داوینچی در نسبت طلایی" برش خورده است. این رویکرد، طراحی بدنه را به صورت بصری محکم می‌کند و ظاهری جمع و جور و زیباتر به آن می‌دهد.

داستان جیکو، معرفی برند جدید SUV شهری چری

جیکو، معرفی برند جدید SUV شهری چری

در حالی که برند جدید اومودا به دنبال هدف‌گیری بازار خودروهای کراس‌اوور است، جیکو برای افرادی راه‌اندازی شده است که به دنبال یک اس‌یووی شهری-آفرودی هستند. بنا بر اعلام این برند، جیکو «به طور اختصاصی برای نخبگان شهری با سبک استثنایی طراحی شده است و از طرف دیگر به طور کامل نیازهای سفر کاربران با سلیقه ظریف و علاقه به کاوش‌های طبیعی را برآورده می‌کند و تجربه رانندگی زیبا و شیکی را ارائه می‌دهد.»

نگاهی به جیکو 7، اولین مدل جیکو

جیکو 7، اولین مدل جیکو

جیکو 7 طراحی منحصربه‌فردی در داخل و خارج دارد و تصویر برند قوی برای مشتریان ارائه می‌دهد.

به عنوان اولین مدل این برند، جیکو 7 تحسین‌برانگیز است و تاکنون نشانه‌های خوبی از خود نشان داده است. این خودروی کراس‌اوور کوچک ویژگی‌های زیادی دارد که به کاربران تجربه رانندگی با کیفیت واقعی از موتور تا فضای داخل ارائه می‌دهد، تاکنون پیش‌نمایش این مدل خوب به نظر می‌رسد.

جیکو 7 مجهز به موتور توربوشارژر 1.6 لیتری است که 290 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که در سگمنت خود بسیار رقابتی است. جیکو ادعا می‌کند این خودرو می‌تواند شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 8.9 ثانیه طی کند و موتور آن همچنین از نظر مصرف سوخت نسبتاً بهینه با مصرف 1 لیتر در 13 کیلومتر است.

داخل جیکو 7 از نظر انتخاب مواد و کیفیت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. طراحی داخلی نیز ویژگی برجسته‌ای برای این مدل محسوب می‌شود و ویژگی اصلی در وسط داشبورد، یک کنسول مرکزی با قابلیت‌های کارپلی اپل و اندروید اتو است که صدا را از طریق سیستم صوتی پریمیوم هشت اسپیکری سونی پخش می‌کند. چراغ‌های داخل کابین نیز به تجربه کاربر می‌افزایند و کاربر می‌تواند آن‌ها را سفارشی‌سازی کند.

فضای داخل جیکو 7

ویژگی‌های تکنولوژیک دیگر شامل شارژ بی‌سیم، چهار پورت یواس‌بی با شارژ سریع، صندلی راننده با تنظیم برقی، سانروف برقی، شیشه‌های برقی خودکار، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای است.

از نظر ایمنی، جیکو 7 با دوربین 540 درجه‌ای مجهز است که فراتر از سیستم‌های معمول 360 درجه‌ای در مدل‌های لوکس می‌رود. دید بیشتری از طریق این سیستم به دست می‌آید و با ترکیب تصاویر مکان-زمانی، دید بهتری از بیرون از طریق سیستم سرگرمی بزرگ به دست می‌آید.

علاوه بر این، سایر ویژگی‌های ایمنی شامل کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز ضد قفل، کمک ترمز الکترونیکی، کنترل کشش، کمک شروع به حرکت در سربالایی و سیستم ADAS 21 است. جیکو 7 همچنین به‌طور استاندارد با کیسه‌های هوای دوگانه جلو، کیسه‌های پرده‌ای دوگانه کناری و کیسه‌های هوا بین صندلی‌ها عرضه می‌شود.

در حالی که تنها گزینه موتوری بنزینی است، نکته مهم این است که جیکو همچنین به سمت آینده و "انرژی جدید" حرکت می‌کند که احتمالاً پیشرانه‌های هیبریدی و الکتریکی بخشی از محصولات آن خواهند بود. از سال 2024 به بعد، برند جیکو گزینه‌های زیادی را برای بازارهای مختلف به ارمغان خواهد آورد و احتمال عرضه یک مدل هیبریدی جیکو وجود دارد.

جیکو 9، چری تیگو 9 با نشان جیکو در اروپا

جیکو 9، چری تیگو 9 با نشان جیکو در اروپا

خودرو چری تیگو 9 پس از معرفی و عرضه در بازار چین به عنوان دومین محصول جیکو برای بازارهای اروپایی و جهانی نیز معرفی شد

طراحی ظاهری جیکو 9 مطابق با آخرین زبان طراحی چری است. نمای جلوی این پرچمدار با جلوپنجره بزرگ با خطوط عمودی و لوگوی نورپردازی شده چری تزئین شده است. چراغ‌های جلوی جدید و سپر تهاجمی با زه‌های کرومی نیز ظاهر تازه‌ای به آن بخشیده‌اند.

به دلیل ستون D مورب، خط سقف شیب‌دار و اسپویلر ورزشی، نمای این خودرو اسپرت به نظر می‌رسد. نمای جانبی آن با قوس بالای چرخ‌های همرنگ بدنه، سقف شناور، دستگیره‌های درب جمع‌شونده و رینگ ۱۰ پره تکمیل می‌شود. به طور کلی، طراحی ظاهری و شکل بدنه چری تیگو 9 یا همان جیکو 9 بسیار شبیه به کراس اوورهای لوکس و به ویژه لندروور است.

فضای داخلی جیکو 9

ابعاد جیکو 9 به ترتیب 4820 در 1930 در 1699 میلی‌متر با فاصله بین دو محور 2820 میلی‌متر است. این خودرو بر اساس معماری جدید Mars 2.0 و با 5 یا 7 صندلی عرضه می‌شود.

نسخه اولیه جیکو 9 مجهز به موتور 2 لیتری 261 اسب بخاری با گشتاور 400 نیوتن متر و گیربکس اتوماتیک 8 سرعته است. نسخه پلاگین هیبریدی آن نیز با چهار چرخ محرک عرضه خواهد شد که شتاب 0-100 کیلومتر در 4.5 ثانیه و برد بالای 1300 کیلومتر دارد. شارژ آن نیز از 30 به 80 درصد در 18 دقیقه امکان‌پذیر است.

بازار محصولات برند جیکو

محصولات این برند در کشورهای مختلف از طریق نمایندگی‌های اومودا و جاکو به فروش خواهند رسید. اومودا برند دیگری در زیر مجموعه چری است که در سطح پایین‌تری نسبت به جاکو قرار دارد. چری قصد دارد اومودا و جیکو را در بیش از 25 کشور عرضه کند. اما به نظر می‌رسد اولین کشور حضور آن‌ها روسیه باشد. اخیرا اولین جیکو J7 (تانسو 06) در آنجا دیده شده است. چری همچنین این برندها را در بازارهایی مثل مکزیک، فیلیپین، قزاقستان و غیره به صورت گسترده عرضه می‌کند. آن‌ها همچنین برنامه‌هایی برای بازار اروپا به ویژه ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، سوئیس و آلمان دارند.

محصولات برند جیکو در ایران

محصولات برند جیکو در ایران

با توجه به حضور گسترده دیگر محصولات برند چری تحت برند مدیران خودرو با نام‌های تجاری MVM و فونیکس در ایران، انتظار می‌رود محصولات این شرکت جدید نیز پس از مدتی به بازار کشورمان وارد شود البته هنوز اظهار نظر رسمی در این خصوص انجام نشده است.

منبع خبر: