یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

احتمال عرضه به ایران در آینده.

 

جک S5 پلاگین هیبریدی (QX پلاگین هیبریدی) وارد بازار چین شد.

کمپانی جک موتورز چین اعلام کرده که پیش فروش کراس اوور جک S5 پلاگین هیبریدی که در بازار چین با اسم جک QX پلاگین هیبریدی به فروش می رسد قرار است از 25 آگوست همزمان با آغاز نمایشگاه خودرو چنگدو، آغاز شود و تحویل آن به مشتریان از یک ماه بعد از آن شروع می شود.  

کمپانی جک موتورز چین اعلام کرده که پیش فروش کراس اوور جک S5 پلاگین هیبریدی که در بازار چین با اسم جک QX پلاگین هیبریدی به فروش می رسد قرار است از 25 آگوست همزمان با آغاز نمایشگاه خودرو چنگدو، آغاز شود و تحویل آن به مشتریان از یک ماه بعد از آن شروع می شود.

 

مشخصات فنی جک S5 پلاگین هیبریدی ( جک QX PHEV)

 با استناد به اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، جک S5 پلاگین هیبریدی یا همان جک QX پلاگین هیبریدی قرار است که با دو مشخصات فنی مختلف راهی بازار شود. این خودرو که نخستین محصول پلاگین هیبریدی جک موتورز هم محسوب می شود، قرار است که روی موج تقاضای مشتریان برای خرید خودروهای پلاگین هیبریدی سوار شود. یک نسخه از این خودرو دارای سیستم پلاگین هیبریدی بی وای دی و دیگری دارای سیستم پلاگین هیبریدی جک است.

جک S5 پلاگین هیبریدی QX پلاگین هیبریدی

هر دو نسخه جک QX پلاگین هیبریدی دارای موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی بوده که قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت دارد. نسخه ای که به پک باتری بی وای دی مجهز شده ظرفیتی معادل 19.71 کیلووات ساعت و نسخه دیگر از پک باتری LNCM ساخته شده توسط Gotion بهره گرفته که ظرفیتی معادل 21.68 کیلووات ساعت دارد. هر دو سیستم جک S5 پلاگین هیبریدی را قادر ساخته اند که در در حالت ترکیبی بیشینه مسافت 1250 را تحت سیکل تست CLTC طی کند و در حالت تمام برقی نیز این خودرو قادر به پیمایش 110 کیلومتر مسافت بوده که 10 درصد بیشتر از سایر کراس اوورهای هم رده در بازار چین است.

جک S5 پلاگین هیبریدی یا همان جک QX پلاگین هیبریدی از نظر ابعاد با نسخه موجود در بازار ایران تفاوت چندانی ندارد و طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4605، 1890 و 1700 میلی متر اعلام شده و فاصله بین دو محور آن نیز 2720 میلی متر است.

این خودرو قرار بود توسط زیربرند جک یعنی Sehol به بازار عرضه شود که این برند جوینت ونچری بین فولکس واگن و جک موتورز بوده و به تازگی فولکس واگن از این شرکت سرمایه گذاری مشترک خارج شده است. با توجه به اینکه جک از فروش کراس اوور سیهول QX با این زیربرند ناراضی بود، تصمیم گرفت که دوباره این خودرو را با برند خود به بازار جهانی عرضه کند.

جک S5 پلاگین هیبریدی QX پلاگین هیبریدی

ترند شدن خودروهای پلاگین هیبریدی در چین

جک موتورز هم به تازگی به انبوهی از خودروسازان چینی که خودروی پلاگین هیبریدی عرضه می کند اضافه شده است. این شرکت برای موفق شدن در دشوارترین و بزرگترین سگمنت خودرویی چین به تکنولوژی بی وای دی در زمینه خودروهای پلاگین هیبریدی اتکا کرده و جک QX پلاگین هیبریدی را معرفی کرده است. این سگمنت که حدود نیمی از فروش سالانه خودرو در چین را به خود اختصاص داده مملو از خودروهایی با قیمت 14 تا 28 هزار دلار بود که عمده مشتریان آنها در شهرهای کوچک و کمتر شناخته شده چین حضور دارند که بودجه محدودی برای خرید خودرو دارند و به دلیل میزان پیمایش محدود خودروهای برقی، تمایل به خرید خودروهای تمام الکتریکی ندارند. به نظر می رسد که الکتریکی سازی خودرو به سرعت در حال گسترش در چین بوده و اکنون خودروهای پلاگین هیبریدی به سرعت در حال محبوب شدن هستند.

بر اساس اطلاعاتی که انجمن خودروسازان چین منتشر کرده، از سال 2020 تا به امروز سهم خودروهای پلاگین هیبریدی در بازار سالانه این کشور از 10.2 به بیش از 30 درصد در نیمه نخست سال 2023 رسیده است. در سال 2022 فروش خودروهای  برقی در چین نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رشد 81.6 درصدی را تجربه کرده اند، اما فروش خودروهای پلاگین هیبریدی در همین مدت رشدی معادل 151.6 درصد داشته است. در نیمه نخست سال فاصله بین فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در چین باز هم بیشتر شد و در حالیکه فروش خودروهای برقی رشد 31.9 درصدی داشت، اما فروش خودروهای پلاگین هیبریدی رشدی معادل 91.1 درصد را تجربه کرد. خودروهای رنج اکستندر هم در بازار چین رشد سریعی دارند و 141.86 درصد فروش آنها در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. در ماه ژوئن نیز خودروهای پلاگین هیبریدی در بازار چین بیشترین آمار فروش ماهانه تاریخ را ثبت کردند.

 

بی وای دی و Li Auto پادشاهان بازار خودروهای پلاگین هیبریدی چین

در حال حاضر کل بازار خودروهای پلاگین هیبریدی چین تحت حاکمیت دو کمپانی بی وای دی و Li Auto قرار دارند. این دو شرکت روی هم رفته 70.7 درصد سهم بازار را در نیمه نخست سال جاری در اختیار داشته اند. از بین 10 خودروی پلاگین هیبریدی و رنج اکستندر پرفروش بازار چین، شش جایگاه به بی وای دی و سه جایگاه به Li Auto اختصاص یافته است.

زمانیکه که چنین بازار جذابی وجود دارد، طبیعیست که تمام خودروسازان چینی قصد سهم خواهی از آن را داشته باشند. به همین جهت جک QX پلاگین هیبریدی (جک S5 پلاگین هیبریدی) با هدف سهم خواهی از این سگمنت قرار است که طی روزهای آتی در نمایشگاه خودرو چنگدو چین رونمایی شود و پیش فروش آن نیز در همین رویداد خودرویی آغاز می شود.

منبع خبر: