یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

حضور خودروهای برقی جدید شرکتها در نمایشگاه دولت

 

گزارش تصویری از عرضه خودرو‌های برقی در نمایشگاه هفته دولت

در هفته دولت، نمایشگاه روایت خدمت برگزار شد و برخی خودروسازان محصولات برقی و هیبریدی خود را به نمایش گذاشتند. در این رونمایی خودروهای جدیدی هم حضور داشتند.  

 

در این نمایشگاه شاهد حضور خودروهای جدیدی بودیم که البته بیشتر آن ها برقی یا هیبریدی بودند تا با تفکرات وزیر صمت جدید همسویی بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال در گروه خودروهای هیبریدی شاهد حضور لاماری هیبرید، سوبا M4 هیبرید و تیگو ۸ پرو E پلاس بودیم و از طرفی دیگر مکث تیارا، مکث کلوت، فیدلیتی پرستیژ، ریسپکت، سهند پارس خودرو و شاهین پلاس، تمام بنزینی های حاضر در نمایشگاه روایت خدمت بودند.

علاوه بر هیبریدی ها و تمام بنزینی ها، تمام برقی ها هم حضور بسیار پررنگی داشتند. اسکای ول ET5، کی ام سی EJ7، داچیا اسپرینگ، زدریو GX5، تارا برقی، آریزو ۵ برقی، پیکاپ برقی مپنا و جک J4 برقی تمام حاضرین فول الکتریک در نمایشگاه بودند.

لاماری ایما هیبریدی دارای پیشرانه بنزینی چهار سیلندر توربوشارژر با حجم ۱.۵ لیتر است که با پیشرانه برقی همراهی می‌شود. حداکثر قدرت این خودرو ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر است. انتقال قدرت در این خودرو توسط گیربکس هفت سرعته دوکلاچه انجام می‌شود.

سوبا M4 هیبرید به قوای فنی متشکل از یک موتور برقی و پیشرانه بنزینی تجهیز شده است. پیشرانه بنزینی این خودرو از نوع ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است. حداکثر قدرت یا به نوعی راندمان این خودرو در محدوده ۱۶۷ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است. همان گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه قبلی نیز وظیفه انتقال قدرت در این MPV را بر عهده دارد. مصرف سوخت ترکیبی سوبا هیبریدی هم در محدوده ۵.۵ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.

اسکای ول ET5 به یک پیشرانه الکتریکی ۲۰۴ اسب بخاری و ۳۲۰ نیوتن متری مجهز است که جعبه دنده تک سرعته توان آن را به چرخ های جلوی این کراس اوور برقی می رساند. این خودرو با توجه به ظرفیت باتری های قابل انتخاب، ۴۱۰ تا ۵۲۰ کیلومتر مسافت را با هر بار شارژ طی می کند. ET5 وزنی حدود ۱.۹ تن را دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را طی ۸.۹ ثانیه ثبت می کند.

چری آریزو ۵ برقی به پیشرانه الکتریکی ۱۲۲ اسب بخار و ۲۷۶ نیوتن متر مجهز است و توان آن از طریق یک جعبه دنده تک سرعته با قابلیت بازیافت انرژی، به چرخ های جلو منتقل می شود. ظرفیت باتری آریزو ۵ برقی ۵۳.۶ کیلووات ساعت اعلام می شود و می تواند بازه ۳۰ تا ۸۰ درصدی این باتری را طی ۳۰ دقیقه شارژ کند. همچنین در حالت ایده آل آزمایشگاهی، آریزو ۵ برقی می تواند تا با این باتری مسافت ۵۰۰ کیلومتر را طی کند. اما در حالت عملیاتی، از پیمایش در شرایط مطلوب به ۴۰۱ کیلومتر محدود می شود. این خودرو را می توان اولین تمام برقی ایران دانست که پلاک هم شده است.

چری آریزو ۵ برقی به پیشرانه الکتریکی ۱۲۲ اسب بخار و ۲۷۶ نیوتن متر مجهز است و توان آن از طریق یک جعبه دنده در چری تیگو ۸ پرو e پلاس یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربو را داریم که در کنار دو پیشرانه برقی (سوار بر محور جلو) تولید قدرت انجام می دهند. نهایت قدرت ترکیبی در این کراس اوور به ۳۲۶ اسب بخار می رسد و نهایت گشتاور هم حدود ۵۱۰ نیوتن متر است. قدرت از طریق جعبه دنده ۳ سرعته DHT (جعبه دنده مخصوص خودروهای هیبرید) به چرخ های جلوی این کزاس اوور ۷ نفره می رسد.

داچیا اسپرینگ از باتری ۲۶.۸ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی با ۴۴ اسب بخار قدرت و ۱۲۵ نیوتن متر گشتاور بهره می برد. با بهره گیری از چنین قدرت کمی، دیگر زمان سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت خودرو چندان اهمیتی ندارد. با این وجود، بیشینه سرعت اسپرینگ به ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت می رسد.

در مورد تارا برقی می توان گفت که به یک پیشرانه ۱۶۰ اسب بخاری و ۳۰۰ نیوتن متری مجهز است که قابلیت این را دارد تا شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه ای را برای سدان لوکس ایران خودرو فراهم کند. برای تارا برقی یک باتری ۴۵ کیلو وات ساعتی در نظر گرفته شده که حداکثر پیماش ۳۰۰ کیلومتری را برای خودرو فراهم می کند و تحت شارژ سریع طی ۳۰ دقیقه و تحت شارژ با برقی خانگی در عرض ۱۰ ساعت به طور کامل پر می شود. حداکثر سرعتی که با تارا برقی می توان رفت حدود ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است.

 

 نسخه جدید زدریو که قوی ترین هم هست قابلیت تولید حداکثر توان ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر دارد. این محصول چینی قابلیت شارژ سریع را هم به مالکان خود ارائه می دهد و می تواند در نسخه قوی تر، صفر تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت را در ۳.۹ ثانیه طی کند. شارژ عادی باتری های زدریو GX5 حدود ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می کشد. احتمالاً از مشخصات فنی این خودرو برای آریا برقی هم استفاده شود.

جک EJS1 یکی از کوچک ترین هاچ بک های تمام برقی چینی است که طراحی جالبی دارد. این خودرو به یک موتور برقی ۶۰ اسب بخاری مجهز است و می تواند با یک بار شارژ و برحسب شرایط مسیر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را بپیماید.

جک EJ7 از یک موتور الکتریکی بر روی محور جلو بهره می گیرد. حداکثر قدرت این پیشرانه معادل ۱۹۲ اسب بخار است و گشتاور آن نیز ۳۴۰ نیوتن متر اعلام شده است که عدد قابل توجهی به نظر می رسد.
حداکثر مسافت قابل پیمایش این خودرو با یک بار شارژ کامل، توسط کارخانه ۴۰۲ کیلومتر اعلام شده است. جک EJ7 در مدت ۶.۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست می یابد، اما ترمزها و پایداری خودرو آنچنان که باید و شاید حس اطمینان را به راننده منتقل نمی کند.­­­­­­­­­­­

در چری تیگو ۸ پرو e پلاس یک پیشرانه ۱.۵ لیتر ۴ سیلندر توربو را داریم که در کنار دو پیشرانه برقی (سوار بر محور جلو) تولید قدرت انجام می دهند. نهایت قدرت ترکیبی در این کراس اوور به ۳۲۶ اسب بخار می رسد و نهایت گشتاور هم حدود ۵۱۰ نیوتن متر است. قدرت از طریق جعبه دنده ۳ سرعته DHT (جعبه دنده مخصوص خودروهای هیبرید) به چرخ های جلوی این کزاس اوور ۷ نفره می رسد.

 برقی مپنا. 

پیکاپ MAPEV-V2 می تواند حدود ۹۴ و ۱۶۱ اسب بخار را در اختیار داشته باشد. همچنین گشتاور MAPEV-V2 با توجه به نوع موتور الکتریکی ۳۳۵ و ۱۱۰۰ نیوتن متر است. ظرفیت باتری های پیکاپ برقی مکو ۴۸.۶ کیلووات ساعت است و MAPEV-2 با این ظرفیت باتری ها می تواند حدود ۳۱۲ کیلومتر را با هر بار شارژ بپیماید. بیشینه سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و گویا نسخه پایه آن شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱.۵ ثانیه ثبت می کند.

جک J4 برقی

به یک پیشرانه تمام الکتریکی مرکزی با توان ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسب بخار) و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر مجهز است و به صورت یکپارچه این توان به چرخ های جلو منتقل می شود. با هر بار شارژ باتری های ۴۱ کیلووات ساعت این خودرو، می توان مسافت نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر را طی کرد. همچنین با توجه به فرآیند بازیافت انرژی از ترمزگیری و شتاب منفی، جک J4 برقی کرمان موتور و مپنا می تواند در بهترین حالت مسافت نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر را با هر بار شارژ بپیماید.

 

ی تواند حدود ۹۴ و ۱۶۱ اسب بخار را در اختیار داشته باشد. همچنین گشتاور MAPEV-V2 با توجه به نوع موتور الکتریکی ۳۳۵ و ۱۱۰۰ نیوتن متر است. ظرفیت باتری های پیکاپ برقی مکو ۴۸.۶ کیلووات ساعت است و MAPEV-2 با این ظرفیت باتری ها می تواند حدود ۳۱۲ کیلومتر را با هر بار شارژ بپیماید. بیشینه سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و گویا نسخه پایه آن شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱.۵ ثانیه ثبت می کند.

 

 

تواند حدود ۹۴ و ۱۶۱ اسب بخار را در اختیار داشته باشد. همچنین گشتاور MAPEV-V2 با توجه به نوع موتور الکتریکی ۳۳۵ و ۱۱۰۰ نیوتن متر است. ظرفیت باتری های پیکاپ برقی مکو ۴۸.۶ کیلووات ساعت است و MAPEV-2 با این ظرفیت باتری ها می تواند حدود ۳۱۲ کیلومتر را با هر بار شارژ بپیماید. بیشینه سرعت این خودرو ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است و گویا نسخه پایه آن شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱.۵ ثانیه ثبت می کند

 

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان