یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

خودروی برقی نبکا در نمایشگاه هفته دولت

 

نخستین خودروی برقی بازار ایران اسکای ول ET5

اسکای ول ET5 یک خودروی برقی در سگمنت کراس اوورها بوده که محصول مشترک شرکت نبکا (نوین ماهان) و کرمان خودرو بوده که طی این روزها در نمایشگاه دستاوردهای وزارت صمت به مناسبت هفته دولت در تهران در محل نمایشگاه های بین المللی به نمایش گذاشته شده است.اسکای‌ول SKYWELL ET5 که در آینده نزدیک از سوی شرکت نبکا راهی بازار خودرو می‌شود را می‌توانیم یکی از باکیفیت‌ترین خودروی برقی در حال ورود به ایران بدانیم که با سطح گسترده‌ای از امکانات ایمنی و رفاهی می‌تواند نقش یک نیروگاه برقی متحرک را نیز ایفا کند.  

 اسکای ول ET5 یک خودروی تمام برقی بوده که در راستای ترویج استفاده از خودروهای پاک قرار است به احتمال زیاد در آبان ماه به بازار عرضه شود. در این مدت شرکت مپنا قصد دارد تا زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی را در تهران و دیگر شهرها از جمله ایستگاه های شارژ را تاسیس کند تا امکان استفاده از خودروهای برقی از جمله همین خودرو وجود داشته باشد.

هرچند اسکای ول Skywell برندی نوپا در چین در زمینه عرضه خودروهای نیو انرژی و پاک بوده، اما در همین مدت کم توانسته در بازارهای صادراتی حضور پیدا کند. همین خودروی اسکای ول ET5 اکنون در کشورهایی از جمله آلمان، روسیه و ترکیه عرضه می شود و در دو کشور ترکیه و روسیه فروش به نسبت خوبی هم داشته است. بدین ترتیب اگر زیرساخت استفاده از خودروهای برقی در ایران هم فراهم شود، احتمال موفقیت این خودرو به عنوان نخستین خودروی برقی بازار کشور زیاد است.

خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا و کرمان خودرو

این خودرو محصول شرکت نوین ماهان (نبکا) بوده که خود جوینت ونچر دو شرکت کرمان خودرو و مپنا بوده که با هدف توسعه و عرضه خودروهای برقی تاسیس شده است. این شرکت ضمن ساخت و عرضه خودروهای برقی، در زمینه ساخت و تاسیس ایستگاه های شارژ و ایجاد زمینه برای استفاده از خودروهای الکتریکی نیز فعالیت می کند.

خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا و کرمان خودرو

طراحی ظاهری

اسکای ول ET5 به نسبت بسیاری از خودروهای برقی امروزی، دیزاین ساده تری دارد. اما این سادگی، زیبایی نیز به همراه داشته است. با توجه به حذف موتور بنزینی از زیر کاپوت، جلوپنجره به صورت کاملا بسته طراحی شده است. چراغ ها گرافیک زیبایی دارند و به ادعای این شرکت تا ۳۰۰ متر پیش رو را به خوبی روشن می کنند. در نمای عقب نیز چراغ ها طراحی به هم پیوسته ای داشته و در دو گوشه سپر نیز مه شکن طراحی شده است.

خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا و کرمان خودرو

مشخصات فنی خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا

اسکای ول ET5 یک کراس اوور برقیست که دارای یک موتور الکتریکی ۲۰۴ اسب بخاری با ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است. نیروی این موتور توسط یک پک باتری با ظرفیت ۷۲ کیلووات ساعت تامین می شود که در حالت شارژ کامل انرژی لازم برای پیمایش ۵۲۰ کیلومتر مسافت تحت سیکل NEDC را در خود ذخیره می کند. این خودرو وزنی معادل ۱۸۸۰ کیلوگرم داشته و به لطف گشتاور لحظه ای موتورهای برقی طی ۹.۶ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت قابل حرکت آن نیز ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا و کرمان خودرو

با وجود اینکه باتری ها در کف کابین جانمایی شده اند، اما اسکای ول ET5 فاصله ای ۱۵۹ میلی متری از سطح زمین دارد که برای یک کراس اوور رقم مناسبی است. در صورت اتصال به شارژر معمولی، برای شارژ کامل این خودرو حدود ۱۲ ساعت زمان نیاز است. در صورت اتصال به شارژر فست DC هم حدود ۳۵ دقیقه زمان نیاز بوده تا ظرفیت باتری ها از ۲۰ به ۸۰ درصد برسد.

خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا و کرمان خودرو

اسکای ول ET5 نبکا در رده خوروهای کراس اوور سایز متوسط بوده و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۶۹۸، ۱۹۰۸ و ۱۶۹۶ میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۸۰۰ میلی متر اعلام شده است. این خودرو کابین جاداری برای ۵ سرنشین دارد و به لطف برقی بودن، کف کابین تقریبا صاف طراحی شده است. با دلیل نصب موتورهای برقی و پک باتری، وزن اسکای ول ET5 نسبت به خودروهای بنزینی با ابعاد مشابه بیشتر بوده و این خودرو حدود ۱۸۸۰ کیلوگرم وزن دارد.

خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا و کرمان خودرو

داخل کابین اسکای ول ET5 خودروی برقی نبکا

کابین اسکای ول ET5 در عین سادگی طراحی زیبایی داشته و کیفیت ساخت آن نیز مناسب به نظر می رسد. در پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار دارد که اطلاعات مربوط به خودرو از جمله سرعت و میزان شارژ باتری ها را نشان می دهد. در میان داشبورد نیز یک نمایشگر تبلت مانند بزرگ ۱۲.۸ اینچی لمسی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی قرار داشته که اتفاقا بیشتر قابلیت های این خودرو توسط همین نمایشگر کنترل می شود. صندلی های جلو هر دو به صورت برقی تنظیم می شوند. اما صندلی راننده دارای تکیه گاه پا هم بوده و امکان خوابیدن به صورت کامل نیز وجود دارد. برای تنظیم صندلی سرنشین هم علاوه بر تعبیه کلیدهایی در کنار صندلی، Boss Key هم تعبیه شده که سرنشین ردیف عقب نیز امکان تنظیم صندلی سرنشین جلو را دارد.

خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا و کرمان خودرو

امکانات ایمنی و رفاهی

اسکای ول ET5 یک کراس اوور برقی لوکس محسوب شده و دارای تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل کشش، ترمز اضطراری، کنترل پایداری الکترونیکی، هشدار خواب آلودگی راننده، پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل هوشمند، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کنترل خودرو در سرازیری، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، گرمکن و سردکن هر دو صندلی جلو، درب برقی صندوق عقب، دوربین دید ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، سانروف پانورامیک، سنسور پا برای صندوق عقب، کول باکس، فرمان با کلیدهای کنترلی، شارژر بدون سیم تلفن همراه، شارژر ۱۱ کیلوواتی همراه، امکان استفاده از انرژی باتری برای روشن کردن وسایل الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان و نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و … است.

خودروی برقی اسکای ول ET5 نبکا و کرمان خودرو

شرکت نبکا قصد دارد که اسکای ول ET5 را از آبان ماه به بازار عرضه کند. باید منتظر ماند و دید که این شرکت چه قیمتی را برای این کراس اوور برقی لوکس خود در نظر گرفته است.

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان