شنبه, 8 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

اولین محصول وارداتی بی ام کارز در مشهد .

 

رونمایی بستیون T77 در نمایشگاه خودرو مشهد

بی ام کارز (BM CARS) در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 با یک سورپرایز آمد. این شاسی بلند با ابهت و شگفتانه دقیقه 90، معادلات خودروهای این نمایشگاه را بر هم زد چرا که پیش از این، اسمی از این خودرو برای معرفی در نمایشگاه خودروی مشهد به میان نیاورده بود.  

گروه بهمن طی چند سال اخیر موفق شده است تا به روند موفقیت گذشته خود بازگردد. این شرکت در بخش خودروهای سبک با محصولاتی همچون دیگنیتی و فیدلیتی توجه‌ها را به خود جلب کرده است. در بخش خودروهای سنگین نیز کشنده‌ها و کامیون‌های امپاور این گروه قوی ظاهر شده‌اند. اکنون این گروه قصد دارد تا با عرضه محصولاتی همچون هونگچی H5 یا بستیون T77، در بخش خودروهای وارداتی نیز حضور موفقی داشته باشد.

خودروهای وارداتی گروه بهمن تحت لیبل بی ام کارز به بازار ما عرضه خواهند شد. تاکنون حضور چند محصول از زیرمجموعه‌های شرکت فاو و همچنین برخی محصولات سانگ یانگ توسط این شرکت مطرح شده است. از بین خودروهای یاد شده، هونگچی H5‌ و بستیون T77 بیشتر از سایرین به معرفی و عرضه نزدیک هستند.

در حالی که هونگچی H5 نقش یک سدان لوکس و گران‌قیمت را ایفا می‌کند، بستیون T77 خودرویی با قیمتی مناسب‌تر خواهد بود. این خودرو یک کراس‌اوور کوچک است و به رقابت با سایر خودروهای مشابه خود در بازار خواهد پرداخت. برند بسترن که اکنون به بستیون تغییر نام داده است، سابقه خوبی در بازار ایران دارد. به همین دلیل امکان موفقیت بستیون T77 در بازار ما دور از انتظار نیست.

از بسترن تا بستیون

برند بسترن که اکنون با نام بستیون شناخته می‌شود، کار خود را به عنوان زیرشاخه گروه فاو در سال 2006 آغاز کرد. نخستین محصولات این برند، نسخه‌های چینی اتومبیل‌های مزدا بودند که با همکاری مشترک فاو و مزدا تولید می‌شدند. با این حال زیرشاخه بسترن به مرور موفق شد تا به یک خودروساز واقعی تبدیل شود. نام این شرکت در سال 2018 به بستیون تغییر یافت.

برند بسترن یکی از چند زیرشاخه گروه خودروسازی فاو چین است. این برند با محصولاتی همچون بسترن B50F‌ و بسترن B30 در ایران شناخته شده است. اشتراکات فنی خودروهای برند بسترن با محصولات مزدا، عامل اصلی کسب شهرت این برند بوده است. بسترن و هایما دو زیرشاخه فاو هستند که از طریق همکاری با مزدا شکل گرفته‌‌اند. البته همچنان تاثیرات خودروهای مزدا در محصولات بسترن و هایما قابل مشاهده است.

بسترن

برند بسترن در سال 2018 به بستیون تغییر نام داد. همزمان با تغییر نام، شاهد تغییر سبک فعالیت این شرکت نیز بودیم. یکی از محصولات جدید این برند با نام جدید، کراس‌اوور گروه بهمن یعنی بستیون T77 است که در سال 2018 روانه بازار شد. این خودرو جایگاهی بین بستیون T55 و بستیون T99‌ را به خود اختصاص می‌دهد و یک کراس‌اوور کوچک است. بستیون T77 علاوه بر چین، در روسیه، امارات متحده عربی و قطر نیز عرضه شده است. قیمت این خودرو برای مشتریان مقرون به صرفه خواهد بود، البته اگر عوارض سنگین واردات خودرو اجازه این کار را بدهند!

طراحی ساده و جذاب

طراحی ظاهری بستیون T77 را می‌توان یکی از نقاط قوت این کراس‌اوور دانست. طراحان فاو برای خلق ظاهر این کراس‌اوور کوچک هیچ‌گونه حجم اضافه‌ای را به کار نبرده‌اند که حاصل آن یک تویوتا چینی بوده است. طراحی بخش‌های مختلف این خودرو به صورت ساده و منطقی انجام شده است. همچنین بخش‌های مختلف بدنه این خودرو با یکدیگر هماهنگ هستند. خوشبختانه در نمای عقب خودرو نیز از خروجی‌های اگزوز تقلبی یا حتی واقعی خبری نیست و سپر خودرو به صورت ساده طراحی شده است. بنابراین ظاهر بستیون تی 77 به صورت کامل مناسب استفاده خانوادگی است.

نمای جانبی تی 77

در نمای داخلی بستیون T77، ظاهری آشنا را می‌بینیم. کابین این خودرو شبیه به دیگر محصول این رده یعنی لاماری ایما یا دانگ فنگ T5 Evo طراحی شده است. حتی تریم این دو کابین نیز شبیه به یکدیگر است که رنگ‌های مشکی و نقره‌ای آن را تشکیل می‌دهند. البته تفاوت‌هایی میان فضای داخلی این دو خودرو وجود دارد. برای مثال نمایشگرهای دوبل بستیون T77 یک قاب محافظ دارند. همچنین سبک طراحی کنسول میانی و همچنین کنترلرهای تهویه متفاوت از لاماری ایما است. فاصله بین دو محور بستیون تی 77 برابر 2.7 متر است که از این نظر با یک خودرو راحت برای چهار سرنشین بزرگسال و وسایل آن‌ها روبرو هستیم.

مشخصات فنی بستیون T77

در بخش مشخصات فنی، از همان ترکیب ثابت و همیشگی خودروهای چینی در بستیون T77 استفاده شده است. موتور 1.5 لیتری توربوشارژر مشترک با دیگر محصولات فاو، وظیفه تامین قدرت این کراس‌اوور را برعهده دارد. این پیشرانه حداکثر 169 اسب‌بخار قدرت و 258 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. البته این خودرو با موتور 1.2 لیتری توربوشارژر نیز قابل سفارش است که خوشبختانه نسخه قوی‌تر آن به ایران خواهد آمد. نسخه قوی‌تر بستیون T77 در کشورهای حاشیه خلیج فارس عرضه شده است، در حالی که نسخه ضعیف‌تر ویژه بازار چین و روسیه است.

برای سیستم انتقال قدرت بستیون T77، از گیربکس هفت سرعته دوکلاچه مرطوب استفاده شده است که البته این گیربکس نیز با دیگر محصولات گروه فاو مشترک است. مطابق انتظار، این کراس‌اوور تنها با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو به دست مشتری می‌رسد.

بستیون T77

مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور 1.5 تنی، برابر با 7.1 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است. حداکثر سرعت این خودرو نیز 192 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. با این حال اطلاعات دقیقی در مورد شتاب صفر تا صد بستیون T77 موجود نیست. بنابراین بایستی تا زمان عرضه این خودرو به بازار کشور و تست آن توسط اصحاب رسانه، منتظر نتیجه تست بمانیم.

نسخه‌های اولیه بستیون T77 با باک 45 لیتری عرضه شدند که برای نسخه قوی‌تر این حجم ناکافی به نظر می‌رسد. در صورتی که این باک همچنان روی نسخه قوی‌تر نیز قرار داشته باشد، می‌‌توان حجم کوچک باک را یکی از نقاط منفی بستیون T77 برشمرد.

امکانات و تجهیزات

انتظار داریم تا امکانات و تجهیزات نصب شده روی بستیون T77 گروه بهمن، با نسخه‌های موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشابه باشد. البته باید توجه داشت که به دلیل کاهش قیمت تمام شده خودرو، ممکن است نسخه‌های نیمه فول این خودرو به دست مشتریان ایرانی برسند. با این حال برخی امکانات بستیون تی 77 در نسخه فول آپشن به شرح زیر هستند:

ترمزهای دیسکی به همراه ABS‌ و EBD، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی، سیستم صوتی به همراه نمایشگر12.3 اینچی و شش بلندگو، سامانه پایش فشار باد تایرها، شش کیسه هوا، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک عقب به همراه دوربین، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با فیلتر تصفیه هوا، سنسور نور و باران، سانروف پانورامیک، دوربین 360 درجه، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، سیستم کمک به حرکت در سربالایی و سامانه ورود و استارت بدون کلید. علاوه برآن کراس‌اوور بستیون موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه CNCAP‌ چین شده است.

قیمت و رقبای بستیون T77

بستیون T77 هم‌اکنون با قیمت حدود 81000 درهم، در امارات متحده عربی به فروش می‌رسد. معادل این قیمت به نرخ داخلی، برابر با یک میلیارد و 93 میلیون تومان خواهد شد. با احتساب عوارض نسبی واردات خودرو و همچنین سود واردکننده، نرخ دو میلیارد تومانی برای قیمت بستیون T77 محتمل به نظر می‌رسد.

کابین بستیون T77

بدیهی است که در این سطح، تقاضای چندانی برای این کراس‌اوور وجود ندارد. مشتریان همچنان می‌توانند کراس‌اوورهایی همچون فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم، تیگو 7 پرو، لاماری ایما و کی ام سی K7‌ را با قیمتی کمتر خریداری کنند. از این رو تنها چاره فروش موفق بستیون T77 در رقابت با سایر کراس‌اوورهای کوچک، عرضه این خودرو در قالب شرایط فروش اقساطی است. با این حال بازهم تاثیر نامطلوب عوارض سنگین واردات خودرو بر قیمت این خودرو محسوس خواهد بود.

 
منبع خبر: