یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

آیین نامه واردات خودروهای نو توسط دولت ابلاغ شد.

آیین‌نامه واردات خودروهای نو اخیرا ابلاغ شده است که در آن مواردی همچون سقف واردات سالانه خودرو، منابع تأمین ارز مورد نیاز، ممنوعیت واردات بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز، ضوابط فنی واردات خودرو از جمله کارکرد مجاز، استانداردهای لازم‌الرعایه، قیمت مجاز وارداتی، مبنای محاسبه حقوق گمرکی و سود بازرگانی، ممنوعیت واردات از شرکت‌های تحریم‌کننده و غیره مشخص شده‌ است.  

بر اساس این آیین‌نامه، کارگروهی متشکل از چند وزیر و رؤسای دستگاه‌های مرتبط، سقف سالانه واردات خودرو را بر اساس نیاز بازار تعیین می‌کنند. منابع ارزی لازم نیز باید با تأیید بانک مرکزی از محل صادرات یا سرمایه‌گذاری خارجی تأمین شود.

واردات خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز قبلی ممنوع اعلام شده و ثبت سفارش‌های صادره پس از ورود خودرو به کشور نیز فاقد اعتبار تشخیص داده می‌شوند.

خودروهای وارداتی باید حداکثر کارکرد 99 کیلومتر داشته باشند و مدل سال آن‌ها نباید بیش از یک سال قدیمی‌تر از زمان ورود به کشور باشد. همچنین رعایت استانداردهای آلایندگی مشخص‌شده توسط سازمان ملی استاندارد اجباری است.

ضوابط دیگری نیز درخصوص الزام به انعقاد قرارداد با شرکت خارجی جهت تضمین تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، احراز صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان، ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی و الزام به انتقال فناوری در ازای واردات، پیش‌بینی شده است.

در بحث قیمت، واردات خودروهای سواری زیر 20 هزار یورو و خودروهای برقی زیر 40 هزار یورو مجاز شناخته شده است. البته واردات به مناطق آزاد مشروط به الزاماتی تا سقف 40 هزار یورو امکان‌پذیر است.

مبنای محاسبه حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیز بر اساس قیمت تمام‌شده وارداتی پیش‌بینی شده که با هدف تشویق واردات خودروهای اقتصادی، سود بازرگانی برای خودروهای گران‌قیمت‌تر افزایش می‌یابد.

در نهایت، واردات از شرکت‌هایی که به‌دلیل تحریم‌ها علیه ایران بازار را ترک کرده‌اند، ممنوع اعلام شده تا از حقوق مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی حمایت شود.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی، این آیین‌نامه سعی دارد ضمن حمایت از تولید داخل، نیاز بازار به خودروهای اقتصادی ارزان‌قیمت را نیز مدنظر قرار دهد. البته پیگیری اجرای دقیق مفاد این آیین‌نامه و نظارت بر عملکرد واردکنندگان حائز اهمیت است تا از منافع مصرف‌کنندگان حمایت شود.

 

متن کامل آیین‌نامه واردات خودروهای نو

 

 

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

منبع خبر: