شنبه, 8 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

چشم انداز صنعت خودرو

 

افزایش میانگین قیمت خودروها و حذف مدل‌های ارزان‌قیمت در بازارهای جهان

پس از شیوع کرونا، تولید بسیاری از خودروهای ارزان‌قیمت خاتمه یافت و به‌زودی در بازار آمریکا هیچ خودرویی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار وجود نخواهد داشت.  

تا پایان سال آینده ممکن است حتی یک خودرو هم با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار در بازار آمریکا وجود نداشته باشد زیرا میتسوبیشی میراژ، کیا ریو و نیسان ورسا به‌زودی از این بازار کنار خواهند رفت. این‌ها به ۱۰ خودروی زیر ۲۰ هزار دلار دیگری می‌پیوندند که از سال ۲۰۱۹ از بازار آمریکا رخت بربستند. دلیل اصلی این موضوع شیوع بیماری کرونا است. قبل از سال ۲۰۱۹ میانگین قیمت خودروها در بازار آمریکا زیر ۳۴ هزار دلار بود که ارزان‌ترین محصولات خودروسازان مختلف نقش پررنگی در پایین نگه‌داشتن این میانگین داشتند اما با شیوع کرونا همه‌چیز تغییر کرد زیرا مشکلات زنجیرهٔ تأمین قطعات در سال ۲۰۲۰ و پس‌ازآن هزینه‌های تولید را بالا برد.

این موضوع اما این بهانه را هم دست خودروسازان داد تا ارزان‌ترین خودروهای خود را بی‌سروصدا و بدون معرفی جایگزین کنار بگذارند. فورد فی‌یستا و شورلت کروز هردو در پایان سال ۲۰۱۹ کنار رفتند، اسمارت در همان سال به‌طور کامل از بازار آمریکا خارج شد و بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ هیوندای اکسنت، فورد اکواسپرت، فولکس‌واگن بیتل و شورلت اسپارک را هم از دست دادیم که همگی جزء ارزان‌ترین خودروهای بازار بودند. البته به گفتهٔ «تایسون جومینی» معاون ارشد بخش داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل جی‌دی پاور از لزوماً پدیدهٔ جدیدی نیست:

پایان تولید ارزان‌ترین خودروها به چند سال قبل از کرونا بازمی‌گردد و چیزی که در دوران کرونا دیدیم این بود که خودروسازان مدل‌های گران‌تر خط تولید خود را در اولویت قرار دادند. این موضوع زمانی شروع شد که چیپ‌ها کمیاب شدند و خودروسازان می‌بایست عاقلانه انتخاب می‌کردند که منابع محدود را در کجا استفاده کنند.

به گفتهٔ وی، برخی از برندها مثل هوندا با بهبود شرایط تأمین قطعات، تیپ‌های ارزان‌تر را دوباره برای خودروهای خود ارائه کرده‌اند اما حتی خودروی کامپکتی مثل سیویک در سال ۲۰۲۴ هنوز نزدیک به ۲۵ هزار دلار قیمت دارد، آکورد اکنون خودرویی ۲۸ هزار دلاری است که ۴ هزار دلار از سال ۲۰۱۹ گران‌تر است و نمی‌توان یک CR-V را با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار خرید. به همین دلیل، میانگین قیمت خودروهای نو در سال ۲۰۲۳ در آمریکا به ۴۶ هزار دلار رسیده است که جهشی ۳۶ درصدی را نسبت به سال میانگین ۳۳,۷۰۰ دلاری سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. با توجه به اینکه میانگین حقوق سالانه در ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ هزار دلار است، اکثر آمریکایی‌ها نمی‌توانند بدون گرفتن وام پنج‌ساله خودرویی با قیمت ۴۶ هزار دلاری بخرند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ میانگین درآمد سالانه بیش از ۶۸ هزار دلار بود.

بااین‌حال، بارقه‌های امیدی وجود دارد زیرا میانگین قیمت خودرو در آمریکا امسال برای اولین بار از زمان شیوع کرونا کاهش پیدا کرده و همچنان رو به کاهش است. جومینی دراین‌باره می‌گوید:

جی‌دی پاور پیش‌بینی می‌کند که قیمت خودروهای نو به‌طور متوسط در سال ۲۰۲۴ با ۱,۱۰۰ دلار کاهش به ۴۴,۹۰۰ دلار برسد. برای ماه فوریه پیش‌بینی کاهشی بیش از ۱,۹۰۰ دلاری و رسیدن به میانگین ۴۴ هزار دلار را داریم

بنابراین، برای خریداران خودروهای نو خبرهای خوبی در راه است اما بازار خودروهای کارکرده هنوز شرایط نابسامانی دارد که از اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز شد. سال آینده حتی خودروهای کارکردهٔ کمتری در دسترس خریداران قرار خواهد داشت جومینی دراین‌باره می‌گوید:

عرضهٔ خودروهای کارکرده پنج سال قبل از کرونا ۱۶.۳ میلیون دستگاه بود اما در سال ۲۰۲۴ این رقم پس از چهار سال کاهش متوالی به ۱۳.۷ میلیون دستگاه خواهد رسید

ازآنجایی‌که خودروهای ارزان‌قیمت روزبه‌روز کمتر می‌شوند، بازار بکری برای عرضهٔ خودروهای جدید با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار وجود خواهد داشت. جومینی دراین‌باره می‌گوید:

فضای زیادی برای همهٔ خودروسازان وجود داد که بتوانند بازهٔ قیمتی زیر ۳۰ هزار دلار را تصاحب کنند. قبل از کرونا، ۴۷ درصد از فروش خودروهای نو زیر ۳۰ هزار دلار بود اما امروز تنها ۱۷ درصد است. در حال حاضر بازهٔ زیر ۳۰ هزار دلار را خودروهای کارکرده پوشش داده‌اند

هرچند بسیاری از خودروسازان مشهور و معتبر از بازار خودروهای زیر ۳۰ هزار دلار خارج شده‌اند اما تهدیدی به اسم چین وجود دارد که می‌تواند برای عرضهٔ خودروهای ارزان‌قیمت به برندهای باسابقه فشار وارد کند. خودروسازان این کشور مثل چری، بی‌وای‌دی و گریت وال در سال ۲۰۲۳ در اروپا بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو فروخته‌اند. سهم فعلی این شرکت‌ها از بازار اروپا حدود ۸ درصد است اما کارشناسان انتظار دارند این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

چری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین قصد دارد طی چند سال آینده وارد بازار آمریکا شود. این شرکت هم‌اکنون برخی محصولات خود را در مکزیک با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار عرضه می‌کند و این کشور را راهی برای ورود به بازار آمریکا می‌بیند. معاون اجرایی چری سال گذشته در مصاحبه‌ای با موتورترند گفت:

بازار ایالات‌متحده برای ما بسیار مهم است و هم‌اکنون یک نقشهٔ راه برای ورود به آمریکا داریم اما نمی‌توان چیز بیشتری در مورد استراتژی چری بگویم.

چری ابتدا در سال ۲۰۰۵ و سپس در سال ۲۰۲۰ قصد ورود به بازار آمریکا را داشت اما هر دو بار در این کار ناکام ماند. بااین‌حال، شرکت چینی وعده داده است که این بار متفاوت خواهد بود. بااین‌حال، بخش خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار چه می‌شود؟ احتمالاً این بخش از بین می‌رود. فروش خودرو سال گذشته در آمریکا به ۱۵.۵ میلیون دستگاه رسید و هیچ نشانه‌ای از کاهش ندارد. فروش خودرو در این کشور حتی با وجود افزایش قیمت همچنان رو به افزایش است که این یعنی خودروسازان انگیزه‌ای برای ساخت مدل‌های ارزان‌تر نخواهند داشت.

 

  •  
منبع خبر: