جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

دیسک ترمز خنک شونده

به‌طور عمومی اتومبیل‌ها از قدیم ترمز کاسه‌ای داشتند. هنوز هم چرخ‌های عقب خیلی از اتومبیل‌ها همین ترمز را دارند.  

دیسک ترمز تا دهه 50 میلادی خیلی عمومیت پیدانکرد. بعد از این زمان روی چرخ‌ها دیسک ترمز گذاشتند. در حال حاضر نیز استفاده از این نوع ترمز معمول شده است. یکی از مشکلاتی که در ترمز وجود دارد گرم شدن آن در نتیجه اصطکاک فلز با فلز است. که توان ترمز را پایین می‌آورد. دیسک بایدخنک شود و راحت‌ترین راه، استفاده از جریان هوا است. اما در دیسک ترمز جایی برای عبور هوا وجود نداشت. تا اینکه در شعاع دیسک کانال‌هایی طراحی شد. این باعث می‌شود در زمان حرکت اتومبیل هوا از بین دیسک عبور کند و ترمز داغ نشود. دیسک سوراخ‌دار یا دیسک ترمز خنک شونده هنوز عمومی نشده است. اما در ماشین‌های اسپرت و گران قیمت از این نوع دیسک استفاده می‌شود. این نوع از دیسک‌ها در انواع مختلف مواد و آلیاژها ساخته می‌شوند، این آلیاژها شامل فولاد آلیاژی، دیسک‌های سرامیکی، دیسک‌های فیبر کربنی و انواع مختلف دیگر نیز می‌باشند. البته برای برخی سیستم‌های ترمزهای خنک شونده با هوا، سیستم تهویه داخلی قرار داده شده است و نیازی به دیسک‌های با طراحی خاص برای تهویه وجود نداشته است، به همین دلیل برخی از دیسک‌ها را با طراحی ساده مشاهده خواهید کرد که دارای سیستم هوا خنک هستند. 

منبع خبر: