شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

ققنوس هنر پس از چهارده سال از دل خاک سربرآورد

 

افتتاحیه باغ هنر بم با حضور خانواده استاد شجریان و چهره های فرهنگی کشور

آیین افتتاحیه باغ هنر بم عصر روز پنجشنبه سیزدهم دی ماه 97 با حضور مقامات فرهنگی استان کرمان، فرماندار و امام جمعه بم، جمعی از مدیران صنایع خودروسازی کرمان و هشتاد نفر از چهره های مطرح موسیقی و هنری کشور در شهر تاریخی بم برگزار شد.  

در شروع برنامه سید عباس سجادی که اجرای این مراسم را بعهده داشت گفت تأسیس باغ هنر بم توسط استاد شجریان و تنی چند از یاران با وفایش به مرحله اجرا درآمد و با همراهی مردم هنر پرور و حمایت بی دریغ صنایع خودروسازی کرمان به بار نشست.

وی ضمن خیر مقدم به کتایون خوانساری و رایان شجریان همسر و فرزند خسرو آواز ایران از هنرمند فقید بم زنده یاد ایرج بسطامی که این بنا به نام او زینت یافته و دیگر هنرمندان شهیر استان به نیکی یاد کرد.

سپس استاد شمس لنگرودی شاعر معاصر پشت تریبون قرار گرفت و قطعه شعری را تقدیم حضار کرد. در ادامه شهسوارپور فرماندار بم ضمن خوش آمدگویی به مدعوین و خانواده استاد شجریان گفت باغ شهر بم که ثبت میراث جهانی است تنها نیازمند ایجاد باغ هنر بود که خوشبختانه این مهم امروز محقق شد.

ایشان از طرف مردم بم از استاد شجریان که خشت این مجموعه را بنا نهاد و صنایع خوروسازی کرمان که پروژه را به سرانجام رساند قدردانی نمود و اظهار امیدواری کرد با این افتتاحیه از امروز شاهد رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر در بم و در این مرکز منحصر بفرد باشیم.

علی نعمتی طراح و معمار پروژه دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت پس از احداث اسکلت باغ موزه به همت استاد شجریان و شورای سیاستگزاری بدلیل فقدان اعتبارات بیش از یک دهه این پروژه متوقف شد. با مذاکرات صورت گرفته و قبول تأمین اعتبارات اجرایی توسط کرمان خودرو تلاش شد با اندک تغییراتی بنا را با کلیت معماری ایرانی اجرا کنیم.

وی افزود فاز اول که در مرحله افتتاح است دارای 10 کلاس هنرهای تجسمی، 4 کلاس آتلیه، یک آمفی تئاتر 100نفره، اتاق تمرین بزرگ، استودیوی ضبط صدا، کتابخانه و آرشیو می باشد. لذا شایسته است از همکارانم که حدود صد هفته متوالی در این پروژه کار کردند بویژه از استاد علیزاده و جناب شه بخش قدردانی نمایم و آرزو میکنم هر چه زودتر صدای ملکوتی استاد شجریان را در این مکان بشنویم. در انتها کلیپی از روند احداث پروژه برای حاضرین به نمایش در آمد.

در ادامه برنامه آقایان مهندس شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان، قباد شیوا گرافیست و علی شیرازی خوشنویس با حضور در استیج برنامه از تابلو لوگوی باغ هنر بم پرده برداری کردند. لازم به ذکر است کار خطاطی این اثر به خط خوشنویس بزرگ کشور استاد غلامحسین میرخوانی و طراحی آن به عهده استاد علی بوستان بوده است.

سخنران بعدی مراسم آقای مهندس شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان بود. ایشان در خصوص چگونگی ورود صنایع خودروسازی کرمان به پروژه افزودند رسالت ما در بخش صنعت تولید خودرو است و ظرافت طبع هنرمندان را نداریم. سال 93 به دعوت استاد شجریان خدمت ایشان رسیدیم. در آن جلسه استاد با عشق و علاقه به بیان تاریخچه باغ هنر بم و رنجی که از توقف پروژه تحمل می کنند پرداختند. این موضوع آنچنان تأثیر عمیقی بر من و دوستانم گذاشت که بلادرنگ مسئولیت ادامه پروژه را به عهده گرفتیم و از سال 94 که کار را با اصلاحات و مطالعات جدید آغاز نمودیم بدون وقفه پیشرفت آن را شاهد بوده ایم. امروز که در خدمت دوستان هستم مفتخرم که فاز اول را که 4200 مترمربع بنا با ظرفیت های یاد شده دارد عملیاتی نموده ایم و در نظر داریم از محل منابع و درآمدهای جدید پروژه، دوفاز دیگر را در آینده ای نزدیک تکمیل کنیم.

مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان افزود روزی که صنعت خودرو را در جنوب شرق کرمان با حداقل امکانات صنعتی و نیروی انسانی ایجاد کردیم باور داشتیم که به موفقیت خواهیم رسید و اینک با افتخار اعلام می کنیم ما به سومین قطب خودروسازی کشور با تولید 115 هزار دستگاه در سال تبدیل شده ایم ایشان فرمودند مشارکت در ساخت پروژه باغ هنر بم با هدف رشد و تعالی فرهنگ و موسیقی و هنر این منطقه مستعد است. اکنون ما به رسالت خویش در ایجاد این بنای عظیم که در کشور نظیری ندارد عمل کرده ایم و امیدواریم از این پس با حمایت  مسئولین استان و شهرستان بم و اساتید برجسته کشور در رشته های  هنری با ایجاد کلاس های آموزشی ظرقیت ظهور استعدادهای جدید در منطقه جنوب شرق کرمان و استان های هم جوار فراهم شود.

مجری برنامه با قرائت پیامی از طرف مدعوین و هنرمندان حاضر در مراسم برای استاد شجریان مراتب سپاس مردم رنجیده بم را بابت این اقدام بزرگ به ایشان و خانواده وی ابلاغ نمود. آنگاه از همسر استاد برای ایراد سخنرانی دعوت به عمل آورد.

خانم خوانساری همسر استاد شجریان فرمودند از ویژگی های استاد شجریان مردمی بودن ایشان است و من اکنون خرسندم که ایده ارزشمند همسرم به بار نشسته و شاهد بستری مناسب برای رشد فرهنگ و هنر در این سرزمین هستیم  وی گفت سر بر آوردن ققنوس هنر از دل خاکستر بم از آرزوهای استاد شجریان بود. زیرا هنرمندان بزرگ اندوه را به سازندگی تبدیل می کنند و اندوه شجریان تبدیل این بنا به مجموعه ای برای ترویج هنر و موسیقی در بم شد.

استاد حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده شاخص کشورمان از دیگر سخنرانان این مراسم اظهار داشت روزهای پایانی پروژه برای من بزرگ و هیجان آور بود. وی افزود پس از زلزله غم انگیز بم فکر کردیم باید در ایجاد مرکزی برای موسیقی و هنر شهر سهیم باشیم. انگیزه استاد و همراهان هنر دوست ایشان ایجاد چنین مکانی بود لذا کنسرت همنوا با بم طراحی شد که یک همدلی محض بود. ایشان افزودند استاد شجریان امروز اینجا نیست اما ایمان دارم دلش اینجاست. به خاطر دارم او می گفت این شهر باید پر از امید و نغمه شود تا مردم امیدوار و زنده شوند. استاد علیزاده به باغ هنر بم اشاره کرد و گفت این مکان استثنایی و بی نظیر امکان آن را دارد که به دانشگاه هنر تبدیل شود و به پرورش هنرمند بپردازد تا هریک از فارغ التحصیلان آن تدوام عشق و زندگی را در  این شهر رقم بزنند. اینجا از همه هنرمندان شایسته ایران، نخبگان حاضر در جمع و مسئولان که متوجه اهمیت این مسئله هستند می خواهم این مکان حفظ شود. هنرمندان بسیاری تعهد داده اند و من نیز تعهد میدهم در بحث آموزش علاقمندان موسیقی و هنر در این مرکز مشارکت داشته باشیم و روحیه شهر را حفظ کنیم. بم می تواند با این مرکز در جهان جلوه کند. علیزاده گفت ما برای حفظ نام شجریان و آرمان هایش تعهد داده ایم. خاطرات او همیشه جاودانه خواهد بود. وی از کیهان کلهر، همایون شجریان و سایر همکارانی که سهم به سزایی در ایده و شروع پروژه داشته اند تشکر کرد.

استاد علیزاده این مراسم را با نوازندگی خود و گروهش (سیامک جهانگیری، بهزاد میرزایی و پوریا اخواص) به پایان برد. استادحسین ریاضی، محمد سریر، علی اکبر مرادی، سعید ثابت، احمد وکیلی، حسین پرنیا، علی مغازه ای، مجید رجبی معمار، بیژن بیژنی، جهانشاه صارمی، حسام الدین سراج، حسین بهروزی نیا، رضا خرم، زیداله طلوعی، بهزاد فراهانی، بهرام ابراهیمی، قاسم رفعتی، کیوان فرزین، مهران مهرنیا، حمیدرضا لطفی، فاطمه بسطامی، علیرضا میرعلینقی و هنگامه اخوان بخشی از هنرمندان حاضر در مراسم بودند.

 

منبع خبر: روابط عمومی گروه صنایع کرمان خودرو