شنبه, 8 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

راندمان باتری در هوای سرد بیشتر است یا هوای گرم؟

 

بررسی تاثیر دمای هوا بر روی باتری ماشین های الکتریکی

براساس تحقیقات انجام شده، رانندگی با ماشین های الکتریکی در هوای بسیار سرد می‌تواند هزینه بسیار بیشتری نسبت به رانندگی در هوای گرم داشته باشد.  

در یک مطالعه جدید که از سوی موسسه AAA انجام شده است، درجه حرارت 20 درجه فارنهایت یا منفی 6.6 درجه سانتیگراد می‌تواند محدوده وسایل نقلیه تمام الکتریکی را به طور متوسط حدود 41 درصد کاهش دهد که عوامل متعددی همچون استفاده از سیستم کنترل هوای کابین برای گرم کردن فضای داخل تاثیرگذار است و نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که هوای سرد به مراتب اثرات منفی بیشتری نسبت به هوای گرم برای وسایل نقلیه الکتریکی خواهد داشت.
با روشن کردن سیستم کنترل هوای کابین برای گرم نگهداشتن اتاق، گفتیم که محدوده رانندگی وسایل نقلیه الکتریکی حدود 41 درصد در دمای منفی 6.6 درجه سانتیگراد کاهش پیدا می کند. این درحالیست که رانندگی با وسایل نقلیه الکتریکی در دمای 95 درجه فارنهایت یا 35 درجه سانتیگراد باوجود روشن بودن کولر و سیستم تهویه مطبوع، محدوده حرکت وسایل نقلیه الکتریکی تنها 17 درصد کاهش پیدا می کند.
با خاموش کردن بخاری و کولر در هوای سرد و گرم، محدوده حرکت وسایل نقلیه الکتریکی در دمای منفی 6.6 درجه سانتیگراد حدود 12 درصد کاهش پیدا می کند، این درحالیست که با خاموش کردن کولر در دمای 35 درجه سانتیگراد، تنها 4 درصد محدوده رانندگی وسایل نقلیه الکتریکی کاهش پیدا می کند.

 



افت انرژی و تخلیه سریع‌تر باتری‌های اتومبیل نیاز به شارژ بیشتر هم خواهد داشت و این موضوع می‌تواند هزینه‌های بیشتری روی دست صاحبان خود بگذارد، به طوری که برای طی کردن مسافت 1000 مایلی با استفاده از وسایل نقلیه تمام الکتریکی در هوای سرد منفی 6.6 درجه سانتیگراد، باید 24.27 دلار صرف هزینه شارژ مجدد باتری‌های اتومبیل کرد و در هوای گرم 35 درجه سانتیگراد این هزینه برای مسافت 1000 مایلی تنها به 7.94 دلار می رسد.

این تحقیق بر روی 5 خودروی الکتریکی مختلف انجام شده است که به ترتیب شامل "تسلا مدل S"، "بی ام و i3s"، "فولکس واگن گلف الکتریکی"، "شورلت بولت" و همچنین خودروی الکتریکی "فولکس واگن e-Golf" می شود. در بین خودروهای نامبرده، نیسان لیف بهترین عملکرد را داشته و در مقابل خودروی "بی ام و i3s" بدترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشته و در دمای منفی 6.6 درجه سانتیگراد افت انرژی و کاهش 50 درصدی محدوده حرکت و همچنین در دمای 35 درجه سانتیگراد، کاهش بیش از 20 درصدی انرژی و محدوده حرکت را داشته است که می توانید جزییات آن و دیگر خودروهای ذکر شده را در جدول مربوطه شاهد باشید.

منبع خبر: