به گزارش روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان مهندس سامان فیروزی مدیرعامل شرکت کرمان موتور گفت: همانگونه که به رئیس کل محترم بانک مرکزی اعلام کردهایم اگر طی یک ماه آینده نقدینگی موردنیاز تولید به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود ناگزیر از تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار ماهر و بومی منطقه صنعتی ارگ جدید بم خواهیم شد.
سامان فیروزی با اشاره به اینکه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با حضور رییسکل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار کرمان و سایر اعضای ستاد و همچنین خودروسازان و قطعه سازان استان کرمان برگزار شد، تلاش کردیم مشکلاتی را که بیشتر درباره کمبود نقدینگی ناشی از تحمیل سیاستهای ارزی سال گذشته و قیمت گذاری های دستوری و نرخ ارز بود و رییسکل بانگ مرکزی اطلاعات کاملی از آنها نداشت ،مطرح کنیم . وی افزود: جناب همتی با روی گشاده تمام مشکلات را شنیده و قول دادند همه تلاش خود را برای رفع این معضلات بهکار ببندند.
مدیرعامل کرمان موتور درباره ریشه مشکلات به وجود آمده برای فعالان صنعت خودرو کرمان نیز گفت: ریشه تمامی مشکلات از سیاستهای ارزی سال گذشته دولت و انفعال وزارت صمت که اساسا میبایست از تولیدکنندگان حمایت نماید ،نشأت میگیرد.
او ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون تمام انرژی ما صرف عمل به تعهدات و دستورالعملهای صادره وزارتخانه شد که سال گذشته به صورت غیر کارشناسی درباره قیمت خودروهای پیشفروش شده و پرداخت مابه التفاوت های نرخ ارز به ما تحمیل گردید.
فیروزی افزود: به همین دلیل دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد و ما به جناب همتی اعلام کردهایم اگر طی یک ماه آینده نقدینگی موردنیاز به صنعت خودروی کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم و بومی منطقه محروم بم هستیم.
مدیرعامل کرمان موتور با اشاره دوباره به اینکه بخش بزرگی از بحران امروز خودروسازان به دلیل تصمیمهای غیر کارشناسی دولت در سال گذشته است اظهار کرد: با این وجود وزارت صمت بعد از معلق کردن تمام آییننامه های فروش و پیشفروش؛ از ابتدای سال ۹۸ تاکنون حتی یک مجوز برای پیش فروش بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است.
او ادامه داد: هماکنون کمیتهای در وزارت صمت وجود دارد که اعضای اصلی آن معاونت امور صنایع ، رییس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و معاونت بازرگانی وزارت صمت هستندو تمامی مجوزها باید از سوی این کمیته تصویب و ابلاغ شود، با این وجود طی ماههای اخیر هنوز هیچ مصوبهای از این کمیته صادر نشده است، گویا هدف این کمیته متوقف کردن تولید است.
فیروزی تصریح کرد: این کمیته حتی نظر منفی هم نمیدهد و فقط تصمیمگیری را از جلسهای به جلسه دیگر به تعویق میاندازد.
مدیرعامل کرمان موتور در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اینکه در سالهای گذشته بازار بین ۳۰ تا 50 درصد نقدینگی خودروسازان را تأمین میکرد گفت: طی یک سال گذشته با توجه به شرایط اقتصادی، نرخ ارز و نقدینگی موردنیاز تولید تا 25 برابر افزایش داشته است، وضعیت بازار هم که مشخص است، حال سؤال اینجا است بدون تزریق نقدینگی کدام بانک یا موسسه مالی میتواند این میزان نقدینگی مورد نیاز تولید را تأمین کند؟
سامان فیروزی همچنین گفت: یکی دیگر از مشکلات ما با وزارت صمت پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز است. درحالیکه ما بهعنوان خودروساز انتظار داریم وقتی دولت بهصورت دستوری قیمت خودرو را تعیین میکند و این قیمت بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز است، میتواند حداقل با هماهنگی بانک مرکزی ما به التفاوت نرخ ارز مربوط به خودروهای تحویل شده در نیمه اول سال گذشته را از خودروساز دریافت نکند. متأسفانه طی یک سال گذشته خودروسازان از یک سو خودرو را با زیان فروخته اند و از سوی دیگر مابه التفاوت نرخ ارز را برای خودرویی که با زیان فروختهشده نیز پرداخت کرده اند. مشخص است که در چنین شرایطی دیگر توانی برای تولید باقی نخواهد ماند.
او در انتها نیز گفت: ما به رییسکل بانک مرکزی اطمینان دادهایم در صورت تزریق نقدینگی میتوانیم طی یک سال مشکلاتمان را برطرف کنیم و رقم پرداختی را به دولت بازگردانیم، ایشان هم قول دادهاند تمام توان خود برای کمک به خودروسازان استان کرمان شبیه آنچه سال گذشته برای ایرانخودرو و سایپا انجام شد را بهکارگیرند.