- صفحه اصلی
- درباره ما
- شرکتهای مجموعه
- کرمان موتور
- خودروسازان بم
- آرمان موتور ارگ
- خدمات و تجارت بم خودرو
- عمران ارگ
- نگین بم
- مجموعه های خودرو مهر
- قوای محرکه کرمان خودرو
- توسعه و عمران ارگ
- سازمان مناطق گردشگری جهان
- کادک
- گروه اقتصادی کرمان خودرو
- کارگزاری کارآمد
- آرمان الکتریک
- خدمات بین المللی کرمان خودرو(K.VIS)
- شرکت واسپاری کرمان موتور
- شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو (KTL)
- اخبار
- ارتباط با ما
- آلبوم تصاویر
- خبرنامه الکترونیک
- سایر خدمات کرمان خودرو
پیش به سوی خودروی برقی ایرانی
یک خودرو برای اینکه کامل شود به تجهیزات زیادی نیاز دارد و یکی از مهمترین تجهیزات، سیستمهای صوتی-تصویری است.گروه صنعتی کرمان خودرو برای تحویل خودرو به مشتریان تلاش کرده قطعات و بخشهای مختلف خودرو را متناسب با دانش و ظرفیت موجود در داخل کشور طراحی و تولید کند و یکی از این بخشها، سیستم صوتی-تصویری است. شرکت آرمان الکتریک ارگ با همین هدف راه اندازی شده و اکنون یکی از شرکتهای معتبر است که میتواند در آینده ای نه چندان دور گام نخست را در راه اندازی خودروهای برقی ایرانی بردارد. مهندس حسن صابر مدیرعامل شرکت آرمان الکتریک ارگ در گفت وگو با «سازندگی» از برنامه هایش برای این شرکت و آینده درخشان شهرستان محروم بم با حضور صنایع خودروسازی کرمان سخن میگوید.
متولد 1346 از شهر آبادان است و مدرک مهندسی اش را در رشته متالوژوی از دانشگاه صنعتی اصفهان گرفته و پس از دریافت مدرک و عنوان مهندسی، کارش را به صورت حرفه ای آغاز کرده و آنطور که خودش میگوید از سال 71 تا 72 در ذوب آهن اصفهان کار کرده و بعد از آن به تهران آمده است. به این ترتیب از سال 72 شغل جدیدش را در شرکت آزمایش آغاز، اما یک سال بیشتر در این شرکت نمانده و تصمیم گرفته برای خودش کار کند. از سال 73 با تعدادی از دوستان شروع به تولید قطعاتبه ویژه قطعات لوازم خانگی نموده است. در سال 77 یک شرکت تولید لوازم خانگی تاسیس و ماشین ظرفشویی تولید می کردند. اما فعالیت این شرکت در سال 92 کند شده و اگرچه شرکت هنوز هم برقرار است اما دیگر تولیدی ندارد. بالاخره در سال 93 به پیشنهاد مهندس شهبخش وارد گروه صنعتیکرمانخودرو میشود. قرار میگذارند یک شرکت تولید قطعات برق و الکترونیک خودرو ایجاد کنند. آبان 93 شرکت تاسیس و اواخر سال 94 اولین خط تولید راه اندازی شد و در سال 95 کارخانه تولید درخت سیم آغاز بکار کرده و از آن پس در تلاش برای رشد کیفی و توسعه همین مجموعه است.
*روزی که شرکت تاسیس شد.
شرکت آرمان الکتریک ارگ در سال 93 تاسیس و فعالیت آن با فراز و نشیب های معمول آغاز شد. به گفته مهندس صابر در سال 94 فقط 4 تا 5 نفر در این شرکت کار میکردند. اواخر سال 94 تعداد کارکنان این شرکت در دفتر مرکزی و کارخانه ها به حدود 25 نفر رسید و در سال 95 تعداد شاعلین به بالای 100نفر و اکنون بالغ بر 350 نفر می شوند. از بین این 350 نفر حدودا 40 نفر در دفتر مرکزی و 310 نفر در دو کارخانه ای کار میکنند که هر دو متعلق به این شرکت است. این کارخانه ها در ارگ جدید بم مستقر است و هر کدام سالنهای مجزا و مدیر مستقل دارند. دلیل آن هم تفاوت در ماهیت تولیدشان است. کارخانه الکترونیک این شرکت سیستمهای صوتی-تصویری جکs5، جک s3، هیوندای Accent، هیوندای Elentra، لیفان X60، جیلی GC6 و چند مورد دیگر را تولید کرده است. صابر میگوید: «تمامی این خودروها تولید کرمان خودرو بوده و تأمین سیستم صوتی تصویری این خودروهای تولیدی با ما بوده است.»
*هدف، رشد نیروی کار است
آموزش و ارتقاء کارکنان در سازمان یکی از وظایفی است که این شرکت برای خودش ترسیم کرده است. مهندس صابر میگوید: «هم برای خود سازمان و هم برای فعالین، این رشد مفید است.» به همین منظور سازمان دوره هایی را برای آموزش و توانمندسازی همکاران در نظر گرفته است: «دوره های مختلفی طراحی شده که برخی در بیرون شرکت آموزش دیده اند و برخی هم دعوت به آموزش در سازمان شدهاند . تعدادی از دورهها مربوط به مدیریت کیفیت سازمانی بوده که هم برای ستاد مرکزی و هم برای کارخانه توسط مدیران مجموعه متناسب با نیاز سازمان طراحی و اجرا شده است و در حال حاضر هم این آموزشها ادامه دارد.»
*چشم اندازی برای آینده.
همه شرکتها برای پیشرفت در آینده چشم اندازی را ترسیم میکنند. شرکت آرمان الکتریک ارگ نیز چشم اندازی برای توسعه دارد. مهندس صابر در این باره میگوید: «خوشبختانه کارخانه درخت سیم، در سطحی است که میتواند به راحتی توسعه پیدا کند. دسته های سیم متفاوت از برندهای مختلف را میتوانیم تولید کنیم. همین الان هم این کار انجام میشود. در واقع، اکنون در کارخانه بزرگترین و پیچیده ترین دسته سیمهای خودرو در کشور را ما تولید میکنیم.» دسته سیمی که در این شرکت تولید میشود هم به لحاظ پیچیدگی و هم به لحاظ اندازه کاملا متفاوت با نمونههای تولیدی سایر شرکتها است. با همفکری همکاران و مساعدت گروه، سالنی را تاسیس کرده ایم تا محصولات را به لحاظ تیراژ و تنوع ارتقا بدهیم. کارهای بسیاری برای آینده انجام شده است. برای مثال یک مرکز تحقیق و توسعه راه اندازی شده که هفت الی هشت ماه دیگر به صورت رسمی فعالیتهای خود را آغاز میکند. این مرکز قرار است به اعضای شرکت آرمان الکتریک کمک کند تا برنامه های سخت افزار و نرم افزاری را برای سیستمهای صوتی-تصویری همین شرکت داشته باشند. پیشرفت هایی هم در این زمینه صورت گرفته «کارخانه درخت سیم ما در سطحی است که میتواند به راحتی توسعه پیدا کند. میتواند دسته سیمهای برندهای مختلف را تولید و طراحی ها را خودش انجام دهد. او ادامه میدهد: «ما یک سالن جدید هم تاسیس کرده ایم که تا آخر سال به بهرهبرداری می رسد. در نتیجه میتوانیم هم به لحاظ تیراژ هم به لحاظ تنوع، محصولات خودمان را ارتقاء بدهیم. در مورد مرکز تحقیق و توسعه باید بگویم که نیاز به سرمایه گذاری دارد تا کنون پیشرفت پروژه خوب بوده است. امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه برسیم و وابستگی گروه به کشورهای خارجی را حداقل در این زمینه کمتر کنیم به گونهای که پلتفرم ها در سخت افزار و نرم افزار متعلق به خودمان باشد.»
*از ترکیه تا کره
شرکت آرمان الکتریک برای انجام فعالیتهای خود با شرکتهای مختلف در دیگر کشورها همکاری دارد. مهندس صابر میگوید: «ما در حوزه سیستمهای صوتی و تصویری با کره، چین و ترکیه کار کرده ایم. هر سه کشور حضوری پررنگ داشتند. در حقیقت سیستمهای مربوط به خودروهای کره ای را آنها تولید و طراحی و دانش موجود را به ما منتقل کرده اند تا بتوانیم اینجا تولید کنیم. در چین دست کم با پنج شرکت کار کرده ایم. در ترکیه هم در این زمینه با یک شرکت کار کرده ایم.» اما اینها صرفا مربوط به صوتی تصویری بوده است. «در زمینه دسته سیم هم چون کاملا تولید داخلی است حدود 250 قطعه ایرانی از سیمها گرفته تا بسیاری از دیگر قطعات در ایران تولید میشود. بخشی از قطعات هم در برخی موارد مثل فیوز از چین، ژاپن، کره و بسیاری از دیگر کشورها میآید. نزدیک به 500 نوع قطعه که باید از حدود 40 تا 50 شرکت تولیدی تامین شود را خریداری میکنیم.»
*اگر صنایع خودروسازی نبود ... !
بم و منطقه ای که ارگ جدید در آن قرار گرفته در این سالها با تغییرات بزرگی همراه شده است. مدیرعامل شرکت آرمان الکتریک ارگ بم که کارخانههایش در این منطقه قرار دارند در این سالها شاهد تحولات و پیشرفت هایی بوده که از آنها میگوید: «سال 93 که میخواستیم شرکت را تاسیس کنیم من بیشتر در ارتباط با مدیران بم بودم. در آن زمان به صورت جدی این را می شنیدم که اگر صنایع خودروسازی کرمان نبود بم بعد از زلزله دیگر وجود نداشت. وجود صنعت درمنطقه به قدری تاثیرگذار بود که حدود 10 تا 15هزار نفر به صورت مستقیم در ارگ جدید مشغول به کار شدند. غیر از خانواده های این گروه، حداقل به همین میزان به طور غیرمستقیم به صنعت ارگ جدید وابسته هستند. وجود ارگ جدید و صنایع خودروسازی در منطقه به لحاظ مالی و ساختاری به توسعه شهر و روستا کمک کرده. اگر ارگ جدید نبود نمی توانستیم این همه پیشرفت علمی ، تکنولوژیکی را در بم شاهد باشیم . حتی فرودگاه بم هم متعلق به صنایع خودروسازی کرمان است. این فرودگاه را هبه کرده تا عموم مردم از آن استفاده کنند. در زلزله هم وجود این فرودگاه به کمک رسانی و حفظ جان دهها هزار مجروح کمک کرد. بسیاری از پروازهای حساس در آن دوره زمانی اتفاق افتاده است.»
*شرکتی با 70درصد پرسنل زن
شرکت آرمان الکتریک در برخی مسائل متفاوت از سایر شرکت هاست. آنطور که مدیرعامل این شرکت میگوید «دو تا خصوصیت شرکت ما داشته که آن را متفاوت کرده. یکی اینکه بیش از 70درصد از پرسنل هر دو کارخانه خانم هستند.
همین ویژگی موجب شده تفاوت ماهوی با سایر شرکتها داشته باشیم. ماهیت و ظرفیت کار شرکت، زمینه را برای حضور حداکثری بانوان فراهم کرده. برای همین اولویت استخدام با بانوان است. او ادامه میدهد: «نکته دیگر اینکه وقتی ما آمدیم نیروی کار کمتر بود برای همین در مصاحبه ها 90درصد کسانی که آمدند اولین بارشان بود که میخواستند کار کنند و هیچ سابقه کاری نداشتند. ما گروه جدیدی را در ارگ جدید آوردیم که هم آموزش فنی به آنها دادیم و هم آنها را با فرهنگ کار آشنا کردیم. به لحاظ تکنیکی هم کار حساس و دقیقی داشتیم که در حالت عادی شاید با این همه دقت سروکار نداشتند و مجبور شدیم آموزش هایی را در این زمینه انجام بدهیم.»
*تکه هایی از پازل کرمان موتور
مدیران عامل رویکردی را برای اهداف کلان این مجموعه در نظر می گیرند که هم به رشد خودشان و هم به رشد آن شرکت کمک می کند. مهندس صابر هم تلاش دارد با رویکردی مناسب، مکمل پازل خوروسازی کرمان موتور باشد. او می گوید: «چشم اندازی که برای صنایع خودروسازی و شرکت های تابعه وجود داشته از نظر من تکمیل یک پازل است. به فرض شرکت آرمان موتور که کار مکانیکی خودرو را انجام می دهد یا نگین بم که کار شیمیایی را انجام می دهد و ما که گروه برق و الکترونیک هستیم باید بتوانیم مجموعه را به گونهای هدایت کنیم که فرایند تولید کامل و توسعه ایجاد شود. از این طریق یک پروژه جدید می تواند قابل تقسیم باشد و به نتیجه برسد. تکمیل این پازل میتواند شرکت را از مونتاژگر به تولیدکننده خودرو تبدیل کند.» به این ترتیب از نگاه مهندس صابر، میتوان با این رویکرد مسیر را برای تبدیل شدن به تولیدکننده خودرو فراهم کرد.
*مشکلات کم نیست.
کار کردن در بم آن هم به صورت حرفه ای میتواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. صابر به برخی از این مشکلات به صورت گذرا اشاره میکند: «بم به لحاظ نیروی انسانی شهر بسیار ضعیفی است. یعنی سخت میتوانید یک مدیر بومی در بم پیدا کنید. حداقل ما نتوانستیم. شاید به این دلیل که بم سابقه صنعتی نداشته ،در بعضی موارد تحصیلات افراد با شغل مورد تصدی غیرمرتبط است. برای همین است که برای سرپرستی و مدیریت میانی ضعف داریم و مجبوریم از جاهای دیگر مثل کرمان و تهران استخدام کنیم .» این یکی از مشکلاتی است که این مدیرعامل به آن اشاره میکند: « البته موارد دیگری هم هست، سیستمهای آموزشی مهارتی مشکلاتی دارند، که به نظرم در بم بدلیل محرومیت منطقه مشکلات قدری بیشتر است. با اینکه بالای 70درصد همکاران شاغل لیسانس و بالاتر هستند اما توانایی علمی و مهارت این افراد کم است. این نقیصه باید با حضور اساتید حاذق در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و توسعه موسسات و مراکز مهارتی در مناطق محروم برطرف گردد. یعنی باید بتوانیم ارتقای کیفی نیروی انسانی را در بم داشته باشیم. به نظر من این یکی از معضلات صنعت در شرق کشور است.» او ادامه میدهد: «یکی دیگر دوری کارخانه از دفتر مرکزی است که تا حدودی کار را سخت میکند. بقیه مشکلات صنعت و تولید به نوعی عمومی و مربوط به کل کشور در سطح کلان هستند. یعنی فرقی نمیکند در بم باشید یا جای دیگر.» او برای نمونه درباره این مشکلات می گوید: «این که به شرکتهای تولیدی اصلا بها داده نمی شود که فعالیت خودشان را در فضای امن انجام بدهند. چه به لحاظ سرمایه در گردش (تسهیلات و وام کم بهره) و چه به لحاظ قوانین (مشوق های مالیاتی و گمرکی) به نحوی که بیشتر به نفع تولید باشد تا به نفع واردات و بازرگانی. این یک مشکل عمومی است که در کل کشور است. الان هم داریم تفاوت قبل و بعد از تحریم را می بینیم. هزینه انتقال پول و هزینه انتقال مواد هم بیشتر شده. خیلی از شرکتها با شرکتهای ایرانی کار نمی کنند. اینها عمومی است و ربطی به بم ندارد.»
*دارایی غیرقابل جایگزین
تقریبا همه مدیران این باور را دارند که نیروی انسانی ارزشمندترین دارایی آنهاست. مدیرعامل شرکت آرمان الکتریک هم چنین باوری دارد: «بیشتر شعار میدهند که با ارزش ترین سرمایه نیروی انسانی است اما واقعیت این است که من در طرحی که دادم نیازهای مالی را حدود 6 میلیارد تومان برآورد کردم. آن زمان آقای میرعلینقی گفتند من فقط 500 میلیون تومان بودجه دارم اگر میتوانی انجام بده ما هم با همان شروع کردیم.» او ادامه میدهد: «واقعیت این است که پول و ماشین آلات خیلی اوقات توسط همین نیروی انسانی خلق و راه اندازی میشود. سیستمهایی که الان داریم هم همینطور است. نیروی انسانی توانمند ما در همین جا این سیستمها را ایجاد کرد. پس اگر بخواهیم یکی را به دست بیاوریم و بقیه را از دست بدهیم همین نیروی انسانی است که باید حفظ شود چون بقیه را میشود به راحتی به دست آورد. اما جایگزین کردن نیروی انسانی بسیار سخت است به همین دلیل با ارزشترین سرمایه همان نیروی انسانی است.»
*آرزوهای بزرگ
مدیران موفق از شرکتهای کوچک شروع می کنندو به سوی شرکتهای بزرگ گام برمیدارند؛ آنها آنقدر تولید می کنند تا بتوانند امر صادرات را به جریان بیندازند. مهندس صابر یکی از آن مدیران است؛ او میگوید: « هنوز به جایی نرسیدهایم که بتوانیم روی صادرات کار انجام دهیم. باید پله های دیگری را طی کنیم و گامهای دیگری برداشته شود. اما در موردنوع فعالیت شرکت باید بگویم، در گذشته دو یا سه شرکت تولیدکننده دسته سیم در کشور بود الان آرمان الکتریک یکی از شرکتهای مطرح در این زمینه است. سخت ترین و پیچیده ترین و بزرگترین دسته سیم را فعلا آرمان الکتریک تولید میکند. این باعث شده سایر شرکتها هم برای همکاری و کار مراجعه کنند. به دنبال تولید دسته سیمهای بزرگ هستیم. برای سیستمهای صوتی و تصویری هم همین اتفاق افتاده است.» او ادامه میدهد: «ما اولین تولیدکننده در بسیاری از موارد هستیم. به اذعان وزارت صنعت که به ما داخلی سازی دادند چنین تولیدی در کشور آن هم در شهر بم بی نظیراست. وزارت صنایع به بسیاری از دیگر شرکتها که داخلی سازی این محصول را دنبال می کنند گفته باید مثل شرکت آرما نالکتریک در بم باشید. به هر حال ایجاد این شرکت و تولید این محصولات در کشور نمود خوبی داشته و این موفقیت بزرگی به شمار میآید. اما شرکت هنوز جوان است. باید بتواند تنوع و عمق تولید را بالاتر ببرد. تا هم در داخل کشور و هم برای صادرات حرف برای گفتن داشته باشد.»
*چرخ خودروسازی در شرق می چرخد.
جایگاه خودروسازی در شرق کشور یکی از مهمترین مسائلی است که مدیران صنایع خودروسازی به آن اهتمام دارند. صابر میگوید: «دو خودروساز بزرگ کشور قبل از اینکه صنایع خودروسازی کرمان شروع به فعالیت کند فقط یک محصول رده پایین و محدود تولید میکردند. صنایع خودروسازی توانست سبک تولید را در کشور تغییر دهد. برای مثال برندهای خوشنام را وارد کشور کند و مونتاژ را به حدی ساده کرد تا هر خودرویی را بتواند سریع به بازار عرضه کند. این باعث شد که تنوع محصولات زیاد شود.» او ادامه می دهد: «از طرف دیگر، دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور معمولا با یک یا دو شرکت مشخص کار میکردند اما الان این رویه تغییر کرده. صنایع خودروسازی خودش را محدود نکرده و باعث شده که این انحصار هم بشکند. مفهومی ندارد که یک شرکت فقط با یک جا کار کند. آنها هم همین روش را دنبال کردند وتیراژ و تنوع در محصولات جدید این دو شرکت هم از دستاوردهای صنایع خودروسازی بوده است.» ایشان در ادامه درباره صنایع خودروسازی در شرق کشور میگوید: «به هر حال نمیشود تاثیر این گروه صنعتی را در کشور نادیده گرفت. میتوان گفت صنایع خودروسازی کرمان قطب سوم صنعت خودروسازی کشور است. صنایع خودروسازی کار دیگری هم انجام داده: در دل خودش چندین شرکت دیگر هم دارد. برای مثال خودروسازان بم یکی از آنهاست. حداقل 5 تا 6 شرکت خودروسازی را در بم ایجاد کرده که فعالیت میکنند. هر کدام از اینها با یک یا چند برند خارجی کار میکنند. این تنوعی که در صنایع خودروسازی هست در هیچکدام از شرکتهای دیگر مشاهده نمی شود.»
وی افزود: مسئولان شرکت آرمان الکتریک به فکر آینده هم هستند؛ «ما هنوز وارد بازار پس از فروش یا همان بازار خرده فروشی نشده ایم. تولیدات ما به گونه دیگری بوده اما این جزو برنامه های ما برای آینده است حالا هم روی آن کار می کنیم تا بتوانیم روزی به مصرف کننده هم بفروشیم. در تحقیقات در مرکز تحقیق و توسعه هم تلاش داریم تولیداتمان هم برای خودروهای خودمان و سایر شرکتها و هم برای مصرف کننده غیرخودرویی باشد. این هنوز محقق نشده است ولی ما امیدواریم که در آینده بتوانیم در این زمینه باشرکتهای دیگر هم کار کنیم.»
*از جذب سرمایه تا انتقال دانش و فناوری.
قطعا هر شرکتی و هر کارخانه ای برای خودش برنامه های توسعه دارد. شرکت آرمان الکتریک ارگ هم مانند سایر شرکتها برنامه هایی دارد. مهندس صابر در این باره میگوید: «اگر ما می توانستیم سرمایه معقولی را فراهم و سرمایه گذاری کنیم شاید می توانستیم یک پله دیگر جلو برویم. شاید بعضی از قسمتها را اتوماتیک کنیم که روی کیفیت تاثیر مثبت خواهد داشت. به لحاظ ابنیه (سالنهای تولیدی و انبار) و تجهیزات مورد نیازمان، همگی را باید توسعه بدهیم. در این صورت قطعا میتوانیم برای صادرات خودروهای داخلی به سایر کشورها بیشتر امید داشته باشیم» او ادامه میدهد: «فعلا باید شروع به کار کنیم. نیروی انسانی زیادی در منطقه وجود دارد و هزینه تولید پائین است که میتواند مزیت خوبی برای ما باشد تا بتوانیم به صادرات برسیم.»
موضوع بعدی هم انتقال دانش و فناوری است: «شرکت در این چند سال یک سری فعالیتها در این زمینه انجام داده. از جمله ما سعی کردیم بخشی از دانش را از شرکتهایی که همکاری میکنیم به داخل منتقل کنیم. به بعضی از جزئیات کار توانستیم اشراف پیدا کنیم. در حوزه درخت سیم هم تحولاتی بزرگ انجام شده و بچه های مهندسی توانستند گامهای بزرگی بردارند.» البته او بر موضوع مهمی تاکید دارد: «باید اول نیازش به وجود بیاید بعد انجام شود. در زمینه درخت سیم تقریبا میتوان گفت نیازی به دانش فنی خارج از کشور نداریم. هم مدیران و هم کارکنان این توانایی را دارند. اما در حوزه صوتی-تصویری این نیاز را احساس کرده ایم و در نتیجه این کار را انجام داده ایم تا بتوانیم دانش فنی بومی داشته باشیم و با دیگر شرکتها ارتباط بگیریم.»
*مناطقی که هنوز محروم هستند.
حضور صنایع خودروسازی در منطقه بم باعث شده شرایط مردم تا حدود زیادی تغییر کند اما نمی توان آن را به همین حال رها کرد. بلکه باید این وضعیت تداوم پیدا کند. مهندس صابر هم بر این مسئله تاکید دارد. او میگوید: «در یک دوره ای بم را از مناطق محروم خارج کردند. که به نظر اشتباه است هنوز هم بم و اطراف آن محروم است و اگر به مناطق محروم برگردد میتواند توسعه ای را ایجاد کند یعنی سرمایه گذاران برای سرمایهگذاری رغبت پیدا میکنند در نتیجه صنعت و اشتغال در آنجا رونق میگیرد. بعدها میتوانند این شهر را از محرومیت خارج کنند ولی یکی از موضوعات اصلی این است که فعلا در رده بندی جزو مناطق محروم بماند.» او در ادامه به مسئله دیگری اشاره میکند: «نکته دیگر اینکه چون آنجا توسعه نیافته است و بنگاه و صنایع کمتری وجود دارند حساسیت روی مسائل مالیاتی زیاد است. به لحاظ قانونی باید خیلی از صنایع آنجا از مالیات معاف باشند. ولی هم به دلیل نیازهای منطقه و هم به دلیل محدودیت منابع بودجهای در منطقه، این اتفاق نمی افتد که البته این موضوع در حیطه سیاستهای عمومی کشور است. اکثر شرکتها از جمله ما، در سرمایه در گردش مشکل دارند. اگر میتوانستیم وام بگیریم و پول تزریق میشد قطعا هم تولیدمان بیشتر میشد هم مشکلاتمان کم میشد.» وی ادامه می دهد: «می توانستیم کارهایمان را به لحاظ کمی و کیفی توسعه بدهیم. متاسفانه خیلی روال راحتی برای گرفتن وام در کشور وجود ندارد. فرقی ندارد کجا باشد. موضوع دیگر وضع قوانین است. قوانین را به نحوی مینویسند که سخت تر کار انجام می شود. برای مثال پروسه ای برای ثبت کالا وجود دارد. ما میتوانیم تحریمها را دور بزنیم اما این دور زدن باعث میشود اسنادمان مطابق درخواست بانکهای کشور نباشد. دهها و صدها موضوع مشابه این وجود دارد. وقتی اسناد مسئله دارند کارها به خصوص با بانکها و سازمانهای دولتی سخت تر میشود و با مشکل مواجه میشود.»
محدودیت های زیادی است که میتواند مشکلات جدید را هم ایجاد کند. ایشان میگوید: «گاهی هم مجبورند قوانین را سخت تر بگیرند مثلا به خاطر مسائل مربوط به ارز. اما باید به گونه ای باشد که افراد هم بتوانند در این فضا کار کنند. بعلاوه یک تفاوت ماهوی بین بم و بقیه کشور وجود دارد، این منطقه متاسفانه به نوعی شاهراه قاچاق مواد مخدر است. اما حالا با حضور صنعت و ایجاد شغل و اجرای قوانین و بازرسیها و رفع معضلات فرهنگی و رفاهی این امورکاهش یافته است. این منطقه هنوز هم مستعد جولان قاچاقچیان است. شاید فرهنگ گذشته بم باعث شده برای برخی افراد انجام این کار سخت نباشد. در این شرایط سخت، شغل ایجاد کردهایم. اگر مشکلی برای نیروی انسانی ایجاد شود، برگشتن به وضعیت گذشته بسیار محتمل و راحت است. به همین دلیل اشتغال در بم اهمیت دارد. البته هم مسئولان و هم نمایندگان محترم استان همیشه این حرف را میزنند که اگر اشتغال یک نفر آنجا از بین برود معادل صد نفر در تهران است.» دلیل آن هم روشن است چون می تواند تبعات اجتماعی و امنیتی وسیعی را در آینده برای کشور ایجاد کند. صابر ادامه میدهد: «میخواهم بگویم این مسئله خیلی مهم است. اتفاقا باید این تمرکز وجود داشته باشد. مسئولان با یک تفکر دیگری به این منطقه نگاه کنند تا اشتغال پایین نیاید. ما تولیدمان نسبت به سال گذشته پایین آمده اما یک نفر نیرو را هم تعدیل نکردیم. میدانند که باید تعدیل کنیم و سودآور باشیم اما به خاطر منطقه این کار را نمی کنیم. این مهمترین مسئولیت اجتماعی است که حداقل صنایع خودروسازی ایجاد کرده و در حال انجام آن است. خیلی اهمیت دارد. شاید اگر شرکت خصوصی دیگری بود میگفت منطقه به ما ارتباطی ندارد و مدیران کشوری را مسئول ماجرا بدانند. اما صنایع خودروسازی این کار را به درستی انجام داد.»
*پیش به سوی آینده.
مهمترین بخش در این شرکت همان واحد تحقیق و توسعه است. مدیرعامل در این باره میگوید: «ما در حقیقت تحقیق و توسعه را در دو بخش داریم همانطور که کارخانه هایمان کاملا جداست چون ماهیت تولیدشان جداست. در بخش سیستم های صوتی تصویری به دنبال ساخت نرم افزار و سخت افزار هستیم. که بتوانیم بگوییم این محصول مال خودمان است و هر تغییری را به دلخواه روی آن اعمال کنیم و روی هر خودرویی آن را نصب کنیم و حتی روی سیستم های غیرخودرویی بتوان از آن استفاده کرد. » او ادامه میدهد: «در بخش دسته سیمها هم بیشتر هدف این است که روی طراحی دسته سیمها حرفی برای گفتن داشته باشیم. بیشتر روی این مسئله کار میکنیم. بهبود دسته سیمها را هم همکاران تحقیق و توسعه انجام میدهند. امیدواریم به جایی برسیم که وقتی شرکتی بخواهد خودرویی را طراحی کند نیازی به شرکت خارجی نباشد و یک شرکتی مثل ما بتواند آن را طراحی و صفر تا صد کار را خودش انجام بدهد. امیدوارم صنایع خودروسازی بتواند گام دیگری در این عرصه ردارد و تفاوتش با سایر شرکتها همین اقدامات باشد. بتوانددر آینده ای نزدیک پروژه خودروهای برقی را مطرح کند. هم توانش و هم قابلیت هایش در گروه موجود است. صنایع خودروسازی باید بتواند به عنوان اولین تولیدکننده خودروهای برقی در کشور شناخته شود.»
پست الکترونیکی: info@kaic.ir
کیلومتر 16 جاده مخصوص کرج، بلوار کرمان خودرو، بلوار نخل، ساختمان اداری صدف
کدپستی : 8916833567
به گروه صنایع خودرو سازی کرمان می باشد. طراحی و اجرا: شرکت توسعه پردازش جام جم Powered by DCMS 3.2