جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

بررسی تخصصی هیوندای i10 جدید مدل 2020

این سومین نسل هیوندای i10 است، خودرویی شهری که در کلاس خود با فولکس‌واگن آپ رقابت فشرده‌ای داشته است؛ اما این بار هیوندای با فستیوالی از تکنولوژی‌های جدید به مصاف آپ رفته است.  

قیمت خودرویی که هیوندای آن را پیشرفته‌ترین خودروی کلاس A می‌نامد از 12495 پوند شروع می‌شود. البته قیمت نسخه‌های فول i10 جدید به 15495 پوند می‌رسد که تقریباً به اندازه قیمت آپ GTI توربو می‌باشد. خب با این پول چه چیزی دریافت می‌کنید؟

هیوندای i10

طراحی i10 جدید تغییرات زیادی در مقایسه با نسل پیشین داشته هرچند با دیدن آن فورا تشخیصش خواهید داد. چراغ‌های جلوی تیز و خطوط بدنه باعث ایجاد طراحی تازه‌ای شده‌اند و پهنای بدنه هم 20 میلی‌متر بیشتر شده و ارتفاع آن نیز به همین میزان پایین آمده است. به این ترتیب سومین نسل i10 ظاهر اسپورت تری نسبت به پیشینیان خود دارد. مدل‌های فول پریمیوم به‌صورت استاندارد از رینگ‌های 16 اینچی سود برده و می‌توان سقف آن‌ها را با رنگ مشکی یا قرمز سفارش داد.

هیوندای i10 جدید تنها 5 میلی‌متر طویل‌تر از مدل قبلی بوده اما 130 میلی‌متر طویل‌تر از فولکس می‌باشد. البته مهم‌ترین تغییر این خودروی کره‌ای به فاصله بین محوری مربوط می‌شود که 40 میلی‌متر افزایش یافته است.

این تغییر تأثیر زیادی روی کابین گذاشته است. نسل پیشین i10 خودروی جاداری نبود اما فاصله پای سرنشینان عقب در نسل جدید این خودرو قابلیت رقابت با برخی محصولات یک کلاس بالاتر را دارد. شیشه‌های عقب هم به‌صورت استاندارد از نوع برقی هستند. در مقایسه با شیشه‌های عقب کوچکی که در فولکس آپ نصب شده، هیوندای i10 کابین جادارتری داشته و سرنشینان آن را حس خواهند کرد. حجم محفظه بار بدون تغییر همان 252 لیتر باقی مانده اما هنوز هم بیشتر از دیگر رقبا بوده و تنها 40 لیتر کمتر از فورد فیستا می‌باشد.

هیوندای i10

داشبورد جدید همچنان پذیرای دسته‌دنده در ارتفاع بالاتری بوده اما طراحی کلی داشبورد از کراس اوور کنا الهام گرفته است. پلاستیک‌های بکار رفته در داشبورد همچون اکثر خودروهای شهری دیگر از نوع سخت و خراش پذیر هستند اما در کل حس دوام را منتقل می‌کنند.

هیوندای i10

این خودرو از زمان عرضه با دو پیشرانه در دسترس بوده است. پیشرانه‌های بنزینی 1 و 1.2 لیتری i10 نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته‌اند اما هم‌اکنون به تکنولوژی استارت/استاپ مجهز هستند. پیشرانه 1 لیتری قدرت 66 اسبی داشته و در خارج از شهر شتاب گرفتن با آن مشکل خواهد بود؛ اما قدرت این پیشرانه هنوز هم 7 اسب بخار بیشتر از تنها پیشرانه بنزینی آپ می‌باشد. ما هنوز منتظر پیشرانه بنزینی قوی‌تر هستیم که 500 پوند گران‌تر بوده و قدرت 83 اسبی آن پاسخگوی اکثر نیازها خواهد بود. هر دو پیشرانه با گیربکس اتوماتیک همراه می‌شوند اما توصیه می‌کنیم که از آن‌ها دوری کنید. گیربکس اتوماتیک رفتار عصبی‌ای داشته و تعویض‌هایش چنگی به دل نمی‌زند.

صرف‌نظر از نوع گیربکس، هیوندای i10 دوست دارد مسافت‌های طولانی را طی کند. این خودرو در سرعت‌های بزرگراهی پایدار و راحت بوده و بیشتر شبیه یک سوپرمینی رفتار می‌کند تا یک خودروی شهری کوچک. سواری خودرو در سرعت‌های پایین هم پایدار باقی می‌ماند.

به عنوان خودرویی سبک و کوچک، i10 جدید سواری نسبتاً هیجان‌انگیزی هم دارد. مهندسان هیوندای فرمانی بهتر را در نظر گرفته که نتیجه آن حس چابکی بیشتر در پیچ‌ها می‌باشد. اگرچه فرمان نسل قبلی این خودرو سبک بود اما i10 جدید توازن خوبی بین پایداری و دقت ایجاد کرده و همچنان هم برای پارک کردن سبک و نرم است.

به لطف وجود حسگرهای پارک عقب و دوربین دنده‌عقب پارک کردن این خودرو آسان‌تر از هر زمان دیگری است. این دو ویژگی در چنین کلاسی معمولاً دیده نمی‌شود و همین موضوع درباره تکنولوژی‌های ایمنی i10 هم صدق می‌کند. تمامی نسخه‌های این خودرو به‌صورت استاندارد با ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از مسیر، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، پایش باد لاستیک‌ها و هشدار توجه راننده سود می‌برند.

سه تریم SE، SE کانکت و پریمیوم برای i10 جدید تعریف شده که مدل‌های پایه از صفحه‌نمایش کوچکی برای سیستم صوتی استفاده می‌کنند اما دو نسخه دیگر دارای صفحه لمسی 8 اینچی، اپل کارپلی، اندروید اتو و… هستند. دکمه‌های میانبر فیزیکی هم باعث شده کاربری سیستم بسیار راحت باشد.

هیوندای i10

با پرداخت هزار پوند بیشتر می‌تواند مدل پریمیوم با پکیج تکنولوژی را خرید که دارای ناوبری ماهواره‌ای، شارژ بی‌سیم گوشی، هشدار محدودیت سرعت هوشمند و اپلیکیشن تلماتیک می‌باشد.

هیوندای i10

فرمان چرمی، کروز کنترل، آینه‌های گرم شونده و سیستم تهویه مطبوع هم به‌صورت استاندارد در تمامی‌ تریم ها وجود دارند. مدل‌های رده میانی SE کانکت قیمت پایه 13495 پوندی داشته و از جمله تجهیزات آن می‌توان به سیستم صوتی با 4 بلندگو، صفحه لمسی 8 اینچی، دوربین دنده‌عقب و… اشاره کرد. مدل پریمیوم که 1000 پوند گران‌تر است از تجهیزات بیشتر همچون رینگ‌های 16 اینچی، صندلی‌ها و فرمان گرم شونده و… برخوردار است. همه این ویژگی‌ها تاکنون در خودروهای این کلاس دیده نشده بودند.

هیوندای i10

دو راه برای بررسی هیوندای i10 جدید وجود دارد. دیدن آن به عنوان رقیب فولکس‌واگن آپ که باعث می‌شود تریم های فول این خودرو را کمی گران‌قیمت ببینیم؛ اما نیمه پر لیوان هم وجود تجهیزات رفاهی و ایمنی زیاد است. از طرف دیگر، i10 به حدی جادار و کاربردی است که برای اکثر خریداران سوپرمینی ها کفایت خواهد کرد. در مجموع باید گفت هیوندای i10 به عنوان خودرویی راحت و کم‌مصرف رقیب بسیار قدرتمندی در این کلاس است.

مشخصات هیوندای i10 1.2 MPi پریمیوم

  • قیمت: 14995 پوند
  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.2 لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 83 اسب بخار/118 نیوتون متر
  • گیربکس: 5 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 12.6 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 170 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5 لیتر در هر صد کیلومتر
  •  
 
منبع خبر: