برند فیات زمانی که بیش از 50 درصد بازار خودروی ایتالیا را در اختیار داشت اما آمارهای رسمی نشان میدهند سهم این شرکت از بازار ایتالیا به 9.9 درصد رسیده که افتی تاریخی محسوب میشود.
این خودروساز ایتالیایی پس از شروع به تعطیلی شوروم ها از هفته دوم ماه مارس افت فروش 91 درصدی را تجربه کرده است.
اما چرا سهم فیات از بازار خودروی ایتالیا تا این حد کاهش پیدا کرده است؟ کارشناسان صنعت خودرو به دلایلی همچون نبود سرمایهگذاری در سبد محصولات این شرکت اشاره میکنند.
سهم فیات از بازار ایتالیا در سال 1990 به کمتر از 40 درصد رسیده و در سال 1998 به زیر 30 درصد کاهش یافته است. زمانی که سرجیو مارکیونه در سال 2004 به مدیرعاملی این شرکت انتخاب شد سهم فیات از بازار این کشور به 21 درصد رسید و در سال 2019 هم این سهم برابر با 15 درصد بود.
امسال فیات توانست اندکی وضعیت خود را بهبود بخشیده و سهمش از بازار در ژانویه و فوریه به 17 درصد برسد اما در ماه مارس بود که این افت تاریخی به ثبت رسید. البته برخی منابع خبری به جای سهم 9.9 درصدی خبر سهم 10.4 درصدی از بازار ایتالیا را منتشر کردهاند اما خب هر دو رقم به طرز تاریخیای پایین محسوب میشوند.
فروش فیات در خارج از ایتالیا نسبتاً ثابت باقی مانده و دلیل اصلی آن محبوبیت 500 است، خودرویی که فروش 140530 دستگاهی در سال پیش در قاره همیشهسبز داشته است.
اما فیات مجبور شده برخی از خودروهای کم فروش خود طی سه سال پیش را بازنشسته کند و فعلاً جایگزینی برای آنها پیدا نشده است. تولید گرند پونتو که زمانی در ایتالیا محبوبیت بالایی داشت در سال 2018 متوقف شده است.
همین الان فیات فقط 5 خودروی سواری 500، پاندا، 500X، 500L و تیپو را عرضه میکند و اگر شما تمامی نسخههای 500 را یک خودرو حساب کنید تنها به سه محصول فیات میرسید.