جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

پیام ها و عبرت های عاشورا

 

خیمه ماه محرم زده شد بر دل ما / باز نام تو شده زینت هر محفل ما

قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش کمتر از یک روز طول کشید و همۀ این بزرگان و آزادگان به دست انبوه سپاهیان یزید بن معاویه به شهادت رسیدند . این خیزش عظیم و مقدس ، پیام ها و عبرتهای فراوانی برای مسلمانان و همه مردم جهان دارد ، زیرا پیام های نهضت عاشورا ریشه در فطرت انسانی و عقل سلیم دارد و بسیاری از آنها همه جهانیان را مورد خطاب قرار می دهد. به همین دلیل تعداد زیادی از متفکرین و سیاستمداران غیرمسلمان دربارۀ حسین بن علی (ع) و آرمان هایش ، کتاب و مقاله نوشته اند و از ایشان تجلیل به عمل آورده اند.  

 قیام امام حسین (ع) و یاران باوفایش کمتر از یک روز طول کشید و همۀ این بزرگان و آزادگان به دست انبوه سپاهیان یزید بن معاویه به شهادت رسیدند . این خیزش عظیم و مقدس ، پیام ها و عبرتهای فراوانی برای مسلمانان و همه مردم جهان دارد ، زیرا پیام های نهضت عاشورا ریشه در فطرت انسانی و عقل سلیم دارد و بسیاری از آنها همه جهانیان را مورد خطاب قرار می دهد. به همین دلیل تعداد زیادی از متفکرین و سیاستمداران غیرمسلمان دربارۀ حسین بن علی (ع) و آرمان هایش ، کتاب و مقاله نوشته اند و از ایشان تجلیل به عمل آورده اند. 

     قیام امام حسین (ع) برای خدا بود و در این راه تنها به او توکل داشت و در مسیر جهاد در راه پروردگارش ، تحمل همه سختی ها برایش آسان بود. در قبل ، بعد و در روز حادثۀ عاشورا ، ایشان و یارانشان بارها بر این اصل اساسی تأکید کردند. حسین بن علی هنگام وداع جانسوز با خانواده خود ، با ایمانی راسخ به پرورگار ، خطاب به آنها چنین می فرماید : « بدانید که خدا حامی و حافظ شماست و به زودی شما را از شرّ دشمنان نجات می دهد و عاقبت کار شما را خیر می گرداند.» آن امام شهید به هنگام شهادت مظلومانه خود نیز خدا را فراموش نکرد و چنین زمزمه می نمود : « اى خداى من، من راضى به قضا و حکم تو و تسلیم امر و اراده ات هستم . هیچ معبودى جز تو نیست اى پناه هر پناه جو.» این ایمان و توکل به خداوند باعث شد تا امام حسین (ع) و یارانش همواره با اخلاص و فقط برای کسب رضای خداوند حرکت کنند و خداوند نیز قیام آنها را جاودانه کرد.

حرم امام حسین (ع)

    ایمان محکم و توکل به خداوند قادر و حکیم باعث شد حسین و یارانش از آن منبع لایزال نیرو بگیرند و شجاعانه در مقابل سپاه باطل ایستادگی کنند که این ، درس دیگری از نهضت عاشوراست. آن حضرت در یکی از منزلگاه های میان راه خطاب به همراهانش این گونه فرمود: « صبر ومقاومت کنید ای بزرگ زادگان ! زیرا مرگ شما را از رنج و سختی عبور می دهد و به بهشت گسترده و نعمت های همیشگی آن می رساند. » شب عاشورا ، زمانی که حسین بن علی (ع) از یارانش خواست که با توجه به خطر حتمی، اگر می خواهند اردوگاه او را ترک کنند و بروند ، آنان با سخنان شورانگیزی که حاکی از ایمان به خدا و شهادت طلبی بود، بر استقامت خود در راه حق و وفاداری به ایشان تأکید کردند. چنانکه سعد بن عبدالله گفت : « به خدا سوگند اگر بدانم که هفتاد مرتبه کشته مى شوم و بدنم را آتش زده و خاکسترم را زنده مى کنند باز هم هرگز دست از یارى تو برنمى دارم و پس از هر بار زنده شدن به یاریت مى شتابم ... » یاران امام حسین (ع) با چنین روحیه ای به دفاع از دین خدا و فرزند رسول خدا (ص) پرداختند.

        حق جویی ، آزادگی و عزت طلبی ، پیام های مهم واقعۀ عاشورا برای تمام جهانیان در هر زمان است. ملاک و معیار امام حسین (ع) در قیام خود ، برقراری حق و عدالت و شکست باطل و ظلم بود . یزید ، حاکم فاسد و بی صلاحیتی بود که به ناحق بر مسند خلافت مسلمین تکیه زده بود و امام حسین را به بیعت فرامی خواند. اما آن حضرت با شجاعت و صراحت فرمود : « آگاه باشید که این ناپاک مرا بین دو چیز مخیر ساخته است : یا با شمشیر کشیده ، آماده جنگ شوم و یا لباس ذلّت بپوشم و با وی بیعت کنم ، ولی ذلّت از ما دور است ؛ زیرا خدا و رسولش و مومنان و دامن های پاکی که ما را پرورانده اند ، به ما اجازۀ پذیرش خواری نمی دهند. پس رسم آزادگی آن است که برای نابودی ستمگر و متجاوز قیام کنیم تا به عزت و آزادی و عدالت دست یابیم. این آرمانها چنان والا هستند که در راه کسب آنها ، حتی از بذل جان و مال نیز نباید دریغ کرد.

    رسیدن به آرمان های والایی چون عدالت ، آزادی و سرافرازی نیازمند لوازمی است که بی شک مهمترین آنها بصیرت و آگاهی است . قیام عاشورا نشان داد که مردم و حتی نخبگان جامعه ، بدون بینش و بصیرت قادر به تشخیص راه حق و حرکت در مسیر درست نیستند . چنانکه در کربلا ، کسانی که خود برای امام حسین (ع) دعوتنامه نوشته بودند، در مقابل آن حضرت صف آرایی کردند و تنها ۷۲ نفر توانستند راه صحیح را تشخیص دهند و تا پای جان از اسلام و امام حسین حمایت کنند و در تاریخ جاودانه بمانند.

    امام حسین (ع) هنگام خروج از مدینه وصیتنامه ای به برادر خود محمد حنفیه دادند که در بخشی از آن آمده است : « .... من برای اصلاح در امت جدم محمد (ص) حرکت کردم و می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به روش جدم محمد (ص) و پدرم علی بن ابی طالب (ع) ، رفتار کنم. » آن حضرت دین جد خود را در خطر می دید و چاره را امر به معروف و نهی از منکر می دانست و این یکی از پیام های اساسی عاشورا برای انسانها است. به همین دلیل آن امام بزرگوار در میدان کارزار کربلا شجاعانه می گوید : « اگر دین محمد جز با کشته شدن من استوار و پایدار نمی شود ، پس ای شمشیرها مرا دربر بگیرید.» حسین بن علی (ع)‌ به یکی از عواقب ترک این فریضۀ مهم در زمان خود اشاره می کند و می فرماید : « اینک باید فاتحه اسلام را خواند که مسلمانان به فرمانروایی مانند یزید گرفتار شده اند .

    اگرچه در قیام عاشورا مردان جنگیدند و شهید شدند ، اما زنان چه قبل از قیام و چه در روز عاشورا و به ویژه  پس از آن ، نقش برجسته ای داشتند. امام حسین (ع) از ابتدا زنان را در سفر به مکه و سپس کربلا با خود همراه کرد و می فرمود : « تدبیر الهی این است که اهل بیت و زنان همواره با من باشند. » زنان در صحنه کربلا نیز در روحیه دادن به مردان و پرستاری از آنان نقش ایفا می کردند. اما نقش مهم آنان از هنگامی آغاز شد که فاجعه عاشورا  به ظاهر تمام شد. بانوان اهل بیت پیامبر هر جا توانستند ، با شجاعت فساد ، حکومت یزید را افشا و اهداف قیام عاشورا را تشریح کردند. در میان این بانوان بی شک حضرت زینب (س) ، خواهر امام حسین (ع) نقشی بی بدیل داشت. وی در میان مردم کوفه آنچنان سخنرانی کرد که آنها را به شدت شرمنده و پشیمان ساخت و نزدیک بود مردم را علیه حکومت بشوراند که جلو او را گرفتند. در کاخ عبیدالله بن زیاد حاکم کوفه ، زینب وقتی با طعنه و تحقیر وی روبرو شد ، با بیانی رسا درمورد شهادت امام حسین و یارانش گفت : « من جز زیبایی چیزی ندیدم . شهدای کربلا کسانی بودند که خداوند ، شهادت را برای آنها انتخاب کرده بود . » دختر علی بن ابی طالب در دربار یزید نیز شجاعانه سخن گفت و در قسمتی از سخنانش فرمود : « ای یزید هرآنچه می خواهی، مکر و فریب و کوشش خود را به کارگیر، ولی هرچه تلاش و مکر به کار گیری، هرگز توان آن را نداری که ذکر ما را از یادها ببَری و هرگز توان آن را نداری که وحی ما را نابود کنی . » حضرت امام حسین بن علی ( ع ) در جریان قیام بزرگ خود ، اینچنین از قابلیتهای زنان بزرگوار و شجاع خاندانش برای تبلیغ قیام بهره جست.

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان