خودروسازان چینی در حال برنامهریزی برای افزایش فروش خودروهای هیدروژنی سلول سوختی هستند. این خودروها سهم زیادی از بزرگترین بازار خودرویی دنیا را به خود اختصاص ندادهاند اما انتظار میرود مقامات دولتی این کشور سیاستهای حمایتی خود از آنها را طی چند روز آینده اعلام کنند.
سایک موتور به عنوان بزرگترین خودروساز چینی به دنبال فروش بیش از ۱۰ هزار خودروی سلول سوختی تا سال ۲۰۲۵ میباشد. به همین منوال شرکت فوتون موتور هم به عنوان زیرمجموعه بایک که مشغول تولید خودروهای تجاری است هدفگذاری فروش ۴ هزار خودروی هیدروژنی تا سال ۲۰۲۳ را اعلام کرده است. این شرکت میخواهد تا سال ۲۰۲۵ به فروش ۱۵ هزار دستگاهی برای این خودروها برسد.
این اخبار پس از اظهارنظر وزارت اقتصاد چین منتشر میشود. گفته شده چینیها سیاستهای جدیدی را برای حمایت از این تکنولوژی اتخاذ خواهند کرد. چین ناوگان نسبتاً کوچکی از خودروهای هیدروژنی را داشته و تنها حدود ۷ هزار دستگاه از این خودروها در چین تردد میکنند. این در حالی است که بیش از ۴ میلیون خودروی تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی در چین به فروش رفتهاند.
سیاستهای جدید نیازمند زیرساختهای جدید، وجود زنجیره تأمین و مدل تجاری بهتر خواهند بود. احتمالاً شهرهای پکن، شانگهای و… به عنوان شهرهای پایلوت این طرح انتخاب خواهند شد.
در همین اثنا برندهای جهانی همچون تویوتا و هیوندای نیز برنامههای خود برای خودروهای هیدروژنی در چین را اعلام کردهاند. همچنین تویوتا به دنبال همکاری با ۵ کمپانی بزرگ چینی یعنی گروه بیجینگ، فاو، بیجینگ سینوهای تک، دانگ فنگ موتور و گروه گوانگ ژو به منظور توسعه قوای هیدروژنی است تا از آنها در خودروهای تجاری استفاده شود.