جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون

 

پشت فرمان هیوندای i30 فست‌بک N Line جدید

علیرغم اینکه حدود ۱۳ سال از حضور هیوندای i30 در بازار می‌گذرد اما این خودرو هرگز نتوانسته به شهرت و اعتبار رقبایی همچون فولکس‌واگن گلف یا فورد فوکوس دست یابد. هیوندای i30 یک خودروی راحت و ارزان‌قیمت برای خانواده‌هاست اما اندکی پشت سر رقیبان مانده است.  

کره‌ای‌ها با فیس لیفت این خودرو به دنبال بهبود وضعیت آن بوده‌اند. از جمله تغییرات i30 نسخه فست بک است که با پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۵۸ اسب بخاری جدید و فقط تریم N Line عرضه می‌شود. به‌روزرسانی‌های بصری این مدل محدود هستند اما باعث می‌شوند یک خودروی خانوادگی با ظاهری فراموش شونده به خودرویی برجسته‌تر تبدیل شود.

چراغ‌های جدید LED به همراه سپر متفاوت باعث شده‌اند نمای جلوی i30 حس و حال دیگری داشته باشد. تریم مشکی براق در بخش پایینی بدنه و رینگ‌های ۱۸ اینچی نیز ظاهر هدفمندتری را به ارمغان آورده‌اند. به عنوان یک فست بک، تریم N Line کار خود را به درستی انجام داده است.

هیوندای i30 فست‌بک

پیشرانه هم تازه است. نیروگاه ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری قبلی جای خود را به نمونه ۱.۵ لیتری جدید با قدرت ۱۵۹ اسب بخار و گشتاور ۲۵۳ نیوتون متر داده است. عملکرد خودرو اگرچه نفس‌گیر نیست اما برای چنین محصولی خوب بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۸ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعتی جزو موارد مثبت آن محسوب می‌شوند.

هیوندای i30 فست‌بک

خودروی حاضر در تست از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه استفاده می‌کرد. گیربکس ۶ سرعته دستی هیوندای نیز در دسترس است که باعث صرفه‌جویی ۱۲۰۰ پوندی در مبلغ پرداختی می‌شود.

هیوندای i30 فست‌بک

احتمالاً انتخاب گیربکس دستی ایده خوبی خواهد بود زیرا بهتر است از گیربکس دوکلاچه دوری ‌کنید. فرقی نمی‌کند که شما در تقاطع باشید یا شتاب و سبقت بگیرید زیرا درهرحال گیربکس اتوماتیک i30 کند بوده و علاقه‌ای به تعویض دنده ندارد. اگرچه با تریم N Line روبرو هستیم اما خبری از پدال شیفترهای روی فرمان برای تعویض دنده‌ها نیست.

اما پیشرانه به حد کافی نرم بوده و کمک‌حال آن نیز تکنولوژی ۴۸ ولتی هیبریدی ملایم است. البته گیربکس همیشه باعث افت عملکرد خودرو می‌شود.

شاید قدرت زیادی وجود نداشته باشد اما می‌توان به شاسی هیوندای اعتماد کرد. فرمان هم بخشی از پاسخ بخش جلوی خودرو به دستورات راننده بوده و به خوبی در مقابل کم فرمانی مقاومت می‌کند و به شما اجازه می‌دهد حالت خود در پیچ‌ها را حفظ کنید.

البته دیگر نقطه‌ضعف این خودرو به کیفیت سواری نه چندان خوبش مربوط می‌شود. هیوندای خواسته ظاهر جدید خودرو با سواری اسپورتی همراه شود اما i30 N Line موردبحث از نظر پرفورمنس به هیچ عنوان نمی‌تواند سیستم تعلیق سفت خود را توجیه کند.

هیوندای i30 فست‌بک

این خودرو دائماً در حال تقلا بوده و بجای اینکه دست اندازها را جذب کند با شدت از روی آن‌ها رد می‌شود و کابین به لرزه می‌افتد. دامپرها نیز بر خلاف مدل کامل N از نوع غیرفعال بوده و بنابراین وقتی حالت‌های گوناگون رانندگی را انتخاب می‌کنید بهبودی در کیفیت سواری وجود نخواهد داشت.

هیوندای i30 فست‌بک

داخل کابین برخی بهبودها رخ داده و هیوندای صفحه‌نمایش جدید ۱۰.۲۵ اینچی را به همراه اپل کارپلی و اندروید اتو اضافه کرده است. شارژ بی‌سیم گوشی هوشمند نیز به i30 اضافه شده است.

اما فاکتور مهم برای اکثر خریداران قیمت خودرو خواهد بود. با بهای حدود ۲۷ هزار پوندی که تنها چند هزار پوند ارزان‌تر از نسخه کامل N است، i30 N Line فست بک خودروی نسبتاً گرانی محسوب می‌شود.

هیوندای i30 N Line فست بک قطعاً باعث هیجان‌انگیزتر شدن این کلاس خودرویی شده اما پشت ظاهر آن برخی نقاط ضعف مهم وجود دارد. گیربکس دوکلاچه کند و سواری سفت باعث شده‌اند این خودرو به عنوان محصولی خانوادگی مورد تردید قرار گیرد. افرادی که به دنبال ظاهر و پرفورمنس بهتر هستند می‌توانند مدل کامل N را با قیمتی بالاتر انتخاب کنند.

مشخصات هیوندای i30 فست بک N Line 1.5 T-GDi

  • قیمت: ۲۶۶۴۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو
  • قدرت/گشتاور: ۱۵۶ اسب بخار/۲۵۳ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع خبر: