جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

فرزند همکاری سایک و علی‌بابا

 

ژیجی اتو، یک خودروساز چینی دیگر

علی‌بابا و سایک با همکاری هم برند خودروسازی جدیدی بنام ژیجی اتو (Zhiji Auto) را ایجاد کرده‌اند. این شرکت که قرار است به جدیدترین سازندهٔ خودروهای الکتریکی لوکس چینی تبدیل شود، سبد محصولاتی متشکل از دو مدل شامل یک سدان و یک کراس‌اوور دارد که فعلاً بدون نام هستند.  

سدان ژیجی از طراحی چشمگیر و سیستم روشنایی هوشمندی برخوردار است که گفته می‌شود از ۲.۶ میلیون پیکسل نوری تشکیل شده است. این چراغ‌ها می‌توانند وضعیت شارژ و همین‌طور انیمیشن‌هایی را به نمایش درآورند.

این سدان چینی علاوه بر چراغ‌های پیشرفته، به دستگیره‌های در مخفی و رینگ‌های آئرودینامیک هم مجهز است. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های این ماشین نیز می‌توان به سقف پانوراما، سنسورهای روی سقف و چراغ‌های عقب سراسری اشاره کرد. ظاهر شیک و البته عجیب سدان ژیجی به داخل آن‌هم کشیده شده زیرا در اینجا یک نمایشگر بسیار عریض ۳۹ اینچی به چشم می‌خورد که در کل عرض داشبورد کشیده شده و به سه قسمت تقسیم شده است؛ اما به نظر می‌رسد طراحان چینی به این نمایشگر بزرگ هم قانع نبوده‌اند زیرا یک نمایشگر ۱۲.۸ اینچی دیگر هم به سبک مرسدس بنز S کلاس جدید در کنسول وسط آن تعبیه شده است.

تودوزی چرمی، تریم‌های چوبی و فلزی، پنجره‌های دوجداره و درهای برقی (به‌صورت برقی بسته می‌شوند) هم ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه این سدان الکتریکی جدید هستند. علاوه بر این، سدان ژیجی از سیستم نیمه خودران و همین‌طور سیستم احضار خودروی مشابه تسلا هم برخوردار است و بدین منظور به ۱۵ دوربین باکیفیت، ۱۲ سنسور اولتراسونیک و رادار موج پنج میلی‌متری مجهز شده است. گفته شده که در پایان سال جاری، ژیجی قابلیت رانندگی خودکار از نقطه‌به‌نقطه را هم ارائه خواهد کرد. فعلاً جزئیات زیادی دراین‌باره منتشر نشده و ارائهٔ این قابلیت به تأیید دولت بستگی دارد.

سدان ژیجی به دو موتور الکتریکی مجهز است که مجموع خروجی ۵۴۴ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور و همین‌طور سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم می‌کند. به لطف این قوای محرکه، خودرو ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. پکیج باطری‌های استاندارد این ماشین از نوع ۹۳ کیلووات ساعتی هستند اما امکان سفارش پکیج ۱۱۵ کیلووات ساعتی هم برای آن وجود دارد. طبق گزارش‌ها، بُرد سدان ژیجی با باطری‌های بزرگ‌تر به ۸۷۴ کیلومتر می‌رسد.

نکتهٔ جالب اینکه سدان ژیجی قرار است به اولین خودروی تولید محدود با شارژر بی‌سیم سرعت‌بالا تبدیل شود. حداکثر ظرفیت این شارژرها ۱۱ کیلووات خواهد بود و می‌تواند ظرف یک ساعت بین ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر به بُرد خودرو اضافه کند. هردو محصول ژیجی روی معماری آلومینیومی ساخته می‌شوند و شاسی آن‌ها توسط ویلیامز تنظیم می‌شود. این خودروها به کمک‌فنرهای تطبیقی و فرمان گیری چرخ‌های عقب هم مجهز خواهند بود. سدان ژیجی در ماه آوریل در نمایشگاه شانگهای به نمایش درخواهد آمد درحالی‌که کراس‌اوور آن در سال ۲۰۲۲ به نمایشگاه‌ها خواهد رسید.

منبع خبر: