جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

برگی زرین از تاریخ

 

چهره های ماندگار صنعت خودرو

۵ بهمن زادروز مراد مجلسی‌کوپایی از بنیان گذاران صنایع خودروسازی کرمان  

مراد مجلسی کوپایی در خانواده ای خوشنام و برخوردار زیست.تحصیلات ابتدایی و متوسطه خودرا در اصفهان گذراند و در سن نوزده سالگی موفق به اخذدرجه لیسانس شد. برای ادامه تحصیلات تکمیلی به  دانشگاه (USC) امریکا رفت و مدرک مهندسی مکانیک را اخذ نمود . وی با شروع انقلاب اسلامی از ادامه تحصیل منصرف و رهسپار ایران شد و پس از اعزام به خدمت سربازی با ترکشی در بدن به میهن بازگشت و ادامه خدمت سربازی را در عرصه خدمات فنی مورد نیاز جبهه به پایان رساند. با پایان سربازی برای درک بیشترتجربه علمی و آشنایی با فضای کار و تولید ، در نهایت تواضع و فروتنی به عنوان کارگری ساده در  تعمیرگاهی مشغول به کار شد و پس از مدتی به کارخانه ایران‌ خودرو فعلی رفت و به پیگیری پشتیبانی فنی ازنیاز های جبهه پرداخت.

او از بنیانگذاران اشاعه تفکر مهندسی در ساختار فنی و مدیریتی ایران‌ خودرو بود که در این عرصه آموخت ، رشد کرد و به بالندگی و کمال رسید بگونه ای که  محور تفکر مدیریتی و کار تیمی در ایران‌خودرو شد. اما چون فرصت ادامه کار و رشد بیشتر برای او فراهم نشد ، از ایران‌ خودرو رفت. با این همه، او از کژرفتاری‌ها نهراسید و به دنبال اهداف بزرگی که در سر داشت با حمایت و همراهی جمعی از دوستان خود بویژه سید حسین مرعشی و زنده یاد مهندس ابوالفضل سجادی هزاوه در خطه ای محروم از کشور برای ایجاد اشتغال و آبادی میهن به تلاش پرداخت.

آنان که نزدیک به سی سال پیش از حاشیه کویر لوت در اطراف بم، گذر کرده‌اند، زمینی لم یزرع  را در محدوده ۳۰۰ کیلومتری زاهدان به خاطر می آورند . ولی اگر اکنون به آن خطه سفر کنند چه خواهند دید؟  منطقه‌ ای صنعتی با نگینی به نام صنایع خودروسازی کرمان و کارخانجات عظیم خودروسازی و قطعه سازی که به عنوان سومین قطب صنعت خودرو کشور از آن یاد میشود.شهری سرشار از کار  ،تولید ، نشاط وامید به زندگی.

این نگین در آن کویر تنها به همت کارآفرینان بزرگ این مرز و بوم که از آنان یاد شد  و به همت رادمردانی چون مراد مجلسی کوپایی و همراهان او پای گرفت. و  نهال آبادانی و توسعه و رفاه اجتماعی را در آن خطه بارور ساخت.مجلسی درمذاکرات تجاری همانند یک کیمیاگر عمل می‌کرد و علاوه بر اشراف به مسائل فنی مهندسی، از توانمندی تحلیل اقتصادی و حقوقی خوبی نیز برخوردار بود. تاریخ ایران و جهان را عمیقا آموخته بود و به ادب پارسی علاقه داشت. به‌طور خلاصه شخصی جامع نگر و چند وجهی بود.

در زلزله ویرانگر بم تمام توان خود و یاران و همکاران را به کار گرفت تا کمک رسان باشد و از دردها و آلام  مردم بکاهد.او در سال ۱۳۹۲بنا به پیگیری های مکرر دوباره از کرمان خودرو  به ایران خودرو بازگشت ولی در هرمقطع که از او طلب یاری می شد بی هیچ چشمداشتی دست یاری همکاران را می‌فشرد.  مراد مجلسی کوپایی در ۵۶ سالگی درگذشت و در بهشت‌زهرای تهران در جوار همرزمان و همسنگرانش آرام گرفت.یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودروسازی کرمان