جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

بگذار دنیا تو را درک کند.

 

روابط عمومی سرچشمه زلال اطلاعات و ارتباطات است.

بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی "روابط عمومی و ارتباطات" صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق، علم و هنر است.  

روابط عمومی (Public relations یا به اختصار PR) به علم مدیریت چرخهٔ اطلاعات، مابین یک فرد یا سازمان، (اعم از بازرگانی ، اقتصادی و دولتی یا سازمان مردم‌نهاد)، با عموم اطلاق می‌شود.روابط عمومی اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران، کارکنان و جامعه است و توسعه اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو توزیع عادلانه اطلاعات و روشن‌گری افکارعمومی است. 

روابط عمومی، روبه‌رو شدن یک سازمان یا مؤسسه با مخاطبانش را از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می‌دهد که به منافع مشترک آن‌ها مربوط است. سخنرانی در کنفرانس‌ها، همکاری با رسانه‌ها و بهره‌وری از آنها، ارتباطات بحران، اشتغال به امورِ اجتماعی از طریق رسانه‌ها و ارتباط با کارکنان، در زُمرهٔ وظایف این حرفه است. فعالیتِ روابط عمومی، چندان مستقیم و ملموس نیست و همین، فرق آن با تبلیغات است.

روابط عمومی می‌تواند برای ساختن روابطِ تفاهم‌آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه‌گذاران، هواداران و عموم مردم به کار رود. اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه‌ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌ آن‌ها وابسته است.

 روابط عمومی بایستی در ارتباط با مردم، مدافع سازمان و در ارتباط با مدیران، نقش مدعی العموم را به خود بگیرد. انگیزه اعمال انسانی اغلب احساسات است نه منطق، بنابراین کارشناس روابط عمومی باید عکس العملها را به حساب آورد و بکوشد تا تفسیرهای مختلف را پیش بینی کند. هدف فعالیت های روابط عمومی در یک سازمان بایستی چنان باشد که کارکنان منافع خود را با سازمان یکی بدانند. بعبارت دیگر معتقد بشوند که ضرر مؤسسه ضرر آنها و نفع مؤسسه منفعت آنهاست.

 همیشه در پشت سر روابط عمومی کاردان و موثر، مدیریتی آگاه و مدبر وجود دارد و بدون این پشتیبان، کوششهای روابط عمومی به جایی نخواهد رسید. قدرت روابط عمومی در صلاحیت و صمیمیت آن است، با کوشش خردمندانه چنین روابط عمومی ای می توان در مردم اعتقادی بوجود آورد که همواره به اقدامات مؤسسه و مدیران آن خوشبین بوده و اعتماد نمایند.

نوع کار روابط‌ عمومی و مسئولیت‌هایی که برعهده این بخش قرار داده شده سبب شده تا حرفه روابط عمومی، ششمین شغل پراسترس در جهان شناخته شود. زیرا مدیران روابط عمومی‌ افراد متخصص در زمینه کنترل آسیب‌ها و نیازمند توانایی تفکر و عمل سریع در شرایط پراسترس و تنش زا هستند.

 روابط عمومی در متن است نه در حاشیه، ضرورت است نه ویترین، در خود مدیریت است نه در بیرون آن، پس حق داریم بگوئیم هر مدیریتی سزاوار روابط عمومی ای است که دارد.به تعبیر زیبای پدر روابط عمومی ایران به من بگو کارشناس روابط عمومی مؤسسه تو کیست تا بگویم که مؤسسه تو چگونه است.

روز روابط عمومی و ارتباطات را به همه اصحاب رسانه، فعالان روابط عمومی و ارتباطات به ویژه همکارانم در روابط عمومی‌ شرکت های تابعه گروه تبریک عرض نموده و امیدوارم با تلاش‌ بیشتر و استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود، موجب هم افزایی و همدلی بیشتر در این مجموعه شوند و چون پلی برای انتقال پیام ها، انتقادها و پیشنهادها از سطوح‌ گوناگون ذینفعان به سطوح مختلف مدیریتی عمل نمایند.

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان