شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون

 

شکست طلسم «کارمانیا» بعد از تحریم

در چند هفته اخیر تعدادی خودرو از کلاس‌های متفاوت معرفی کردیم که به‌زودی در بازار ایران عرضه می‌شوند، اما با احتمال توافقات جدید، هر بار خبری تازه از قراردادهای خودرویی می‌رسد. در چند روز اخیر نیز اعلام آمادگی رنو برای بازگشت به بازار ایران بیان شد، اما همچنان خودروهای چینی هستند که از طرف شریک ایرانی خود به بازار داخل معرفی می‌شوند. با این ‌همه بازار ایران تشنه مدل‌های به‌روز خودرو است و در صورت تصمیم برندهای اروپایی برای از سرگیری سرمایه‌گذاری، شرایط رقابت به وجود خواهد آمد.  

یکی از شرکت‌هایی که همزمان با شروع تحریم‌ها قطع همکاری کرد و خروج پر سروصدایی داشت، بی‌وای‌دی بود. این شرکت چینی که با شریک ایرانی خود یعنی کارمانیا برنامه‌های بلندپروازانه‌ای داشت و حتی به تولید خودروی برقی در ایران فکر می‌کردند، شریک خود را به همراه تعداد قابل‌توجهی از خریداران تنها گذاشت. کارمانیا نیز در این مدت به دنبال شریک جایگزین گشت و حتی درزمانی به فکر تغییر نام و برند افتاد.

حال اما به نظر می‌رسد بی‌وای‌دی به بازار ایران برگشته و کارمانیا قصد دارد تا باعرضه دو محصول بی وای دی به این شرکت خوشامد بگوید، اما در کنار این باید دید که شرکت چینی تا چه اندازه برای سرمایه‌گذاری جدی است. اما نکته حائز اهمیت این است که این شرکت بعد از مدت طولانی راهکاری جلوی پای حواله داران خودروی بی وای دی S۷ گذاشت. راهکاری که چندان جذاب نیست اما انتقادها را به این شرکت کم خواهد کرد.

 بی‌وای‌دی تانگ به‌جای S۷

به نظر می‌رسد خودروی پیشنهادی جایگزین حواله داران S۷ هفت نفره، تانگ و F۳ است. شرکت کارمانیا قیمت مصوب و قطعی تانگ را یک‌میلیارد و ۱۸۵میلیون تومان اعلام کرده است. در حال حاضر نیز شرکت کارمانیا در حال اخذ مجوزهای استاندارد و درنهایت تولید این خودرو است.

بی‌وای‌دی تانگ بنزینی ۲۰۲۱ به پیشرانه دو لیتری توربو و GDi مجهز است که توان تولید ۲۰۲ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر دارد. یکی از ویژگی‌های تانگ بنزینی انتقال حداکثر گشتاور در ۱۵۰۰rpm است. ترکیب این پیشرانه با اتصال به جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT باعث می‌شود تا بی وای دی تانگ بنزینی شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹٫۶ ثانیه ثبت کند. با توجه به اطلاعاتی که شرکت کارمانیا در کاتالوگ این خودرو اعلام کرده، قرار است این خودروی کراس اوور در نسخه فول آپشن به بازار ایران بیاید.

براساس اطلاعات موجود، این خودرو دارای امکاناتی نظیر بخار‌زدای شیشه جلو هوشمند، روشنایی چراغ‌ها به‌صورت ویژه در باران، چراغ‌های جلو تمام LED، سنسور باد تایرها، دیفرانسیل جلو، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، هفت صندلی، رینگ ۲۰ اینچی آلیاژی، فرمان کمکی برقی باقابلیت تنظیم حساسیت، سقف پانارومیک، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، اتوهلد، کنترل سرعت خودرو در سرپایینی، حالت رانندگی اسپرت، عادی و اقتصادی، نمایشگر وسط با تغییر به‌صورت افقی و عمودی، نمایشگر صفحه اطلاعات خودرو، صندلی‌های جلو برقی، حافظه صندلی راننده، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، تریم داخلی چرم، کروز کنترل هوشمند، سیستم پیشگیری از تصادف، دوربین ثبت وقایع بیرون و کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، رادار تابلو خوان، سیستم تهویه اتوماتیک سه‌گانه، تهویه مستقل ردیف عقب، درب صندوق برقی با سنسور حرکتی، سنسور نور و سنسور باران است.

 بی‌وای‌دی F۳ سدان اتوماتیک کارمانیا

خودروی بی‌وای‌دی F۳ از گزینه‌های مهم کارمانیا بود که قصد داشت زودتر به بازار معرفی و عرضه کند. حال قیمت این سدان اقتصادی ۴۸۸میلیون و پانصدهزار تومان از سوی کارمانیا اعلام ‌شده است، اما با این وضعیت آشفته‌بازار خودرو در صورتی ‌که F۳ از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد، قیمت مناسبی دارد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد کارمانیا در صورت تمایل مشتریان آورده اولیه حواله‌داران را براساس نرخ رشد ارز افزایش داده و به آنها اعلام کرده که در صورت تمایل می‌توانند به‌جای F۳ دنده‌ای، نسخه اتوماتیک جدید این خودرو را تحویل بگیرند. آن‌طور که از سوی برخی حواله‌داران گفته می‌شود، گویا کارمانیا می‌خواهد تا از اواخر سال‌جاری این سدان اتوماتیک را در اختیار مشتریان بگذارد.

با معرفی نسخه جدید F۳ در سال ۲۰۱۶ توسط کمپانی بی وای دی، جعبه‌دنده دو کلاچه ۶ سرعته خشک برای این سدان اقتصادی انتخاب شد، اما بعدها طی به‌روزرسانی‌های انجام ‌شده، سیستم انتقال قدرت اتوماتیک CVT نسل سوم روی بی‌وای‌دی F۳ نصب شد. حال کارمانیا نسخه فول آپشن این سدان کلاس C را برای عرضه به بازار ایران انتخاب کرده است و می‌خواهد تا F۳ اتوماتیک CVT را جایگزین نسخه دنده‌ای در خط تولید خود کند.

بی وای دی F۳ اتوماتیک جدید به پیشرانه ۵/ ۱ لیتری تنفس طبیعی بازمان بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر تولید می‌کند. توان این پیشرانه از طریق جعبه‌دنده CVT نسل سوم به چرخ‌های جلوی F۳ می‌رسد و راننده می‌تواند در حالت تیپ ترونیک، به‌صورت مصنوعی ۶ دنده را به این خودروی مونتاژی اعمال کند. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و به گفته کمپانی بی‌وای‌دی، در حالت بهینه مصرف سوخت کمتر از ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد.

ترمزهای بی‌وای‌دی F۳ اتوماتیک CVT از نوع دیسکی است و سامانه‌های ABS، EBD و BA در آن دیده می‌شود. همچنین سیستم کنترل پایداری الکتریکی هم روی این سدان چینی و مونتاژی نصب شده است. همچنین دو کیسه هوا هم در این خودرو دیده می‌شود.

در مورد امکانات این خودرو نیز می‌توان به رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، حالت رانندگی اسپرت و عادی، نمایشگر لمسی باقابلیت اتصال مستقیم به تلفن‌همراه، کامپیوتر سفر، رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث، USB، AUX، ۶ بلندگو، سنسور باد تایرها، استارت دکمه‌ای، تهویه الکتریکی، سانروف، دوربین و سنسور پارک عقب، دوربین زیر آینه جانبی سمت شاگرد، آینه‌های جانبی تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، تریم داخلی چرم مصنوعی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و فرمان هیدرولیک (HPS) اشاره کرد.

منبع خبر: