جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

سیستم کنترل پایداری چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم کنترل الکترونیکی ESP خلاصه شده عبارت Electronic Stability Program یکی از فناروری های مهم در صنعت خودرو سازی است که تاریخچه آن بر می‌گردد به سال 1987، اسم آن در هر شرکت خودرو سازی ممکن است متفاوت باشد برای مثال برند ولوو از نام DTSC، بی‌ام‌و DSC و پورشه PSM استفاده می‌کنند ولی نحوه عملکرد آن ها یکسان است.  

زمانی که خودرو با سرعت بالا حرکت می‌کند و ناگهان بخواهید تغییر مسیر دهید احتمال واژگونی خودرو بسیار زیاد است، سازندگان خودرو برای کاهش خطر واژگونی خودرو از این فناوری در خودروهای خود استفاده می‌کنند. این فناوری یکی از سیستم های ایمنی فعال است که تقریبا همه کمپانی های خودروساز استفاه می‌کنند. این سیستم ایمنی هوشمند در مرحله اول، ESP به راننده کمک می کند تا مسیر چرخ را حفظ کند. با این حال این کار را با استفاده از ترمز روی چرخ های جداگانه انجام می دهد. همچنین می‌‌تواند عملکرد موتور را در مانورهای حساس تنظیم کند. با این حال، هدف ESP افزایش پایداری خودرو است. بنابراین، ESP با جلوگیری از لغزش خودرو، پایداری را بهبود می‌بخشد.

بخش های سیستم کنترل پایداری

سیستم پایداری از بخشهای زیر تشکیل شده است:

  • واحد هیدرولیک
  • سنسورهای سرعت چرخ
  • سنسور زاویه فرمان
  • سنسور شتاب جانبی
  • واحد کنترل موتور

سیستم ESP  خودرو چگونه کار می‌کند؟

ESP شامل چندین قطعه است که با هم کار می کنند این سیستم شامل ترمزهای ضد قفل (ABS) و کنترل کشش است. این سیستم با استفاده از سنسورهای گوناگون، بر روی عملکرد فرمان، شتاب و ترمز خودرو نظارت می‌کند و داده‌ها را به رایانه مرکزی یا همان ECU می‌فرستند. سنسورهای سرعت چرخ، سرعت هر چرخ را تشخیص می‌دهند و داده ها را مدام به ECU  ارسال می‌کنند و سنسور زاویه فرمان موقعیت واقعی فرمان را تشخیص می‌دهد و شتاب جانبی و موقعیت خودرو همگی توسط  ECU پردازش می‌شوند.

اگر این داده ها به صورت ناگهانی تغییر کنند، ESP تشخیص می‌دهد که خودرو با شرایط سخت رانندگی روبرو است. سیستم می‌تواند تشخیص دهد که اگر مانعی در مسیر وجود داشته باشد یا چرخش خودرو تند باشد، در چنین شرایطی، این سیستم فقط بر روی چرخ‌های مورد نیاز، ترمز دلخواه را اعمال می‌کند. در واقع می‌تواند رفتار رانندگی وسیله نقلیه را پیش بینی کند.

همان طور که گفته شد این سیستم  شامل ترمزهای ضد قفل و کنترل کشش است، وقتی که شما ترمز می‌گیرید و چرخ‌های خودروی شما امکان قفل شدن دارند، ترمزهای ضد قفل با کند تر کردن فرایند ترمز باعث کنترل راحت تر خودرو خواهند شد این سیستم میزان نیروی ترمز گیری وارد شده به چرخ ها را کنترل و اندازه گیری می‌کند؛ و نیروی ترمز اعمال شده به چرخ ها را کنترل می‌کند. این سیستم می‌تواند میزان گشتاور اعمال شده از موتور به چرخ ها را نیز کنترل کند و با تنظیم میزان گشتاور اعمالی به هر چرخ مانع گیر کردن خودرو شود و این را مدیون سیستم کنترل کشش است.

امیدواریم سازنده داخلی نیز از این فناوری در خودرو های خود استفاده کند و شاهد کاهش تصادفات باشیم؛ لطفا نظرات خود را در رابطه با این فناوری با ما به اشتراک بگذارید.

منبع خبر: