جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

7 نکته که به افزایش شتاب خودرو شما کمک خواهد کرد!

بی‌شک اکثر افراد عشق سرعت و هیجان شتاب را در دل می‌پروانند. شتاب بیشتر خودرو باعث محبوبیت خودرو می‌شود. به همین جهت بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای افزایش سرعت و شتاب خودروی خود هستند. به دلیل محدودیت‌ها و قوانین بین‌المللی شرکت‌های خودروسازی شتاب محصولات را از محدوده خاصی بیشتر نمی‌کنند. به همین جهت بسیاری از افراد در پی روش‌هایی برای افزایش شتاب خودروهای خود برای لذت بیشتر از رانندگی خود هستند. در ادامه این مطلب تلاش شده است تا به چند روش کاربردی و مهم که به افزایش شتاب خودرو کمک می‌کند اشاره شود.  

شتاب کم خودرو ممکن است ناشی از عوامل مهمی باشد. برخی از عواملی که در این بخش به آنها اشاره شده است و با تغییرات اصولی و صحیح روی این قسمت‌ها می‌توانید به سادگی شتاب خودرو خود را افزایش دهید. این موارد عبارتند از:

  • وزن خودرو
  • وزن لاستیک و تایر خودرو
  • روغن موتور و فیلتر روغن مناسب
  • فیلتر هوای تمیز
  • عملکرد سیم گاز
  • عدم نشتی در خط انتقال سوخت
  • دلکو و انژکتور
  1. وزن خودرو

همانطور که می‌دانید اجسام سبک سریع‌تر از اجسام سنگین حرکت می‌کنند. شرکت‌های خودروسازی برای افزایش شتاب تولیدات خود تا حد امکان وزن ماشین‌ها را سبک کرده‌اند. اما باز هم ممکن است برخی قطعات ماشین دارای وزن زیادی باشند که شما می‌توانید قطعات سنگین خودرو را شناسایی کرده و با قطعات سبک‌تر جایگزین کنید.

با این کار وزن قابل توجهی را کاهش خواهید داد. به طور مثال برخی با حذف فلایول کارخانه و جایگزینی آن با نسخه سبک‌تر، نسبت وزن خودرو به قدرت آن را کاهش می‌دهند. برخی از دارندگان وسایل نقلیه نیز در صدد تعویض باطری خودرو با انواع سبک تر آن هستند تا به افزایش سرعت و شتاب خودرو کمک کنند و از رانندگی با خودروی خود لذت بیشتری ببرند.

به طور کلی بالا بردن سرعت خودروهایی که وزن بالایی دارند دشوارتر است و همچنین در مواقع لزوم کاهش سرعت آنها نیز سخت‌تر خواهد بود. این سختی در افزایش و کاهش سرعت بر مقدار سوخت بنزین نیز تاثیرگذار است و استفاده مداوم از این نوع خودروها مقرون به صرفه نخواهد بود.

  1. تاثیر لاستیک خودرو بر شتاب و عملکرد آن

وزن چرخ خودرو به‌عنوان یکی از پارامترهای مهم دیگر در افزایش و کاهش وزن خودرو است. این بدان معنا است که با تعویض چرخ خودرو با چرخ سبک‌تر می‌توان به سادگی وزن کلی خودرو را کاهش داد و به افزایش شتاب آن کمک کرد. پس در نتیجه تعویض چرخ‌ها یکی از ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش برای کاهش وزن است. همچنین با عوض کردن چرخ‌ها به عملکرد بالای خودرو نیز کمک می‌شود. هرچه میزان اصطکاک و چسبندگی تایر خودرو با سطح زمین کمتر باشد قطعا شتاب خودرو افزایش می‌یابد.

پس تایرهای فرسوده را با تایرهای نو و آج‌دار تعویض کنید و به عملکرد بهتر خودرو و شتاب بیشتر آن کمک کنید. لاستیک‌های فرسوده و سنگین علاوه بر کاهش شتاب، بر مصرف بیشتر سوخت خودرو نیز موثر است زیرا در هر بار افزایش و کاهش سرعت، از صرف انرژی اضافی برای بازگرداندن خودرو به شتاب بیشتر و توقف جلوگیری می‌کند.

  1. تاثیر روغن موتور و فیلتر بر شتاب خودرو

از دیرباز به دلیل اینکه محدوده شتاب خودروها از محدوده مورد نظر مصرف‌کنندگان آن کمتر بود، افراد به دنبال راهی کوتاه و بی‌دردسر برای افزایش شتاب خودروها بودند. انتخاب روغن موتور و فیلتر مرغوب یکی از روش‌های ساده و بی‌دردسر اما موثر بر افزایش شتاب خودروها است. فیلتر روغن موتور از ورود ناخالصی‌های موجود در روغن به داخل موتور جلوگیری می‌کند. وجود فیلتر روغن سالم به سلامت موتور خودرو کمک کرده و همچنین پیستون و سیلندرها را سالم نگاه می‌دارد.

با تعویض فیلتر روغن توسط تعمیرکار متخصص به عملکرد بهتر و سرعت بیشتر موتور کمک می‌کند. این عمل همچنین به روان کار کردن موتور خودرو و عمر طولانی‌تر آن موثر خواهد بود. در صورتی که در محیط‌های پر گرد و غبار رفت و آمد می‌کنید نیاز است که در بازه زمانی کوتاه‌تری نسبت به تعویض فیلتر اقدام کنید. لازم است توجه داشته باشید که برای تعویض فیلتر روغن خودتان دست به آچار نشوید و از تعمیرکار کمک بگیرید.

  1. تاثیر فیلتر هوا بر شتاب خودرو

اگر با فشار دادن پدال گاز به نظر می‌رسد که شتاب‌دهنده خودرو دیر پاسخ می‌دهد، می‌توانید به این نتیجه برسید که موتور خودروی شما به اندازه کافی هوای تمیز دریافت نمی‌کند. فیلتر هوای کثیف و آلوده میزان هوای مناسبی که به موتور وارد می‌شود را کاهش داده و قدرت و عملکرد آن را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است نشانه‌های کثیف بودن فیلتر هوا را به خوبی بررسی کنید.

فیلتر هوا به عنوان یک عامل اصلی تنفس خودرو است که با تعویض و نو کردن به موقع آن می‌توان تنفس خودرو را بهبود بخشیده و به شتاب بیشتر موتور خودرو کمک کرد.

  1. تاثیر سیم گاز بر شتاب خودرو

یکی دیگر از عواملی که بر کنترل گاز و شتاب خودرو موثر است، سیم‌کشی گاز است. اتصالات شل یا سیم‌کشی گاز خودرو را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا پدال گاز عملکرد درست و مناسبی داشته باشد. برای این کار می‌توانید به طور منظم از یک تعمیرکار متخصص برای بررسی سیم‌کشی درست خودرو کمک بگیرید.

سیم گاز خودرو مستقیما به دریچه ورود هوا در موتور متصل است و وقتی گاز می‌دهید باعث ورود مقدار هوای بیشتری را به سیلندرهای خودرو خواهید شد. در نتیجه با شل شدن سیم گاز در مقدار هوای وارد شده اختلال ایجاد شده و هوای کافی به سیلندرها وارد نمی‌شود و در نهایت میزان احتراق مناسب در موتور ایجاد نمی‌شود. و شتاب خودرو کاهش می‌یابد.

  1. عدم نشتی در خط انتقال سوخت

زمانی که در خط انتقال سوخت در خودرو اختلالی ایجاد می‌شود، مستقیما بر شتاب خودرو تاثیرگذار خواهد بود. نشتی در خط انتقال سوخت باعث ورود سوخت بیش از اندازه به انژکتور وارد شود و راندمان و عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. این اختلال علاوه بر اینکه بر شتاب خودرو تاثیرگذار است، ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری نیز برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد. برای رفع این اختلال نیاز است توجه داشته باشید که به صورت دوره‌ای خودرو خود را نزد تعمیرکار متخصص ببرید.

  1. اختلال در دلکو و انژکتور

یکی از مهم‌ترین اجزاء موتور خودرو برای تامین برق و شارژ کردن باتری خودرو، دلکو است. پس به عبارتی دلکو حکم توزیع‌کننده برق بین شمع‌ها در سیستم جرقه‌زنی است که با قطع و وصل کردن برق، آن را با ریتم منظمی به شمع‌ها می‌رساند تا احتراق در زمان درست انجام شود. توصیه می‌شود که برای افزایش شتاب خودرو نیاز است به عملکرد صحیح انژکتور و دلکو توجه داشته باشید.

اگر خودرو شما صفر کیلومتر و جدید است بهتر است انژکتور آن را پاک کنید و چنانچه خودروی شما قدیمی و کارکرده است، دلکو آن را بررسی و چک کنید. تمیز بودن انژکتور یکی از فاکتورهای مهم در عملکرد بهتر خودرو و افزایش شتاب آن است.

کلام آخر

همانطور که پیش از این گفته شد و می‌دانید تغییرات ساده و کاربردی می‌توانند باعث افزایش شتاب خودرو شوند.

مهم‌ترین پارامترهایی که در بهبود عملکرد و شتاب خوردو موثرند معرفی شدند که با تعمیر و تعویض به موقع آنها می‌توانید سرعت خودروی خود را افزایش دهید. همچنین توصیه اکید می‌شود در صورتی که از بخش‌های فنی خودرو سر رشته‌ای ندارید، حتما از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا از بروز هر گونه آسیب احتمالی جلوگیری کنید.

منبع خبر: