سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

چگونه از موتور ماشین مراقبت کنیم؟

همانطور که می‌دانید امروزه به دلیل قیمت‌های بالا و سرسام‌آور خودرو و اینکه یک وسیله مهم و ضروری برای فعالیت‌های روزانه و سرعت بخشیدن به کارهای افراد محسوب می‌شود، نگهداری و مراقبت از آن نیز یک امر مهم به حساب می‌آید. موتور خودرو، مهمترین و بارزترین قطعه آن به شمار می‌آید به طوری که از آن به عنوان قلب خودرو یاد می‌شود؛ چرا که وظیفه یک تکیه‌گاه برای خودرو را به عهده دارد و برای اینکه خودرو بتواند عملکرد مرتب و بدون نقص داشته باشد، باید قلب سالمی داشته باشد. بنابراین باید بتوانیم کاملا از این سرمایه مهم به طور کامل نگهداری کنیم تا بتوانیم عمر مفید آن را افزایش دهیم.  

در این مقاله می‌خواهیم شما را با راهکارهای مراقبت از موتور خودرو آشنا کنیم تا بتوانید ریسک خراب شدن آن را کاهش داده و با خیال راحت، سالیان زیادی از آن استفاده کنید.

مهترین راهکارهای مراقبت از موتور خودرو

یک موتور سالم در حقیقت برابر است با یک خودرو سالم و بدون نقص؛ بسیاری از افراد بعد از خرید ماشین، به دلیل آشنا نبودن با ترفندهای نگهداری از خودرو، به خصوص موتور آن، که حکم قلب و تکیه‌گاه خودرو را دارد، آشنا نیستند بنابراین ممکن است با مشکلات و اتفاق‌های غیر قابل جبرانی روبرو شوند، بنابراین ما در اینجا به چند راهکار مهم می‌پردازیم:

گرم کردن ماشین

یکی از راه‌های بسیار مهم برای نگهداری و مراقبت از موتور خودرو، گرم کردن آن است. وقتی که ماشین را روشن می‌کنید و آماده حرکت هستید، نباید فوری آن را بر روی دنده بگذارید، بلکه اجازه دهید موتور ماشین کمی گرم شود. در زمانی که ماشین خاموش و سرد است، روغن موتور در درون ظرف مخصوص می‌نشیند ؛ بنابراین باید کمی ماشین را روشن نگه دارید تا روغن گرم شود و به حرکت درآید و بر روی قطعات متحرک بریزد. چرا که قطعات داخلی ماشین مانند اجزای بدن انسان، به هم مرتبط هستند بنابراین اگر یکی از قطعات دچار مشکل شود، به راحتی به سلامت موتور ضربه می‌زند؛ بنابراین حداقل سی ثانیه قبل از حرکت کردن خودرا را به صورت روشن بر روی دور پایین موتور نگه دارد.

بررسی های منظم روغن

استفاده از روغن مناسب و باکیفیت می‌تواند کمک کند که موتور خودرو شما طول عمر مفید بیشتری داشته باشد؛ چرا که قطعات متحرک و در حال حرکت زیادی در موتور خودرو وجود دارد که باید کاملا از آنها مراقبت شود و از روانکاری آنها اطلاع داشته باشید. همچنین اینکه رانندگی و به حرکت درآوردن خودرو باعث سوخت روغن می‌شود. توجه نکردن به روغن موتور می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد قطعات متحرک خودرو شود و به این ترتیب فشار سنگینی به موتور وارد شود و سلامت آن را دچار اختلال کند. بنابراین سعی کنید که روغن خودرو را به طور مرتب چک کنید و از سلامت آن مطلع شوید.

بررسی روغن

در مورد روغن موتور، بهتر است بدانیم اگر در شهرهایی که هوای آلوده و گرد و غباری دارند و یا در جاده‌های خاکی رانندگی می‌کنید، بهتر است که به طور مداوم روغن موتور را چک کرده و از سلامت آن باخبر شوید. به طور مثال اینکه افرادی که در جاده خاکی رانندگی می‌کنند، لازم است که هر سه ماه یکبار برای تعویض روغن خودرو اقدام کنند.

فیلتر هوا را به طور مرتب عوض کنید

مورد دیگری که علاوه بر تعویض روغن خودرو، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، فیلتر هوا است که به طور منظم باید تعویض شود تا موتور دچار مشکل نشود. فیلتر هوا در حقیقت یک مانعی است که از ورود خاک، و گرد و غبار و آلودگی به داخل موتور خودرو جلوگیری می‌کند. این قطعه به مرور زمان مسدود می‌شود و عملکرد آن ضعیف می‌شود. بنابراین باید کاملا آن را تمیز نگه دارید و در زمان لازم نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

تعویض تسمه‌های فرسوده

همانطور که می‌دانید خودرو به طور مداوم در حال حرکت است و همین امر باعث می‌شودتسمه و کمربندهای محرک آن در نهایت فرسایش پیدا کنند و از کار بیفتند. توجه نکردن به این قضیه می‌تواند آسیب‌های مخربی مثل شکستن کمربندها را به دنبال داشته باشد که خود می‌تواند ضربه بزرگی به موتور ماشین وارد کند. بنابراین در زمانی که صدای جیر جیر از کمربندها شنیده شده باید بدانیم که اولین علامت خراب شدن آنها است و در صورت شنیده شدن این صدا باید به بررسی آنها بپردازید.

شستشوی موتور خودرو

شستن موتور خودرو یک موضوع بسیار مهم است و معمولا رانندها از انجام این کار واهمه دارند چرا که فکر می‌کنند ممکن است به قطعات آن آسیب بزنند و یا باعث منفجر شدن موتور خودرو شوند. با همه این استرس‌ها شستن و تمیز کردن موتور خودرو برای جلوگیری از تجمع آلودگی‌ها که باعث مسدود دن و یا عملکرد ضعیف آن می‌شوند از اهمیت بالایی برخوردار است.

شستن موتور خودرو

شستن موتور خودرو، نسبت به دیگر بخش‌های آن از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است . بنابراین برای اینکه آن را به صورت اصولی شستشو دهید بهتر است که این قسمت، در حالت خیلی سرو و یا خیلی گرم نباشد و همچنین برای شستن آن از مواد شوینده استاندارد استفاده کنید که بتواند لایه‌های روغنی اطراف قطعات آن را به خوبی پاک کند. اگر شستن قسمت از خودرو به درستی و با کیفیت انجام بگیرد، حالت چسبندگی بر روی آن ایجاد نمی‌شود و عملکرد آن بهتر و سریعتر می‌شود و در نتیجه سوخت آن نیز کمتر می‌شود.

آب رادیاتور و مایع خنک کننده خودرو را چک کنید

همیشه از کافی بودن مایع خنک کننده ماشین مطمئن شوید چرا که ابن مایع از گرم شدن زیادی موتور جلوگیری می‌کند. اگر بخواهیم بهتر توضیح دهیم باید بگوییم وقتی که این مایع در سراسر موتور حرکت می‌کندباعث خنک شدن موتور می‌شود. بنابراین می‌توانید با باز کردن کاپوت و چک کردن مخزن خنک کننده، از کافی بودن این مایع آگاهی پیدا کنید.

موتور خودرو

چراغ داشبورد

چراغ داشبورد می‌تواند مهمترین قطعه‌ای باشد که از سلامت خودرو و موتور آن به شما اطلاع دهد. وقتی که از چراغ روغن و چراغ آمپر را به طور مداوم چک کنید در حقیقت اگر کمبودی در ماشین احساس شود، این قطعه می‌تواند شما را از خطر احتمالی مطلع کند.

رانندگی مناسب و اصولی

یادتان باشد هر چقدر هم که دانش فنی و اطلاعات شما در زمینه خودرو بالا باشد، ممکن است مشکلات و ضعف‌هایی در زمینه رانندگی داشته باشید که لازم باشد نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنید. مثلا اینکه رانندگی نادرست می‌تواند ایرادات فنی و نقص و مشکلات زیادی برای خودرو به وجود بیاورد. مثلا این که برای جلوگیری از بروز این ایرادات در قسمت‌های مختلف خودرو، بهتر است با دنده های مناسب حرکت کنید و سرعت مناسبی داشته باشید. این سبک رانندگی باعث می‌شود که فشار مضاعف بر موتور اتومبیل کم شود. یا اینکه اگر در ترافیک سنگین هستید و برای نگه داشتن ماشین از درگیر کردن ترمز و کلاچ استفاده می‌کنید، باید در جریان باشید که این حرکت شما می‌تواند فقط دمای موتور را افزایش دهد. بنابراین بهتر است که این عادت‌های نادرست را ترک کنید تا بتوانید فشار بر روی موتور خودرو را کاهش دهید.

برای مصرف خودرو از سوخت مناسب و باکیفیت استفاده کنید.

استفاده از بنزین باکیفیت برای سوخت می‌تواند کیفیت موتور اتومبیل شما را تضمین کند چرا که بنزین هایی که کیفیت پایین دارند می‌توانند رسوب‌های روغنی در ماشین ایجاد کنند و هر چه که سوخت مناسب‌تر باشد رسوب کمتری ایجاد می‌شود بنابراین بهتر است که از بنزین‌های مناسب و با کیفیت استاندارد برای سوخت استفاده کنید و همچنین اگر بتوانید از مکمل‌های بنزین نیز برای خودرو استفاده کنید می‌تواند در فرآیند سالم نگه داشتن موتور خودرو کمک بزرگی کند.

قطعات ماشین را به طور مداوم تعویض کنید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قطعات فنی اولیه که بر روی خودرو هستند می توانند سال‌های زیادی برای ماشین کار کنند بدون اینکه مشکلی به وجود بیاورند بنابراین باید بدانید که این تفکر یک اشتباه محسوب می‌شود و می‌تواند ضرر و زیان‌های زیادی برای خودرو و سلامت موتور آن به وجود بیاورد.برای اینکه بخواهید از موتور خودرو مراقبت و محافظت کنید، بهتر است که قطعات کوچک‌تر و مصرفی را به طور مداوم تعویض کرده تا باعث ایجاد نقص بزرگ در ماشین نشود مثلاً تعویض به موقع قطعاتی مثل روغن گیربکس یا واسکازین می‌تواند کمک کند که دنده به راحتی سر جا برود و همین یک مورد بسیار کوچک و به ظاهر ساده می‌تواند کمک زیادی به طول عمر موتور خودرو کند.

بازبینی مداوم شمع

بازبینی شمع‌ها و چک کردن آن از مهمترین موارد برای مراقبت از موتور خودرو است.برای راه‌اندازی و روشن کردن خودرو، عمل احتراق در موتور صورت می‌گیرد و انجام این عمل از طریق شمع‌های موتور است به این صورت که انرژی مورد نیاز برای شمع‌ها از طریق وایر و انرژی وایر از طریق کوئل به دست می‌آید که این موارد با جرقه‌ای که تولید می‌کنند، سوخت و هوای متراکم را روشن می‌کنند

بازبینی شمع

بنابراین در صورتی که این قطعه مشکل داشته باشد و یا خراب باشد به این معنی است که یکی از مهم‌ترین قطعاتی که با موتور در ارتباط است، با مشکل مواجه شده است که می‌تواند آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیر و زیادی برای موتور ایجاد کند. بنابراین هر موقع که متوجه شدید موتور خودرو ضعیف کار می‌کند و یا لرزشی در آن وجود دارد و یا اینکه مصرف بنزین شما زیاد شده است، بهتر است که به بررسی شمع‌های خودرو بپردازد و در صورتی مشکل داشته باشند آنها را تعویض کنید. مهمترین تصمیم این است که با توجه به جنس شمع و مقدار کیلومتر استفاده از آنها این تعویض صورت بگیرد مثلا بعضی از شمع ها هستند که تا ۹۰ هزار کیلومتر کار می‌کنند

منبع خبر: