جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

انتظارات تورمی به پیشواز گرانی ها آمد؛

 

از شوک روانی ارزی تا ارزبری 2 هزار دلاری سواری ها / مهمترین پارامتر موثر بر گرانی خودرو چیست؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: هر خودرو سواری به طور متوسط دو هزار دلار ارز بری دارد بنابراین زمانی‌ که قیمت ارز افزایشی است، ضمن تاثیر اثرات روانی آن در بازار، قیمت خودرو و مواد اولیه روند صعودی پیدا می‌ کند.  

طی یک ماه گذشته تا به امروز، منحنی قیمت در بازار خودرو مسیر صعودی را در پیش گرفته است اتفاقی که گفته می‌شود ناشی از تحولات بازار ارز و البته کمبود عرضه خودروسازان است.

به گفته کارشناسان و مدیران شرکت های خودروسازی علاوه بر تبعات بازار ارز بر هزینه تولید، قیمت‌ گذاری دستوری نیز زمینه‌ ساز مشکلات مالی شده است و این موضوع در شکل‌ گیری خودروهای ناقص به خصوص در ماه های اخیر بی‌تاثیر نبوده، گرچه مشکل اصلی خودروهای ناقص به کمبود قطعات مربوط می‌شود که ریشه در تحریم و چالش جهانی تراشه دارد.

اما با وجود شرایط حاکم بر تولید و عرضه و از سویی تلاطمات ارزی، هفته گذشته مدیرعامل سایپا از صفر شدن تعهدات معوق این شرکت تا پایان هفته جاری خبر داد وعده ای که در صورت تحقق آن پیش بینی می شود بخشی از چالش ناشی از کمبود عرضه در بازار را برطرف کرده و تا حدودی در روند قیمتی در بازار تاثیر گذار باشد.

با این حال فعالان و کارشناسان در خصوص چرایی رشد قیمت خودرو در بازار و استارت آن در هفته های اخیر دلایل مختلفی را مطرح می کنند که مهم‌ترین آنها تحولات بازار ارز است. شرایطی که طی سه سال گذشته همواره بر بازار خودرو تاثیر گذاشته و بارها تکرار شده است و در هفته های اخیر باز هم مسیر بازار خودرو را تغییر داده است.

اما مساله دیگری که به گفته کارشناسان منحنی قیمت خودرو را در بازار صعودی کرده است نا اطمینانی به آینده برجام و نتیجه مذاکرات آتی است. اینکه چه سرنوشتی در انتظار برجام است و آیا دولت جدید به مذاکرات در این حوزه ادامه خواهد داد یا نه از سوالاتی است که باید دید در دولت جدید چه سرانجامی خواهد داشت با این حال کارشناسان و فعالان صنعت خودرو چشم به تصمیمات دولت جدید و وزارت صمت دوخته اند که چه سیاستی را برای مدیریت صنعت خودرو و رفع نابسامانی در بازار اجرایی خواهند کرد و آیا سیاست قیمت گذاری دستوری با تصمیم دولتمردان سیزدهم حذف خواهد شد؟

 


تاثیر قیمت های تکلیفی بر جریان تولید خودروسازان

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به ارزبری تولیدات خودروسازان اظهار کرد: هر خودرو سواری به طور متوسط دو هزار دلار ارزبری دارد بنابراین زمانی که نرخ ارز بالا می رود اثرات روانی آن در بازار تاثیر گذاشته و انتظارت تورمی ناشی از آن باعث افزایش قیمت خودرو می شود.

وی با توجه به سایر پارامترهای موثر و مهم در وضع کنونی بازار خودرو افزود: البته قیمت‌ های تکلیفی نیز در شرایط موجود تاثیر گذار است چرا که نرخ دستوری منجر به افزایش زیان شرکت ها و بالطبع کاهش جریان تولید خودروسازان می شود شرایطی که بخش مهمی از آن که به دلیل کمبود نقدینگی و عدم تامین قطعات مورد نیاز توسط قطعه‌سازان و همچنین شرایط تحریمی است.


انتظار خودروسازان از دولت جدید برای مدیریت بازار خودرو

دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: هر چند هم اکنون با تکمیل بخشی از خودروهای ناقص، عرضه خودروسازان افزایش یافته است اما همچنان شرایط کنونی قیمتی با افزایش عرضه شرکت ها چندان منطقی نیست بنابراین کماکان بحث سوداگری در بازار کنونی مطرح است عاملی که فاصله بیشتر حاشیه بازار و کارخانه را ایجاد کرده است.

نعمت بخش افزود: از سویی تعیین قیمت مواد اولیه تولید خودرو بر اساس فوب خلیج فارس از دیگر عوامل وضع کنونی قیمتی در بازار است چرا که با هر گونه تحرک در بازار ارز قیمت مواد اولیه نیز دچار نوسان می شود و این مساله بالطبع در قیمت خودرو تاثیر مستقیم می گذارد.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تصمیم گیری دولت جدید در خصوص قیمت خودرو خاطرنشان کرد: باید قیمت خودرو را عرضه و تقاضا تعیین و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تا التهابات قیمتی و انتظارات تورمی در بازار خودرو فروکش کند.

منبع خبر: