جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

مرعشی: دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی

 

نباید علت همه مشکلات را در قانون اساسی جست‌وجو کرد

حسین مرعشی مرعشی گفت: در شرایط امروز، سه موضوع در انباشته شدن مشکلات و بروز ناکارآمدی در سیستم اداری و سیاسی ایران نقش دارد.  

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران «مشکلات ساختاری شکل‌گرفته بر اساس قانون اساسی» را ریشه مهم مشکلات فعلی در نظام جمهوری اسلامی به شمار آورد و تصریح کرد: با وجود این مشکلات ساختاری بر مبنای قانون اساسی، اما نباید علت همه مشکلات را در قانون اساسی جست‌وجو کرد.او «مشکلات ساختاری شکل‌گرفته بر اساس قانون اساسی» را ریشه مهم مشکلات فعلی در نظام جمهوری اسلامی به شمار آورد و تصریح کرد: با وجود این مشکلات ساختاری بر مبنای قانون اساسی، اما نباید علت همه مشکلات را در قانون اساسی جست‌وجو کرد.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، ریشه دوم مشکلات فعلی کشور را «سیاست‌ها و راهبردهای کلان کشور» خواند و گفت: هر چقدر هم به دنبال اصلاح قانون اساسی باشیم و بگوییم قانون اساسی هیچ مشکلی نداشته، باز هم راهبردهای اساسی و سیاست‌های کلان کشور مساله مهمی است که می‌تواند چالش‌زا باشد.
مرعشی سومین دلیل مشکلات امروز کشور را محدودیت توانایی و ظرفیت‌های منابع انسانی شامل مسائل کارشناسی و مدیریتی کشور به حساب آورد و گفت: با این میزان ذخیره منابع انسانی فعلی- چه در بخش کارشناسی و چه در بخش مدیریتی در حوزه دولتی، عمومی و خصوصی- حتی اگر ما قانون اساسی و سیاست‌ها را به شایستگی اصلاح کنیم، باز هم با این میزان استعداد و ظرفیت منابع اقتصادی قادر به اداره مناسب کشور نیستیم.
او ادامه داد: باید توجه داشت که در بستر واقعیت‌ها، منابع انسانی و نیروها در طول زمان پرورش پیدا کرده و رشد می‌کنند و متاسفانه ما با برخورد سیاسی و بعضاً ایدئولوژیکی با منابع انسانی کشور و بر اثر نوعی از مهاجرت نخبگانی که داشتیم و داریم، در بخش منابع انسانی کشور در حال رسیدن به فقر مطلق هستیم.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران خاطرنشان کرد: این سه مساله از آن رو قابل توجه است که تصور نکنیم با اصلاح قانون اساسی قرار است معجزه رخ بدهد چراکه مشکلات ریشه‌ای دیگری نیز در وضعیت امروز کشور دخیل است.
مرعشی در ادامه با اشاره به پیشنهاد اصلاح قانون اساسی گفت: اصلاح قانون اساسی در ایران از نگاه من نه شدنی و نه اولویت‌دار است.
او افزود: ما با ظرفیت‌هایی که در همین قانون اساسی هست و با اصلاح سیاست‌ها و تغییر نگاه به منابع انسانی باید اصلاحات کشور را پیش بگیریم.
مرعشی درباره دلایل غیرعملی بودن اصلاح قانون اساسی از نگاه خود گفت: ساختاری که در اصل 177 پیش‌بینی شده با تمایلی که در متن جامعه است، تضاد دارد؛ یعنی اصلاح قانون اساسی جمهوری اسلامی در یک بن‌بست قرار گرفته است.
او ادامه داد: بسیار بعید است که آنچه نظام سیاسی و حاکمیتی ایران بپسندد با رأی موافق مردم ایران همراه شود و آنچه مردم می‌پسندند و حاضر باشند به آن رأی دهند، به طور حتم از ساختارهای فعلی بیرون نمی‌آید.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در پایان گفت: موضوع اصلاح قانون اساسی در یک بن‌بست است و هیچ دلیلی ندارد که سیاستمداران ایران خصوصاً سیاستمداران میانه‌رو و اصلاح‌طلب برای یک امر نشدنی وقت خود را تلف کنند.

منبع خبر: