جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون .

 

آغاز مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای واردات خودرو

اخیراً اعلام شد که ممنوعیت واردات خودرو پس از ۴ سال برداشته شده است. ممنوعیتی که در کنار تحریم‌ها باعث افزایش بیش از ۱۰ برابری قیمت خودروی خارجی در بازار شد. خودروهایی مدل پایین که شاید در کشورهای دیگر از رده خارج شده باشند، در حال حاضر با قیمت‌های میلیاردی در بازار خودروی ایران خرید و فروش می‌شوند.  

با اینکه وزارت صمت هنوز مصوبه واردات خودرو را نهایی و ابلاغ نکرده،برخی واردکنندگان رسمی و غیررسمی پیشین، با شرکت‌های خودروساز خارجی باب مذاکره را باز کرده‌اند تا به مجرد رفع موانع قانونی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

یکی از مهم‌ترین مسائل در زمان آزادسازی واردات خودرو ارائه‌ی خدمات پس از فروش آن است. در همین راستا فعالان حوزه واردات در قدم اول برای احیای این بخش وارد مذاکره شده‌اند.

 واردات خودرو
بر اساس اخبار منتشر شده بسیاری از واردات کنندگان به سراغ خودروسازان چینی رفته‌اند و ظاهراً قرار است بخش زیادی از خودروهای وارداتی چینی باشند.

این احتمال نیز بر اساس سند ۲۵ ساله همکاری‌‌‌های ایران و چین شکل گرفته و اینکه این خودروها جایگزین محصولات کره‌‌‌ای و ژاپنی در بازار وارداتی‌ها شوند.

با توجه به تاکید وزارت صمت بر واردات خودروی اقتصادی و ارزان قیمت، محصولاتی از خودروسازان بایک موتور، یا برخی خودروهای شرکت برلیانس یا حتی بی‌ وای‌ دی با شرایط مدنظر وزارت صمت همخوانی دارد. بر این اساس هنوز حضور انحصاری چینی‌ها در بازار وارداتی‌ها از سوی هیچ مقام مسئولی مورد تأیید قرار نگرفته است.

در حال حاضر یکی از مسائل مهم پس از آزادسازی واردات خودرو مسئله‌ی قیمت‌ خودروهای خارجی فعلی در بازار است. در حال حاضر آخرین مدل خودروهای وارداتی در بازار مدل ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ هستند که با قیمت‌های نجومی معامله می‌شوند. اما آیا در صورت آزادسازی واردات این قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

 واردات خودرو

مورد بعدی شرکت‌های واردکننده هستند. این شرکت‌ها پس از ممنوعیت واردات خوردو تغییر رویه داده‌اند و به سمت مونتاژ خودرو روی آورده‌اند. برخی از واردکنندگان هم روی خدمات پس از فروش تمرکز کردند، برخی حضور خود را در بازار از سطح یک عرضه‌ کننده به سطح یک واسطه‌گر تقلیل داده و به صورت جدی وارد پروسه خرید و فروش خودروهای وارداتی شدند. تعدادی از شرکت‌های واردکننده ترجیح دادند در دوران ممنوعیت ورود خودرو به صورت موقت از بازار فاصله گرفته و سرمایه خود را به بازارهای دیگر انتقال دهند. اما شرکت‌هایی که به سمت مونتاژ خودرو رفته‌اند، در حال حاضر و پس از آزادسازی واردات خودرو چه سیاستی را پیش رو خواهند گرفت؟

مسئله‌ی بعدی مبدأ خودروهای وارداتی است. در گذشته و پیش از ممنوعیت واردات خودرو امارات و عمان مبدأ بیشتر خودروهای وارداتی بودند. اما اکنون و پس از تأیید وزارت صمت به واردات خودرو ارزان قیمت باید منتظر باشیم و ببینیم این خودروها از چه کشورهایی وارد می‌شوند.

منبع خبر: